YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

23.10.2017 klo 11:27
Uutinen

Suomen Suoramainonta lopettaa mainosten lauantaijakelun – ”Postin saalistushinnoittelu ajaa jakeluyritykset ahdinkoon”

Suomen Suoramainonnan mukaan Posti pyrkii ennaltaehkäisemään aitoa kilpailua.

Suomen Suoramainonta Oy lopettaa vuoden 2018 alussa mainosten lauantaijakelun. Yhtiön tiedotteen mukaan päätöksen taustalla on Posti Groupin saalistushinnoittelu mainosjakelumarkkinoilla.

Suomen Suoramainonta kertoo jättäneensä Postin toiminnasta valituksen kilpailuviranomaisille.

– Valtio-omisteisen yhtiön tehtävä ei saa olla kilpailtujen markkinoiden valtaaminen monopolin tuomin varoin. Kilpailun lisääminen postimarkkinoilla on Sipilän hallituksen tavoite, joka on selkeästi kirjattu uuteen postilakiin. Näyttää siltä, että Posti pyrkii ennaltaehkäisemään aidon kilpailun syntymisen postimarkkinoilla, Suomen Suoramainonta Oy:n toimitusjohtaja István Dénes kommentoi.

Kaupunkilehtien viikonloppujakelu pyritään turvaamaan erikseen määriteltävillä markkina-alueilla.

Suomen Suoramainonta arvioi Postin laskeneen mainoslähetysten hintojaan asiakkailleen jopa 50 prosenttia vuoden 2016 hintoihin verrattuna.

– Posti ilmeisesti myy mainosjakelua tappiolla. Näin valtio-omisteinen Posti on entistä määräävämmässä markkina-asemassa sanomalehtien varhaisjakelussa, päiväpostin jakelussa sekä mainosjakelussa, tiedotteessa luonnehditaan.

– Mikäli Postin toimintaan ei puututa, kilpailu mainosten ja kaupunkilehtien jakelussa loppuu. Tämä heikentää kuluttajien ja mainostajien asemaa sekä vaarantaa paikallislehtien toimintaedellytykset, toteaa Dénes.

”Jakelussa yrittäjät voivat hoitaa tuotannon”

Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekinin mukaan Postin tulisi keskittyä vain lajitteluun.

– Jakelussa yrittäjät voivat hoitaa tuotannon, Grekin sanoo.

– Valtion tulisi omistajaohjata Postia siten, että kilpailluilla markkinoilla tapahtuva toiminta myydään osissa. Nykyinen hintojen ristiinsubventointi monopolisoi markkinat. Monopoleista aiheutuu keskimäärin 20 prosentin hyvinvointitappio, Grekin toteaa.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen@yrittajat.fi