YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

29.12.2017 klo 10:02
Uutinen

Suomi 100 -juhlat vauhdittivat ilotuliteyrityksen vuotta – “saimme toisen uuden vuoden”

Valoisamman taloustilanteen ansiosta ilotulitenäytökset ovat tekemässä paluuta myös yritysjuhliin.

Uudenvuoden juhlinta on vasta edessäpäin, mutta Suomen Ilotulitus Oy:ssä yksi kiirehuippu on jo takana.

– Ilotulitenäytökset työllistivät meitä kiitettävästi Suomen 100-vuotisjuhlavuoden takia. Saimme ikään kuin toisen uuden vuoden, yhden kokonaisen sesongin itsenäisyyspäivän ympärille, jossa normaalisti on vain muutama keikka, toteaa Suomen Ilotulitus Oy:n ilotulitustehtaan johtaja Harri Carlson.

Helsingin Eteläsatamassa järjestettyä Suomi 100 -juhlanäytöstä valmisteltiin viikkojen ajan.

– Esimerkiksi kauppojen joulunavausten ilotulitukset ovat suunnittelultaan muutaman päivän juttu.

Kuluttajapuolella uudenvuoden rakettikauppa on Carlsonin mukaan melko tasaista vuodesta toiseen.

– Säät vaikuttavat. Jos on lunta, myydään enemmän raketteja. Lumettomilla alueilla puolestaan patoja.

– Keskiostos on muutamia kymppejä, Carlson arvioi.

Aiempaa parempi taloustilanne on rohkaissut yrityksiä panostamaan omiin juhliin.

– Vuosien hiljaisen kauden jälkeen myös yritysjuhlissa nähdään entistä enemmän ilotulitenäytöksiä. Ensi vuosi näyttää myös valoisalta.

Vuodenvaihteen operatiiviset kiireet käynnistyivät ilotuliteyrityksessä marraskuun loppupuolella.

– Logistiikka keskittyy kuitenkin loppuvuoteen. On suhteellisen lyhyt aika, jolloin voimme toimittaa tuotteita kauppoihin.

Uusi sesonki on viriämässä kesän mökkikauden päätösjuhlien, venetsialaisten yhteyteen.

– Silloin on aika paljon ilotulitusnäytöksiä. Onhan se ainoa hetki Suomessa, jolloin on sekä lämmintä että pimeää. Vähän mukavampi tehdä töitäkin, kun ei tarvitse olla keikalla pakkasessa tai lumessa, Carlson luonnehtii.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin teettämän kyselyn mukaan 25 prosenttia 15–79-vuotiaista suomalaisista ampuu ilotulitteita.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi

Kuva: Pixhill

Avaa pop-up -ikkuna