YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Suomalaisia ruokia ja juomia marketteihin Pohjois-Saksassa – valikoimaa karkeista alkoholiin
Seitsemäntoista suomalaisen yrityksen ruoka- ja juomatuotteiden myynti alkaa saksalaisissa päivittäistavarakaupoissa tänään. EDEKA-ketju lisää valikoimiinsa yli 50 suomalaistuotetta, mikä on suurin määrä koskaan Saksassa.
Mukana on erikokoisia yrityksiä eri puolilta Suomea. Alkoholia saksalaishyllyille toimittavat Kyrö Distillery Company, One Eyed Spirits, Shaman Spirits, Salamari sekä Ägras Distillery. Finn Spring vie vesituotteita.
Maitotuotteita EDEKA-kauppoihin vievät Bad Santa ja Juustoportti. Välipala- ja aamiaistuotteita valmistavia yrityksiä ovat Fazer Leipomot, Helsinki Mills, Laihian Mallas, Linkosuon Leipomo ja SunSpelt. Makeisten viejiä ovat Fazer makeiset, Finnsweet, Goodio ja Orkla/Panda.
Suomalaistuotteet tulevat myyntiin ketjun 80 myymälään Pohjois-Saksassa. Noin kaksikymmentä myymälää näistä markkinoi tuotteita Suomi-kampanjalla, joka kulkee nimellä “Finnland – aus der Wildnis”. Slogan kehitettiin alun perin Berliinissä tammikuussa pidetyille Grüne Woche -messuille, joilla Suomi oli pääkumppanimaa.
Joukko suomalaisia yrityksiä osallistui EDEKA Nordin sisäisille erikoistuotemessuille helmikuussa, jolloin kauppiaat pääsivät tutustumaan suomalaiseen tarjontaan. EDEKA Nordin ostojohtaja David Ott kertoo, että suomalaiset elintarvikkeet kiinnostavat pohjoissaksalaisia kuluttajia.
– Kauppiaat ovat innoissaan myyntiin tulevista suomalaisista tuotteista ja odotamme mielenkiinnolla kuluttajien reaktioita. Toivomme tämän olevan pitkän yhteistyön ensimmäinen askel Food from Finlandin ja suomalaisten yritysten kanssa, Ott sanoo.
Saksa on viidenneksi suurin suomalaisten elintarvike- ja juomatuotteiden vientimarkkina, mutta vientiä ovat toistaiseksi hallinneet raaka-aineet ja kauppojen omille merkeille myytävät tuotteet.
– Brändätyillä tuotteilla voimme lisätä viennistä saatavaa arvoa. Olemme nyt saaneet ennätysmäärän suomalaistuotteita saksalaiskuluttajien ulottuville. Ennestään tuntemattomien brändien tuominen kauppoihin vaatii kuitenkin kärsivällisyyttä ja sisua, kommentoi Food from Finlandin Saksan vähittäistavarakaupan toiminnasta vastaava Lili Lehtovuori.
Vientiponnistelujen taustalla on Business Finlandin vetämä Food from Finland -ohjelma, joka on aktiivisesti edistänyt vientiä vuodesta 2016 alkaen. Ohjelman kautta on solmittu yhteistyösopimuksia paikallisten ketjujen, kuten Cittimarkt, Lieferello, KaDeWe ja Alstrerhaus, kanssa. Toiminnan tarkoituksena on lisätä suomalaisten merkkituotteiden määrää Saksan elintarvike- ja juomamarkkinoilla.
toimitus (at) yrittajat.fi