YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

3.5.2019 klo 10:00
Uutinen

Suomalainen neuvolaosaaminen on maailmalla suuri valtti – Layette laajenee uusille markkinoille eri malleilla

Suomalainen äitiyspakkaus tunnetaan jo maailmalla. Todellinen jalokivi on kuitenkin neuvolajärjestelmä. Sitä osaamista Sini Havukainen vie maailmalle Layette-sovelluksena.

Lapsia syntyy maailmassa kaiken aikaa, mutta Suomi on maailman paras maa tulla äidiksi. Tämä on raumalaislähtöisen startup-yhtiö Applicadon valtti laajentuessaan maailmalle äitiyssovelluksellaan Layettella.

– Layette vie suomalaista neuvolaosaamista maailmalle. Ensin on sovellus, mutta jatkossa se voi olla kirja, klinikkasertifiointeja tai yhteistyökumppanuuksia lisenssien kautta, kertoo yrityksen perustaja ja kätilö Sini Havukainen.

Layetten idea alkoi kyteä Havukaisen mielessä, kun hän asui Piilaaksossa Kaliforniassa Nokiassa työskentelevän miehensä työn takia. Havukainen inspiroitui yrittäjähenkisestä ympäristöstä ja innostu itsekin yrittäjyydestä ja oman jutun kehittelystä.

Hän oli ehtinyt toimia kätilönä synnytyssalissa ja vastasyntyneiden osastolla. Suomi tunnetaan koulutuksesta ja äitiyspakkauksestaan, mutta neuvolajärjestelmä on todellinen jalokivi, jonka voisi kaupallistaa.

Perheen paluusta Suomeen on nyt viisi vuotta. Heti paluun jälkeen Havukainen suoritti yrittäjätutkinnon ja alkoi kirjoittaa artikkeleita äitiyssovelluksen tietopankkiin. Yritys syntyi vuonna 2015, ja mukaan ideaan lähti veli Juho Aronen ja hänen lapsuudenystävänsä Mirko Baas.

Layette-nimen keksi Aronen.

– Se tarkoittaa lastentarvikkeita. Esimerkiksi maailmalla tavarataloissa lastenvaate- ja tarvikeosasto voi olla nimeltään Layette. Vähän kuin äitiyspakkaus, mistä Suomi tunnetaan, Havukainen kertoo.

Aronen vastaa sovelluksen ulkoasusta ja Baas markkinoinnista. Sittemmin Baas on myynyt osuutensa, ja tiimi on kasvanut kuuteen työntekijään.

Aluksi Sini Havukainen kirjoitti artikkeleita sovelluksen sisällöksi itse. Nykyään Applicado tekee yhteistyötä Parisuhdekeskus Katajan, Sydän- ja Diabetesliittojen ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa.

– Nyt Layette on alusta maailman parhaalle neuvolatiedolle. Neuvottelemme yhteistyöstä myös Punaisen ristin, Unicefin ja YK:n kanssa esimerkiksi siitä, miten lapsikuolleisuuteen voi vaikuttaa, Havukainen kertoo.

Kuumimpia startupeja maailmassa

Layette on saanut paljon positiivista näkyvyyttä maailmalla. Havukainen kävi viime kesänä puhumassa muun muassa New Yorkissa YK:n johdolle siitä, miten Layette voisi vaikuttaa äiti- ja lapsikuolleisuuden vähenemiseen kehittyvissä maissa.

Applicado on voittanut useampia yrityskilpailuja, kuten Suomen kasvupotentiaalisin Digital Health -alan yritys vuonna 2016, ja viimeisimpänä Japanissa IT-yhtiö NTT Datan innovaatiokilpailussa se voitti alueellisen Pohjoismaiden ja Baltian kilpailun sekä listattiin 11. kuumimmaksi startupiksi maailmassa maaliskuun puolivälissä.

– Vielä on liian aikaista sanoa, mitä kilpailussa pärjääminen tarkoittaa, mutta finaalissa oli läsnä satoja median edustajia ja sijoittajia. Voimme saada yhteistyökumppaneita ja kontakteja sekä vinkkejä ja apua, Havukainen kertoo innoissaan.

Japani on Applicadolle tärkeä markkina, sillä maan terveysministeriö on päättänyt lanseerata neuvolajärjestelmän vuoteen 2020 mennessä Suomen esimerkin mukaan. Yhteistyökumppanuus japanilaisen toimijan kanssa voisi avata markkinaa harppauksin.

– Japanissa se, että Suomessa on maailman pienin lapsikuolleisuus ja se, että tämä on maailman paras maa olla äiti, on kova juttu. Japani on ensimmäinen iso lanseeraus Suomen jälkeen ja olemme tehneet jo vuoden töitä sen avaamiseksi, Havukainen kertoo.

Layette on menestynyt Suomessa hyvin ja saanut positiivista palautetta. Suomessa syntyy kuitenkin noin 50 000 vauvaa vuosittain, kun Japanissa vauvoja syntyy noin miljoona. Kiinassa vastaava luku on 17 miljoonaa.

Suomessa joka kolmas raskaana oleva tuleva äiti on ladannut sovelluksen. Vastaavat suhdeluvut Japanissa ja Kiinassa olisivat valtava kasvuloikka.

– Kiina ja Yhdysvallat ovat meidän eniten tutkitut markkinat. Listoilla ovat myös Portugali, Vietnam, Singapore. Nyt katsomme, mikä niistä lähtee vetämään, Havukainen kertoo.

Kulttuurierot vaativat huomiota

Uusille markkinoille laajentuminen on helppoa ja haastavaa yhtä aikaa. Yksinkertaisimmillaan sovelluksen voi vain ladata sovelluskauppaan ja julkaista. Yhteistyökumppanit ja ovat kuitenkin tärkeitä, jotta oikeat ovet aukenevat.

– Yhteistyökumppanit voivat löytyä yllättäviltä tahoilta. Esimerkiksi vakuutusyhtiöt ovat mielenkiintoinen taho, sillä heitä kiinnostaa terveydenhuollossa ennaltaehkäisy, Havukainen kertoo.

Vaikka lapsia syntyy maailmaan jatkuvasti, äitiystietoa täytyy myös muokata paikallisiin tarpeisiin.

– Teemme muutoksia esimerkiksi ravintosuosituksiin ja paikallisesti tarjolla oleviin synnytyksen kivunlievitysvaihtoehtoihin. Kehittyvissä maissa lukutaidon taso voi olla heikko, joten olemme suunnitelleet helppoja animaatiovideoita, joissa kerrotaan ihan perusasioita siitä, miten tullaan raskaaksi ja mitä kuukautiskierto tarkoittaa, Havukainen kertoo.

Käsitys äitiydestä ja naisen asemasta sekä siveyssäännöt vaikuttavat myös sisältöön jonkun verran. Esimerkiksi imetysvideossa täytyy miettiä, kuinka paljon rintaa voi näyttää.

– Sovelluksen sisällön lisäksi mainosmateriaali ja presentaatiot täytyy kääntää. Kieliversiot ja kääntäminen on helppoa. Kulttuurien huomioiminen on haastavampaa.

Universaalia on kuitenkin se, että lapset syntyvät maailmaan samoja reittejä sekä tarvitsevat hoivaa ja rakkautta. Layetten sloganilla The Toughest Job In The World Got A Little Easier luulisi olevan kaikupohjaa kaikkialla. Suomeksi lause on: Maailman kovin työ helpottui juuri hieman.

Yhdessä paketissa monta toiminnallisuutta

Layetten kilpailuasema vaikuttaa hyvältä. Äitiyssovelluksia toki on, mutta täysin vastaavaa ei Havukaisen mukaan vielä löydy.

– Suurin osa esimerkiksi Yhdysvaltojen markkinoilla olevista sovelluksista on laskureita, jotka laskevat vauvan potkuja tai imetyskertoja. Sovelluksissa on myös päiväkirjoja, kuva-albumeja tai ne kertovat, missä raskaudessa ollaan menossa.

Layettessa on tietopankki, laskureita, toiminnallisuuksia ja tekoälyä.

– Meillä raskauden kehitysvaiheet on vain pieni osuus. Yhdessä paketissa on kaikki seuranta taaperon neljänteen ikävuoteen saakka. Siinä vaiheessa perheeseen voi olla tulossa jo uusi lapsi, eli sovellus on taas hyödyllinen.

Layette on ainoa suomalainen äitiyssovellus. Sen pääkonttori on nykyään Lempäälässä, mutta toimistotilat löytyvät myös Helsingistä GE Healthin toimistosta palkintona yrityskilpailun voitosta vuonna 2017.

Layettella on erilaisia ansaintamalleja. Suomessa sovellus on käyttäjälle ilmainen, mutta sovelluksessa on mainoksia. Verkkokaupan kautta voi tilata tuotteita ja yhteistyökumppanit voivat ostaa oikeuden julkaista tietojaan Layetten sisällä.

Kansainvälisillä markkinoilla ansaintamalleja on enemmän. Esimerkiksi yksityinen yritys voi lisensioida luvan käyttää Layetten neuvolatietoa omissa kanavissaan. Yksityiset klinikat voivat myös sertifioida toimintansa Layetten brändillä, jolloin on tae siitä, että asiakas saa Layetten standardien mukaista neuvolapalvelua.

– On mahdollista, että joihinkin maihin lanseerataan maksullinen sovellus, eli kuluttaja maksaa kuukausijäsenyyttä tai latausmaksun, Havukainen kertoo.

Applicadon tavoitteena on kasvaa maailmalla, mutta lopulta olla myös kiinnostava yrityskauppakohde.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi