YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Suomen ensimmäisen sähkörekan ohjaamossa kuuluu korkeintaan tuulen suhina: ”Kaikkea tehoa ei voi ottaa irti”
Tuusulalaisen logistiikkayrityksen tilaama Volvon sähkörekka kulkee 300 kilometriä yhdellä latauksella, lähes äänettömästi.
Tuusulassa toimiva Storemen Logistics on ottanut käyttöön ensimmäisen sarjavalmisteisen sähkörekan. Volvon toimittama FM Electric 4×2 -täyskuorma-auto on jatkoa vuonna 2020 hankitulle saman valmistajan sähkökuorma-autolle. Myös se oli lajissaan ensimmäinen Suomessa.
– Ympäristötekijät olivat suurin syy. Samaan aikaan aloimme siirtyä myös kaasuautoihin, toimitusjohtaja Jari Jokinen kertoo.
Sähkörekkaa käytetään jakeluliikenteeseen pääkaupunkiseudulla. Päivittäin sillä ajetaan noin 250 kilometriä kahdessa vuorossa. Auto ladataan vuorojen välissä.
Jokisen mukaan sähkörekan toimintamatka on noin 300 kilometriä. Se ei juurikaan muutu vuodenajan mukaan.
– Raskaan liikenteen sähköisen kaluston toimintamatka lasketaan 20 asteen pakkasen ja täyden kuorman mukaan, jotta voidaan olla varmoja, että kalustolla pärjätään suunnitellulla reitillä. Toimintamatka lasketaan siis eri perusteilla kuin henkilöautojen kohdalla.
”Ajaminen pitää opetella uudestaan”
Volvon sähkörekan 540 kilowatin akusto sijaitsee rungon molemmilla puolilla. Akusto tarjoaa 490 kilowatin jatkuvan tehon. Rekka kuluttaa sähköä talvella noin 150 kilowattituntia sadalla kilometrillä.
Sähkörekan kiihtyvyys on merkittävästi parempi kuin polttomoottorirekalla. Vääntöä olisi peräti 2400 newtonmetriä, mutta sitä on rajoitettu valmistajan toimesta.
– Kaikkea vääntöä ja tehoa ei voida ottaa irti, koska sillä saadaan helposti akselit vääntymään, Jokinen kertoo.
Väännöstä on silti paljon hyötyä esimerkiksi liikkeellelähdössä.
– Tässä on vääntöä niin paljon, että rekka lähtee aina tasaisesti liikkeelle. Jyrkemmänkin mäen alle voi pysäyttää ja lähteä siitä liikkeelle.
“Jos ajaa koko ajan lapa tiskissä, akku kuluu nopeasti ja toimintamatka lyhenee merkittävästi.”
Jari Jokinen, Storemen Logistics
Normaalirekan ajamiseen tottuneen kuljettajan on opeteltava Jokisen mukaan täysin erilainen ajotyyli sähkörekan ohjaamossa.
– Tavallaan ajaminen pitää opetella uudestaan. Ennakoiva ajotyyli on paljon suuremmassa roolissa. Jos ajaa koko ajan lapa tiskissä, akku kuluu nopeasti ja toimintamatka lyhenee merkittävästi. Kuljettaja pystyy vaikuttamaan paljon toimintamatkan pituuteen.
Sähkörekka kerää energiaa talteen jarrutuksissa ja rullausvaiheiden aikana.
Yksi suurimmista eroista tavalliseen rekkaan on hiljaisuus.
– Matka-ajossa rekka on todella täysin hiljainen. Tuulen humina voi kuulua, muuta ei. Välillä pelottaa kun kuulee omat ajatukset, Jokinen vertaa.
Merkittävää säästöä sähkörekan käytössä tulee halvemmista huoltokustannuksista verrattuna dieselkäyttöisiin rekkoihin. Esimerkiksi öljyn vaihdot ja moottorin muut huoltotoimenpiteet jäävät pois. Akuston takuu on 6-8 vuotta.
Selvästi normaalirekkaa kalliimpi
Storemen Logistics on asennuttanut tiluksilleen oman 180 kilowatin suurteholaturin, jolla sähkörekka ladataan ajovuorojen välissä. Akku latautuu lähes täyteen parissa tunnissa. Yöllä akut ladataan kokonaan täyteen.
Jokinen uskoo, että sähkörekat yleistyvät myös Suomessa, vaikka niitä kohtaan on esitetty kritiikkiä liittyen pitkiin välimatkoihin.
– On totta, että tällä autolla olisi hieman vaikea lähteä ajamaan esimerkiksi Ouluun. Akku on ladattava noin 300 kilometrin välein ja lataukseen menee parisen tuntia. Ongelmana on myös se, että Suomessa ei ole vielä suurteholatauspisteitä muille kuin henkilöautoille. Uskon silti, että lyhyemmillä matkoilla nämä tulevat yleistymään myös Suomessa.
Suurin este kuljetusyrityksille voi olla latausinfran ohella sähkörekan kallis hinta. Se maksaa 2-3 kertaa enemmän kuin normaalirekan veturi.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi