YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Suunnitellen syksyyn- markkinoinnin vuosikello apuna!
Yrittäjä- nyt on oikea aika varmistaa ja suunnitella markkinoinnin sujuvuus ja tehokkuus tulevan syksyn sesonkien aikana.
Markkinoinnin vuosikello on avain tähän suunnitteluun. Se auttaa ajoittamaan markkinointitoimenpiteet oikein, varmistaen kiinnostavan sisällön eri kanaviin, oikealle kohderyhmälle ja oikeaan aikaan. Sen avulla vältät viime hetken paniikkia ja hätiköiden tehtyjä päätöksiä. Kun ennakoit syksyn tapahtumat ja teemat sekä valmistelet markkinoinnin hyvin jo nyt voit paremmin rentoutua kesälomalla.
Ennen kuin aloitat markkinoinnin vuosikellon rakentamisen, ota hetki aikaa ja pohdi kuntoon seuraavat markkinoinnin onnistumisen kannalta hyvin merkityksellistä kohtaa:
- Mikä on yrityksesi kilpailuetu, eli mikä tekee yrityksestäsi ainutlaatuisen ja minkä asiakkaan ongelman ratkaiset paremmin kuin kukaan muu? Tämä auttaa sinua rakentamaan ydinviestin, joka puhuttelee kohderyhmääsi tehokkaasti.
- Mikä on yrityksesi kohderyhmä? Pohdi minkälainen viestintä heitä puhuttelee ja millä mainonnan keinolla tavoitat heidät tehokkaimmin? Tämä auttaa valitsemaan mainonnan sisällön tyylin ja oikeat kanavat markkinoinnille.
Syksyn myynnin varmistamiseksi huomioi markkinoinnin vuosikellon suunnittelussa syksyn sesongit, kuten koulujen alku, syysloma, halloween, isänpäivä ja pikkujoulut, mieti miten varustaudut markkinoinnilla näihin kaupallisesti merkittäviin sesonkeihin. Huolellinen valmistautuminen etupainotteisesti auttaa varmistamaan markkinoinnin tehokkuuden oikeaan aikaan ja myynnin sujuvuuden sitten itse sesongin aikana.
Mitä tuon markkinoinnin vuosikellon sitten oikein pitää sisältää? Siinä voi olla mainittuna markkinoinnin toimenpiteet vain pääpiirteissään eli mitä tapahtuu ja milloin, mutta siitä on hyvä käydä ilmi myös pääviesti, valitut markkinointikanavat ja varattu budjetti. Lisäksi kuten sanottu vuosikelloon on hyvä kirjata ylös tärkeimmät juhlapyhät sekä vuodenaikoihin liittyviä seikkoja, lomakausia, tapahtumia ja kaikkea sellaista jolla on vaikutusta oman toimialasi kaupankäyntiin.
Miten sitten se muotopuoli, kello voi olla joko kellomaisen pyöreä, johon on merkitty markkinoinnin toimenpiteet, aikajana tai vaikka Excel-lista. Tärkeintä on että vuosikellosta ilmenee oleelliset asiat ja työkalusta tulee käyttöön sopiva.
Lataa vuosikello ja kalenteri käyttöösi tästä:
Aurinkoa kesään ja menestyksekästä syksyä!
Kirjoittaja: Monica Jalonen, Kamon Oy, Espoon Yrittäjien hallituksen jäsen.