YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

20.11.2020 klo 11:30
Uutinen

Suomalaiset vaatemerkit aloittivat oman kampanjan loppuvuoden teemapäivien rinnalle – Maanantaina näkyvät kiertotalousyritykset

Vastaisku kansainväliselle kulutushysterialle: suomalaiset vaatemerkit kampanjoivat kotimaisuuden puolesta. Kiertotalousmaanantai nostaa esiin korjaamisen, vuokraamisen ja uusiokäyttämisen mahdollisuuksia.

Loppuvuoden tarjouskarnevaalit, isoimpana Black Friday, saa joka vuosi haastajia. Kerskakulutusta vastustava Älä osta mitään päivä on kalenterissa heti Black Fridayta seuraavana päivänä, tänä vuonna lauantaina 28. marraskuuta, ja rinnalle tulee uusia muistutuksia kulutusvalintojen harkitsemisesta.

Black Fridayta edeltävänä viikonloppuna 20.-21. marraskuuta suomalaiset muotibrändit yhdistivät voimansa Mustat Lampaat -kampanjassa tavoitteena herättää ihmisiä satsaamaan pieniin suomalaisiin toimijoihin amerikkalaisen kulutusriehan sijaan.

– Pohdimme miksi syksyn kampanja kannattaa pitää päivänä, joka ei Suomessa perustu mihinkään juhlapyhään tai edes veronpalautuksiin. Silloin kilpaillaan mainostilasta kaikkien pesukonekauppiaiden kanssa, kampanjan alulle pannut Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu sanoo.

Koronavuosi on kolhinut osaa yrityksistä kovasti, kun kivijalkamyymälöiden kävijämäärät kutistuivat ja juhlat peruuntuivat. On myös niitä, joiden liikevaihto on tuntuvassa kasvussa. Kampanjan tarkoitus on antaa ylimääräinen syy suosia suomalaista.

– Tänä vuonna kotimaisen arvostus on ollut selkeästi nousussa, mutta se ei yksin riitä. Tarvitaan myös ihan aitoja tekoja. Nyt suomalaisen yrityksen tuotteen valinta on tärkeämpää kuin koskaan, Rauhansuu jatkaa.

Mukana kampanjassa ovat Alpa, Arela, Frenn, Formal Friday, Hálo, Kasperi, Lovia, Myssy, Nomen Nescio, Saint Vacant, Sasta, Tauko ja Terhi Pölkki.

Osan yrityksistä valmistus on kokonaan Suomessa, osan EU:n alueella. Miestenvaatemerkki Frennin toimitusjohtaja Jarkko Kallion mukaan ulkomaisesta valmistuksesta huolimatta noin 80 prosenttia rahasta jää Suomeen, kun kuluttaja valitsee suomalaisen merkin tuotteen. Vastuullisten yritysten täytyy myydä hyvin pärjätäkseen ja kasvaakseen. Siksi kampanjat ovat tärkeitä.

Kiertotalousmaanantai kannustaa uusiokäyttöön

Black Fridayta edeltää myös muistutus kurkistaa omiin kaappeihin ennen uuden ostamista. Kiertotalousmaanantai nostaa esiin korjaamisen, vuokraamisen ja uusiokäyttämisen mahdollisuuksia. Sitä varten on avattu ympärivuotinen verkkosivu, jonka kautta tuotteita ja palveluita voi löytää. Mukana on useita pienyrittäjiä.

Circular Monday on Black Fridayn vastakohta. Yritykset, jotka liputtavat kiertotalousmaanantaita, ovat sitoutuneet olemaan juhlistamatta Black Fridayta samalla viikolla.

Kampanjaa vietettiin ensimmäistä kertaa Suomessa 2019 White Monday -nimellä. Viime vuonna vielä White Monday näkyi myös ympäri maailmaa. White Mondayn viettoon osallistui kiertotaloutta liputtavia yrityksiä, järjestöjä ja vaikuttajia yli 30 maasta. Suomessa vetovastuussa on Tuuli Solhagen.

– ukana on noin 60 suomalaista tai Suomessa toimivaa yritystä, mutta viime vuonnakin osaa otti epävirallisesti enemmän, vaikka ne eivät ilmoittautuneet minulle ja sitä kautta näkyneet kampanjasivulla, Solhagen kertoo.

Elina Hakola

elina.hakola(at)yrittajat.fi