YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Suunnitelmissa oma mallisto – palveleva vaatetusliike pitää pintansa
Kymmenen vuotta toiminut, Kauppapaikka Tavastilassa sijaitseva naisten vaatetusliike My Milou sai uuden omistajan, kun Amanda Haapanen otti ohjat maaliskuussa 2024.
– On ollut nautinnollista päästä toteuttamaan omaa juttua. Aikaisempi kaupan alan ansiotyö on opettanut paljon asiakaspalvelusta, käytännöistä tavarantoimittajien kanssa ja eri järjestelmien käytöstä, kertoo Haapanen.
Liiketoimintaa jatketaan osin vakiintuneiden brändien kanssa ja Haapasella on tarkoitus viedä mallistoa oman suunnitelman suuntaan. Laadukkaiden merkkivaatteiden myymälässä on myös second hand -osasto.
– Pääsen tämän syksyn ostokierroksella muokkaamaan malliston haluamaani suuntaan. Haluan palvella mahdollisimman monipuolisesti niin malliston kuin hintakategorioiden suhteen. Tulivatpa asiakkaat meille tai muihin liikkeisiin niin toivon, että ostoeurot jäävät Hämeenlinnaan, toivoo hän.
Yrittäjyys syntyi jo kotikasvatuksessa
Amanda Haapasen elämässä yrittäjyys ei ole tuore asia. Yrittäjäperheen kasvattina hän on aikaisemmin toiminut esimerkiksi ravintoloitsijana. Tunnustuksena löytyy jopa Hämeen maakunnallinen Nuori Yrittäjä -palkinto vuodelta 2016. Viime vuosien palkkatyö myyntitehtävissä ja myymäläpäällikkönä vaatetusliikkeissä ovat antaneet hyvän astinlaudan ponnistaa kohti omaa unelmaa.
– Kun My Miloun perustanut Mari (Huhtamäki) otti minuun yllättäen yhteyttä, hän kertoi unessa nähneensä minut uutena omistajana. Jotenkin tämä ehdotus sopi elämäntilanteeseeni ja asiat etenivät varsin nopeasti.
My Milou luottaa sekä kivijalka- että verkkokaupan nimeen kokonaispalveluna. Vuosien varrella kanta-asiakkaitakin on muodostunut mukava määrä.
– Suurin osa kaupoista tehdään liikkeessä. Verkkokauppa on samalla erinomainen showroom, missä voi etukäteen tutustua tuotteisiin ja saapua sitten liikkeeseen. Henkilökohtaista palvelua arvostetaan ja sille löytyy aina kannattajakuntansa, uskoo Haapanen.
Kovassa kilpailussa yrittäjältä vaaditaan muutakin kuin rautahermoja ja kylmäkiskoista talousajattelua. Haapanen mainitsee nopeasti, millä ominaisuuksilla hän uskoo pärjäävänsä.
– Empaattisuus, rohkeus ja rehellisyys. En osaa valehdella tai myydä jotain epätodellisia ominaisuuksia. Se näkyisi heti naamasta, naurahtaa hän.
Kasvot ovat palveluyrityksen käyntikortti
Henkilökohtaisessa palvelutyössä yrityksellä pitää olla kasvot, niin yrittäjällä kuin asiakaspalveluhenkilöillä. Täytyy pystyä heittämään itsensä likoon.
– Olen onnekas, kun minulla on osaava ja auttavainen tiimi. Ilman Annaa (Valpio) ja Mariannea (Turunen) en todellakaan pärjäisi. Teemme paljon asioita yhdessä ja omilla vastuualueillamme, iloitsee Amanda.
Tulevaisuuden suunnitelmia Haapanen valottaa varovasti. Ensimmäinen tavoite on muovata My Miloun liikkeen mallisto hänen haluamaansa kokonaisuuteen.
– Suunnittelemani oman tuotemalliston lanseeraus siintää myös silmissä. Yrityksen nopea startti laittoi suunnitelman pöytälaatikkoon joksikin aikaa.
Kokemusta ja nuoruuden intoa – kumpaakin tarvitaan
Haapanen kertoo kokeneensa esihenkilörooleissa, että työelämä on nykyään kolmekymppisten hallussa. Painaako kokemus vai nuoruuden into vaakakupissa enemmän?
– Välillä on tuntunut, että jos olet jo jonkin matkaa yli kolmekymppinen, et ole enää kiinnostava. Sinun on tehtävä muutamassa vuodessa täsmäisku, jos haluat edetä urallasi. Onneksi joka yrityksessä ei toimita näin. Omassa pienessä tiimissämme on sopivasti sekä kokemuksen tuomaa että nuorempaa näkemystä. Eri ikäiset ihmiset yrityksessä luovat tasapainoa, vakuuttaa hän.
Uuden yrittäjyyden koittaessa Amanda Haapanen liittyi saman tien Hämeenlinnan Yrittäjien jäseneksi. Minkälaisia odotuksia hänellä on yrittäjäyhteisön tarjoamia palveluja ja toimintaa kohtaan?
– Odotan innolla tulevia tapahtumia ja kohtaamisia, onhan siitä minulla kokemusta jo aikaisemmasta yrittäjyydestä. Näissä tapaamisissa on löytynyt vertaiskokemuksien ohella paljon hyödyllisiä kontakteja, esimerkiksi asiakkuuksiin, toimitiloihin tai rahoitukseen.