YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Suomen teillä tikittää kuorma-autopommi
Kuorma-autojen keski-ikä on Suomessa lähes 15 vuotta.
Kuorma-autojen vahingot sattuvat erityisesti talvikuukausina, selviää Fennian tilastoista. Monen autolle sattuneen vahingon taustalla on kova pakkanen tai jäinen tie, mutta myös auton huoltamattomuudella on vaikutusta.
– Suuri osa kuorma-autojen vahingoista on teknisiä vikoja. Tyypillinen tekninen vika voi olla esimerkiksi se, ettei kuorma-auton moottori enää käynnisty tai vetoakseli rikkoutuu, Fennian yritysajoneuvojen tuotepäällikkö Joonas Makkonen kertoo.
Tien päällä sattuneet tekniset viat edellyttävät lähes aina korjausavun kutsumista paikalle.
– Monet erityisesti pienemmät viat voidaan korjata jo paikan päällä, jolloin ajoneuvo pääsee jatkamaan matkaansa melko lyhyellä viivästyksellä, Makkonen jatkaa.
Usein vika edellyttää kuorma-auton hinaamista korjaamolle. Se aiheuttaa kuljetuksen viivästyksiä ja liiketoiminnan menetyksiä.
– Jos auto on pidempään pois käytöstä, voi se moninkertaistaa vahingosta aiheutuneita kustannuksia. Siksi vikoihin kannattaa varautua mahdollisuuksien mukaan jo ennaltaehkäisevästi huollattamalla ajoneuvo säännöllisesti, Makkonen muistuttaa.
Talvikausi haastavaa aikaa
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mukaan tyypillinen kuljetusyritys on pieni perheyritys, joka liikennöi 1–3 ajoneuvolla. Yhdenkin ajoneuvon puuttuminen tuntuu heti yrityksen toiminnassa. Pienelle yritykselle ison auton huoltokustannukset ovat merkittävä menoerä.
– Jos talous on taantumassa ja toimialalla on paljon epävarmuutta, on ymmärrettävää, että kynnys huollon lykkäämisestä madaltuu, Makkonen sanoo.
Erityisesti talvikaudella huoltojen laiminlyönti voi kostautua, kun kuorma-auton koneisto on pakkasten vuoksi kovilla. Mutta aina huoltokaan ei auta: Tarpeeksi kova pakkanen saa auton hyytymään, vaikka se olisi juuri huollettu tai uusi.
Talvikaudella vahinkoja aiheuttavat teknisten vikojen lisäksi ulosajot, suistumiset ja jumittuminen lumeen. Toisinaan myös jäinen tie voi aiheuttaa sen, ettei kuorma-auto pääse eteenpäin esimerkiksi ylämäkeen.
Liikennekäytössä noin 90 000 kuorma-autoa
- Kumipyörillä kulkeva tavarankuljetus on Suomen pitkien välimatkojen takia merkittävässä roolissa. Tavaraliikenteestä jopa 90 prosenttia kulkee maanteitä pitkin. SKAL ry:n tilastojen mukaan Suomessa kertyy enemmän kuljetuskilometrejä tuotetta kohden kuin missään muualla Euroopassa.
- Toimialalla toimii Tilastokeskuksen mukaan lähes 25 000 yritystä, jotka työllistävät yli 111 000 työntekijää. Yritysten toimintaan kuuluvat muun muassa tieliikenteen tavarankuljetus, varastointi, huolinta ja muut rahtipalvelut.
- Suomessa on liikennekäytössä Tilastokeskuksen mukaan noin 90 000 kuorma-autoa. Luvanvaraiseen liikenteeseen on rekisteröity SKAL:in mukaan yli 30 000 kuorma-autoa.
Ensirekisteröinnit kasvussa
Kuorma-autojen keski-ikä on Suomessa lähes 15 vuotta. Keski-ikä on kasvanut jo jyrkemmin kuin esimerkiksi pakettiautoilla ja henkilöautoilla. Ikä ei ole autojen kohdalla ainoastaan numero, sillä ikä vaikuttaa ajoneuvon vahinkoherkkyyteen. Ajoneuvon osat alkavat olla kymmenen vuoden jälkeen jo kuluneita, jolloin ne voivat rikkoutua herkemmin ja auto kestää esimerkiksi kovia pakkasia aiempaa huonommin.
Fennian vakuutuskannasta on nähtävissä, että yli 15 vuotta vanhoilla kuorma-autoilla on vahva edustus tilastoissa.
– Kuorma-autot ovat kalliita, joten uuden ajoneuvon hankinta on aina iso investointi varsinkin pienelle perheyritykselle. Jos talous on kireällä, saatetaan kuorma-auton hankintaa lykätä, Joonas Makkonen sanoo.
Myös kuorma-autojen markkinoille odotetaan sähkö- ja kaasukäyttöisiä vaihtoehtoja. Tänä vuonna kuorma-autojen ensirekisteröinnit kääntyivät kasvuun, kun maahantuotujen käytettyjen ajoneuvojen määrä on selvässä laskussa.
Valtaosa Suomen kuorma-autoista on dieselautoja, yli 93 prosenttia. Kaasun ja muiden vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus on vielä murto-osa dieselvetoisista ajoneuvoista.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Toimitus
toimitus@yrittajat.fi