YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Tämä mies keräsi miljoona someseuraajaa alle kuukaudessa: Nyt hän kertoo, miten se onnistui
Amerikkalainen Brendan Kane onnistui keräämään häkellyttävän määrän someseuraajia lyhyessä ajassa. Avainsana on hänen mukaansa testaaminen.
Arctic15:n yleisö sai keskiviikkona vinkkejä mieheltä, joka on onnistunut keräämään miljoona seuraajaa sosiaalisessa mediassa alle 30 päivässä.
Amerikkalainen Brendan Kane on työskennellyt viihdemaailman isojen tähtien kuten Taylor Swiftin ja Rihannan kanssa. Kanen mukaan monet yritykset tuhlaavat miljoonia dollareita tehottomaan markkinointiin.
– Enää miljoonan ihmisen verkoston rakentaminen ei vaadi miljoonia euroja ja isoa asiakasverkostoa. Somen avulla mahdollisuudet ovat avoinna kaikille. Kyse on siitä, miten homma tehdään mahdollisimman nopeasti.
– Ensimmäinen askel on selvittää, mikä saa ihmiset jakamaan sisältöjäsi sosiaalisessa mediassa. Jos et onnistu selvittämään sitä, katoat vain algoritmien maailmaan tai onnistut ärsyttämään ihmisiä postauksilla, joita ei jaeta. Jos sinulla on somekanavallasi vain muutamia seuraajia, siihen on syynsä, Kane selvitti yleisölle.
Satoja testejä yhdestä postauksesta
Kanen mukaan kaikki alkaa ja päättyy testaamiseen. Omassa kokeilussaan hän testasi 30 päivän aikana 5000 erilaista sisältövariaatiota.
– Ne olivat matkailukuvia, videoita, podcasteja, mitä vain. Testasin erilaisia sisältöjä ennen niiden päätymistä pääasialliseen feediini. Joskus saatoin testata satoja versioita yhdestä postauksesta. Vaihdoin otsikoita, videotekstejä, tein pieniä muutoksia ja katsoin, mikä toimii parhaiten. Epäonnistuin monesti, mutta jatkoin kokeilua ja testaamista.
Kane ei ostanut kokeilun aikana lainkaan perinteistä mainontaa. Hän käytti ainoastaan Facebookin omaa mainosalustaa.
– Budjettini oli paljon pienempi kuin mitä oletin. Testaamisen edut olivat kiistattomat: Sain miljoona fania 30 maassa alle 30 päivässä.
Kokeilun perusteella Kane oppi, että fanit on pidettävä sitoutuneina myös jatkossa. Muuten vaarana on kiinnostuksen menettäminen.
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi