YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Sukupolvenvaihdoksessa myös tunteet ja perhesuhteet pelissä
Omistajanvaihdosbarometrin (2021) mukaan 55 prosenttia yli 55-vuotiaista yrittäjistä on aikeissa luopua yrityksestään seuraavan kolmen vuoden kuluessa. Muun muassa omistajanvaihdospalveluihin keskittynyt Juelot Oy:n yrittäjä Risto Salminen pohtii asiaa kokemuksensa kautta.
Ov-barometrin havaintoja oli myös se, että mitä suurempi yritys on, sitä todennäköisempää on sukupolvenvaihdoksen toteutuminen. Toisaalta ilmeni, että niiden yrittäjien, jotka haluavat lastensa jatkavan yritystoimintaa, määrä on vähenemässä.
– Jos perheestä tai työntekijöistä ei löydy kiinnostusta kannattavan yrityksen jatkamiseen, usein liikkeellä ovat pääomasijoittajat. Kuvailen tätä torppari-ilmiöksi: työnteko on täällä, mutta omistus jossain muualla, toteaa Salminen.
Salminen kertoo tekevänsä työtä kotimaisen ja paikallisen omistuksen puolesta. Hän kertoo usein kysyvänsä perheyrityksissä lasten roolista: voisiko heistä kuitenkin olla jatkajiksi?
– Pyysin kerran yrittäjältä lupaa soittaa jälkikasvulle ja kysyä: voisitko kuvitella joskus olevasi tämän yrityksen omistaja? Sain vastauksen, että ”voisin”. Toisaalta vanhemmat saattavat haluta, että lasten ei tarvitse kokea samaa karikkoista tietä, mitä ovat itse mahdollisesti kokeneet aikaisempina lamakausina.
Jatkamisen haasteena voi olla myös se, että yrittäjällä on useampi lapsi ja joudutaan tilanteeseen, miten omistusta ja johtamista jaetaan tasapuolisesti.
– Näissä asioissa on usein tunnetta ja perheen sisäisiä jännitteitä takana. Jos ei selkeää yksimielisyyttä synny, voi olla helpompaa myydä yritys ulkopuolisille.
Lisäksi Salminen toteaa, että ulkomaisten pääomasijoittajien soluttautuessa markkinoille hyvistä yrityksistä tulee kalliimpia. Sekin voi olla este suomalaisen yrittäjyyden kehittymiselle.
– Yrittäjällä on suurempi motiivi ja tunne kehittää omaa kotiseutua kuin monikansallisen yhtiön palkkarengillä. Pahimmillaan pääomasijoittaja voi ostaa yrityksen pois markkinoilta häiritsemästä.
Verotus on sukupolvenvaihdoksen ystävä
Sukupolvenvaihdoksessa merkittävin perusero yrityskaupassa on verotus. Ulkopuoliselle myytäessä osapuolet ovat selkeämmin kartalla: ostaja tiedostaa yrityksen arvon ja myyjä haluaa luonnollisesti maksimoida myyntihinnan.
– Sukupolvenvaihdoksessa pyritään rahan näkökulmasta minimoimaan tai optimoimaan yrityksen arvo verottajan hyväksymissä rajoissa. Eri huojennukset antavat hyviä mahdollisuuksia siirtää omistusta perheen sisällä. Se mahdollistaa yrittäjyyden jatkumisen paikallisissa käsissä.
Salminen suosittelee vertailemaan vaihtoehtoja asiantuntijoiden kanssa. Puhutaanko lahja- tai perintömenettelystä tai osittaisesta sellaisesta, jaetaanko omistusjärjestelyjä ja liiketoimintoja eri yhtiöihin tai jotain muuta? Yritys voi myös lunastaa luopujalta omia osakkeitaan.
– Rahasta kuitenkin aina on kysymys ja siitä, haluaako luopuva yrittäjä mahdollisimman paljon tuottoa vai siirtää elämäntyötään lapsilleen. Valmiita vastauksia ei ole, joten kannattaa kysyä useampiakin neuvoja, rohkaisee Salminen.
Tämä verkkojuttu on lyhennelmä Hämeen Yrityssanomissa julkaistusta artikkelista. Lue koko juttu näköislehdestä verkkosivuiltamme: