YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

5.10.2020 klo 15:30
Uutinen

Taksiliitto vetoaa hallitukseen: Kustannustuki pitää kohdentaa oikein – Yrittäjä: ”On surullisen hiljaista”

Koronauutisoinnilla ja hallituksen koronaohjeistuksilla on suorat vaikutukset taksiyrittäjän liikevaihtoon, sillä asiakkaat ovat kadonneet. Taksiliitto varoittaa, että ilman kohdistettua tukea taksiyrittäjät eivät tule selviytymään.

– Nyt, kun maamme hallitus on valmistelemassa yritysten kustannustuelle jatkoa, tulee taksiliikenne merkittävänä osana julkista liikennettä ottaa huomioon kustannustuen kriteereitä määriteltäessä. Nykyisestä kustannustukimallista ei ole ollut apua taksiyrittäjille, vaikka toimiala on kärsinyt koronaepidemiasta äärimmäisen rajusti, korostaa Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Kustannustuki oli karvas pettymys – Toiminimiyrittäjät tulee huomioida uudistetussa tuessa

Taksiliiton mukaan nykymuotoinen tuki jättää huomiotta taksiyrityksen suurimmat kulut, toiminimiyrittäjän oman toimeentulon ja välttämättömän työvälineen, eli auton.

– Nyt, kun kustannustukimallia on tarkoitus kehittää, ei ammatinharjoittajia saa enää asettaa muilla yritysmuodoilla toimivia yrittäjiä heikompaan asemaan. Lähes 70 prosenttia taksiyrittäjistä toimii yksityisenä elinkeinonharjoittajana, joten asia koskettaa tuhansia yrittäjiä, Koskinen kertoo tiedotteessa.

Yritysmuotojen tasavertaisuutta korostaa myös helsinkiläinen taksiautoilija Anssi Roitto silmällä pitäen hallituksen nyt valmistelemaa uudistettua kustannustukea, niin sanotussa yleistukea.

Timo Koskinen nostaa esiin palkkamenon määrittelyn kipukysymykset.

– Palkkamenoa määriteltäessä tulee ammatinharjoittajien palkkameno määritellä esimerkiksi viimeisen valmistuneen verotuksen mukaan. Lisäksi taksiyrittäjien merkittävin kuluerä, taksiauto ja siitä syntyvät kulut pitää saada mukaan tuen laskentaperusteisiin.

Taksiliiton Koskinen ihmettelee, että liiketilana oleva huoneisto oikeuttaa kustannustukeen, mutta liiketoiminnan kannalta täysin välttämätön taksiauto ei oikeuta.

Taksiautoilijan liikevaihto elo-lokakuussa kaksikolmasosaa viimevuotista pienempi: ”Tänään alkuiltapäivään mennessä kassassa 11 euroa”

Vuodesta 1999 taksiautoilijana työskennellyt Anssi Roitto kertoo liikevaihdon tippuneen nyt syksyllä, elo-lokakuussa, noin 65 prosenttia vuodentakaisesta.

– On surullisen hiljaista. Esimerkiksi tänään lähdin töihin kello 7 ja alkuiltapäivään mennessä myynti on 11 euroa.

– Esimerkiksi minun edustamallani tilausvälitysyhtiöllä valtaosa liikevaihdosta tulee monilla kuljettajilla liikematkustamisesta. Ja se puuttuu nyt kokonaan. Kysyntätilanne ei taida ihan justiin miksikään muuttua. Kesäkuun alkupuolella oli pikkuinen elpyminen.

Elinkeinonharjoittaja Anssi Roiton yritys työllistää hänen lisäkseen 1,5 henkilöä ja kalustona on yksi auto.

– Alalla suurin osa yrittäjistä on yhden auton mikroyrittäjiä, joiden liikevaihto pääkaupunkiseudulla on normaaliaikana 120-160 000 euron välillä. On ihan selvä, että ei yrittäjällä hyvinä aikoinakaan jää sukanvarteen niin paljon, että kauhean kauaa pystyisi elämään kysynnän vähennyttyä.

Hän lomautti työntekijänsä maaliskuussa.

– Pidin kolme kuukautta yrityksen kiinni, ensin maaliskuun puolivälistä kesäkuun alkuun ja sitten kesällä vielä 1,5 kuukautta.

Taksiyrittäjistä iso osa on ollut väliinputoajia tähänastisissa koronatuissa. Roitto ei ollut oikeutettu Ely-keskusten jakamaan tukeen muun muassa siksi, koska hän lomautti työntekijänsä. Kaupunkien jakama tuki oli vain yksinyrittäjille.

– Alamme on iso väliinputoaja.

Kustannustukea hän haki ja sai, mutta kaksi viikkoa tuen myöntämisen jälkeen Roitolle soitettiin valtiokonttorista. Virasto oli tehnyt teknisen virheen, Roitto sen sijaan oli antanut tiedot oikein. Hänen piti maksaa kaikki takaisin. Asia on tällä hetkellä hallinto-oikeudessa.

Kuvalähde: Taksiliitto

Toimitus

Toimits (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna