YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

1.7.2020 klo 10:22
Uutinen

Suomalainen hyvinvointi-innovaatio myydään ulkomaille – Ostajana urheilukelloista tunnettu Garmin

Firstbeatin urheilukellovalmistajille myymät lisenssit ovat jatkossa Garminin omaisuutta.

Muun muassa palautumista mittaavasta analyysiteknologiastaan tunnettu suomalainen Firstbeat Technologies myy analytiikkaohjelmistoja lisensoivan Firstbeat Analytics Oy:n Caymansaarille rekisteröidylle Garminille. Garmin tunnetaan paitsi urheilukelloista, myös satelliittipaikannusta hyödyntävistä navigointilaitteista. Kauppahintaa ei ole kerrottu julkisuuteen.

Viime vuosina urheilukellomarkkinat ovat mullistuneet, kun uudet teknologiat ovat mahdollistaneet kelloihin yhä monipuolisempia toimintoja. Jyväskyläläinen Firstbeat on ollut Analytics-yhtiönsä myötä merkittävällä tavalla mukana laitteiden kehittämisessä, sillä se on lisensoinut teknologiaansa muun muassa Huawein, Suunnon ja Garminin valmistamiin äly- ja sporttikelloihin.

Garminin tekemän oston myötä onkin odotettavissa, että urheilukellomarkkinoilla voimasuhteet muuttuvat. Hankinnan myötä Garmin voi saada etulyöntiaseman moneen muuhun valmistajaan verrattuna, sillä Firstbeatin kehittämien algoritmien avulla kello pystyy tuottamaan sykkeestä dataa, jolla on merkitystä etenkin käyttäjän palautumisen seurantaan. Fierstbeatin teknologia pystyy analysoimaan sykkeestä muun muassa palautumista ja stressitasoja.

Jatkossa on odotettavaa, että yhä harvempi kilpailija saa käyttöönsä Firstbestin teknologiaa tai jos saa, se joutuu maksamaan siitä nykyistä kovemman hinnan.

Firstbeat Technologies on kertonut, että Firstbeat Analyticsin osuus koko yrityksen liiketoiminnasta oli viime vuonna noin puolet. Jatkossa Firstbeat aikoo keskittyä jo nykyisin tarjoamiensa työhyvinvoinnin ja huippu-urheilun palveluiden kehittämiseen. Yhtiö tunnetaan muun muassa hyvinvointianalyysistään, joka on myös tavallisten kuluttajien saatavilla. Se myy palveluita tuhansille huippu-urheilijoille ja ammattilaisseuroille.

Emoyhtiö aikoo jatkaa kotimaisessa omistuksessa. Vuonna 2019 yhtiö kasvatti liikevaihtoaan lähes 30 prosentilla 16,9 miljoonaan euroon.

Kuva: Firstbeat Technologies Oy

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi