YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Heli Kurjanen
13.6.2022 klo 16:27
Uutinen

Suomalainen Lunette pääsi YK:n tavarantoimittajien joukkoon – “Iso asia, että YK:n kaltainen toimija vahvistaa, että kuukautiskuppi on hyvä tuote”

Suomalainen kuukautiskuppien valmistaja Lunette on päässyt YK:n tavarantoimittajien listalle. Yritys on ainoa suomalaisyritys tavarantoimittajien Top 50 -listauksessa.

Luneten sopimus on kolmevuotinen kahden lisävuoden optiolla. Toimitusjohtaja Heli Kurjanen toivoo, että listalle tulisi myös muita suomalaisyrityksiä.

– Prosessi on ollut pitkä. Olemme tehneet vaikuttamistyötä YK:n suuntaan vuosikausia. Viime vuoden tammikuussa oli tarjouskilpailu, johon kuukautiskuppivalmistajat otettiin ensimmäistä kertaa mukaan. Joulukuussa saimme tiedon, että meidät on valittu, ja nyt se on julkista, Kurjanen kertoo.

Käytännössä YK:n Population Fund, UNFPA, joka vastaa muun muassa YK:n seksuaali- ja terveysvalistustyöstä, ottaa tuotevalikoimiinsa Luneten kuukautiskupin. UNFPA jakaa muun muassa pakolaisleireillä hygieniapakkauksia, dignity kiteja, jotka sisältävät saippuaa, alushousuja ja kuukautissuojia.

– Tämä on meille iso juttu, vaikka vielä emme voi sanoa, mitä se tarkoittaa talousmielessä. YK ei sitoudu tilaamaan mitään tiettyä määrää tuotteita, mutta dignity kiteja jaetaan 204 000 vuonna 2022. Suuri asia on kuitenkin se, että YK:n kaltainen toimija vahvistaa, että kuukautiskuppi on hyvä tuote, Kurjanen toteaa.

Pitkäjänteistä apua

Keskustelu kuukautishygienian merkityksestä on kasvanut. Kuukautiset on tunnistettu viime vuosina ihmisoikeusasiaksi, sillä tutkimusten mukaan ihmiset, joilla on kuukautiset ovat todennäköisemmin hyväksikäytön, terveyshaasteiden ja rajallisempien mahdollisuuksien uhreja, jos heillä ei ole mahdollisuutta saada turvallisia ja hygieenisiä kuukautistuotteita. Monissa maissa naisilla ei ole varaa kuukautissuojiin.

– Kertakäyttöisten kuukautissuojien jakaminen auttaa yhden tai kaksi kuukautta, kun taas kuukautiskuppia voi käyttää pidempään. Kuukautiskuppi vähentää myös jätteen kertymistä, mille ei välttämättä esimerkiksi pakolaisleireillä ole infrastruktuuria, Kurjanen kertoo.

Omasta tarpeesta kansainvälisille markkinoille

Kurjasen toimintaa on ajanut vahvasti käytännön tarve ja arjen apu. Koko idea lähti siitä, kun Kurjanen tilasi itselleen kuukautiskupin ulkomailta, mutta ei ollut tyytyväinen siihen. Lopulta hän piirsi parannellut tuotteen ruutupaperille ja alkoi selvittää mahdollisuutta alkaa myydä tuotetta itse. Osakeyhtiön hän perusti vuonna 2005.

Yritys lähti käyntiin ja kasvoi aluksi Finnveran myöntämällä naisnaisyrittäjälainalla. Nykyään kuukuppeja myydään 50 maassa ja verkkokaupan kautta yli sataan maahan. Tuotevalikoima on laajentunut naisten hyvinvointiin ja seksuaaliterveyteen liittyviin tuotteisiin.

Kuukuppi on kuitenkin päätuote, ja sekä se, että Kurjanen itse on palkittu moneen otteeseen. Kuukuppi on voittanut German Sustainability Awardin, eli kestävän kehityksen palkinnon ja ehdolla monissa kansainvälisissä kilpailuissa.

Kurjanen on voittanut valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon vuonna 2017, Business ja Professional Women ry:n Vuoden nainen -palkinnon ja ollut ehdolla Euroopan vuoden nainen -kilpailussa Women in Business -kategoriassa.

Kurjanen on ollut myös mukana YK:n yleiskokouksessa panelistina vuonna 2017.

Yrityskaupalla kokemusta

Kesällä 2020 Kurjanen myi Lune Group yrityksensä osake-enemmistön ruotsalaiselle pörssiyritykselle, Peptonic Medicalille, joka on erikoistunut vaihdevuosioireiden helpottamiseen päätuotteenaan emätingeeli.

Kaupan yhteydessä Kurjanen on haastatteluissa kertonut, että yritys tarvitsi yrityksen kasvuvaiheessa enemmän kokemusta ja rahoitusta. Kurjanen toteutti yrityskaupan kokonaan osakekauppana ja toimii tällä hetkellä Lunetten toimitusjohtajana Peptonic Medicalissa. Lunette työllistää noin 25 työntekijää, joista yhdeksän on Suomessa.

Lune Groupin liikevaihto on viimeisimpien tietojen mukaan pyörinyt 3,5 – 4 miljoonan euron välillä. Vuonna 2019 liiketulos oli 93 000 euroa.

– Korona ja sota ovat olleet meille haastavia vuosia, Kurjanen toteaa viime vuosien kehityksestä.

Avaa pop-up -ikkuna