YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Suomen nuorin K-kauppias haluaa luoda ainutlaatuisen ruokakaupan – “Ala kehittyy koko ajan, eikä yksikään päivä ole samanlainen”
Aleksi Holmala, 22, on pian ylivieskalaisen K-Market Mustikan uusi kauppias ja samalla Suomen nuorin K-kauppias.
Aleksi Holmala aloittaa pestissään joulukuun alussa. Hänellä on jo takanaan muutamia vuosia kokemusta kaupan töistä. Alun perin hän innostui alasta yläasteella, toimiessaan työharjoittelussa päivittäistavarakaupassa.
– Silloin ensimmäinen työ tuntui mielenkiintoiselta, ja sitten tarjoutui mahdollisuus jatkaa harjoittelujakson jälkeen töitä koulun ohella.
Lukion jälkeen Holmala pohti omaa alaansa, ja hänelle tarjottiin työtä kaupan osastovastaavana.
– Se avasi sitten uusia ovia kaupan alalle, ja siihen, mitä kaikkea se voisi sisältää. Se ehkä sytytti tosissaan kipinän ja innon kauppiasuraa kohtaan.
Käytännön työ näytti Holmalalle, mitä kauppiaan työ on.
– Toki iso merkitys oli myös omien kauppiaiden, kasvattajakauppiaiden, tuella ja kannustuksella.
Parasta asiakaspalvelu
Kaupan alan töistä innostuneena Holmala haki kauppiasvalmennukseen ja suoritti sen. K-Market Mustikkaa tarjottiin kauppapaikaksi, kun edellinen kauppias siirtyi Kokkolaan, ja niin Holmalasta tuli kauppias.
Eniten Holmalaa kiehtoo kaupan alassa asiakaspalvelu.
– Siinä pääsee ihmisten kanssa tekemisiin. Lisäksi kaupan ala kehittyy koko ajan, eikä yksikään päivä ole samanlainen. Asiat menevät eteenpäin, uusia juttuja kokeillaan koko ajan.
Holmala pitää myös siitä, että kauppiaan ammatissa on monia eri osa-alueita, kuten käytännön arjen työtä, esimiestyöskentelyä, henkilöstöjohtamista ja taloushallintoa.
Holmalalla on paljon suunnitelmia K-Market Mustikan varalla. Ensin hän kuitenkin aikoo tutustua kunnolla niin työntekijöihin kuin asiakkaisiin.
– Ylivieska on minulle uusi paikka, olen kotoisin Haukiputaalta Oulun kupeesta.
Asiakkaiden näköinen kauppa
Holmala aikoo rauhassa kuulostella, mitä asiakkaat toivovat kaupalta. Itse hän tahtoisi tuoda kauppaan muun muassa uutuus- ja trendituotteita.
– Haluamme profiloitua vahvasti niiden kautta, ne ovat yksi kauppiaan kilpailuetu.
Lisäksi Holmala pohtii, että kaupan omia, paikan päällä valmistettuja ruokia tullaan varmasti kehittämään.
Hän lähtee luotsaamaan kauppaa innostunein mielin.
– On mahtavaa päästä aloittamaan juuri K-Market Mustikasta ja kehittämään sen toimintaa. Kaikki ovet ovat avoinna.
Holmala on vielä nuori, ja hän haluaa tulevaisuudessa kehittää myös omaa osaamistaan.
– Tiedostan sen, että monessa asiassa on paljon opittavaa. Tavoitteeni on kauppiasuralla kehittyminen ja kauppiaan ammattitaidon kehittäminen. Haluan luoda ainutlaatuisen ruokakaupan, joka on kauppiaan ja asiakaskunnan näköinen.
Kaisu Puranen