YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Tämä mies teki Hollywood-tähti Nicole Kidmanin askeleet – Heikki Kossi luo elokuviin äänimaiseman
Antoisinta foley-artistille on luoda hyvien näyttelijöiden, kuten Nicole Kidmanin tai Tommi Korpelan, ääniä. Kokkolasta Hollywoodiin on yhtä pitkä matka kuin Helsingistä, mutta Kokkolassa tunnelma on mukavampi.
– Tässä korissa on hevostallini, sanoo Foley-artisti Heikki Kossi ja kolisuttaa korillista epämääräistä roinaa.
Roina, joka muille olisi kaatopaikkajätettä, voi olla Kossille aarre, josta saa aikaan tietynlaista ääntä, kuten hevosen laukka-askeleet, hevoskärryjen nitinää tai satulan narinaa.
Kossilla on tätä roinaa kokkolalaisella teollisuusalueella pari huoneellista, lattiasta kattoon H5 Film Sound – yrityksensä tiloissa. Yksin kenkiä on iso hyllyköllinen. Niistä kaikista saa aikaan erilaisten askelten äänet.
Kossi kuvailee itseään ääninäyttelijäksi. Foley-artisti luo muun muassa elokuviin ja tv-sarjoihin äänimaailmaa.
– Vaikeinta työssä on mennä sisään tarinaan. On tärkeä saada aikaan ääni, joka sopii juuri siihen kuvaan tunnetilaltaan. Jos kyseessä on nainen, likainen lattia ja epävarma tilanne, se askel on erilainen, kuin askel toisenlaisessa ympäristössä, Kossi kertoo.
Antoisinta foley-artistille on luoda hyvien näyttelijöiden ääniä. Kossi on näytellyt Nicole Kidmanin askelia elokuvassa Lumotut ja Tommi Korpelalle hän on tehnyt ääniä elokuvissa Putoavia enkeleitä ja Rare Exports.
Hyvät ovat kiireisiä
Foley-artistin ammattinimi juontaa juurensa Hollywoodissa työskennelleeseen Jack Foleyhin, joka keksi nykyään nimeään kantavan äänitystekniikan 1900-luvun alussa. Foley-artistit ovat itseoppineita, sillä varsinaista koulutusta ei ole.
Kossin tausta on musiikissa. 1990-luvulla hän istui paljon keikkabusseissa ja soitti Roots-bändeissä bassoa. Kiertue-elämässä on paljon odottelua, joten Kossi mietti, mitä muuta voisi tehdä. Foley-artistin ammatista hän kuuli äänisuunnitteluopintojensa opettajalta.
Työt hän aloitti Itsevaltiaat-animaatiosarjasta. Kansainväliset ovet aukenivat pohjoismaisen audiovisuaalisen alan vientihankkeen kautta vuonna 2009. Nykyään H5 Film Soundin 300 000 liikevaihdosta 95 prosenttia tulee kansainvälisistä tuotannoista.
– Foley-artistit, jotka tekevät työnsä kunnolla, ovat kiireisiä. Kun aloitin, Suomessa toimijoita ei ollut yhtäkään. Nyt niitä on kolme. Ruotsissa on pari ja Tanskassa yksi. Yhdysvalloissa on parisataa, ja maailmalla yhteensä noin 400, Kossi kertoo.
Viime vuosina alalle on pyrkinyt uusia halpatuotantotekijöitä Aasiasta ja Itä-Euroopasta. Youtubestakin löytyy ohjeita äänten tuottamiseen, mutta ammattitaitoa on vaikea korvata. Valmiita digitaalisia ääniohjelmistojakin on joku kokeillut.
– Ei se onnistu. Juuri oikeanlaisen äänen löytäminen hakemistosta veisi enemmän aikaa kuin sen tekeminen. Työ on kokemusta. Katsojan on vaikea samaistua tarinaan, jos äänet eivät tue sitä, mitä hän näkee, Kossi sanoo.
Vuonna 2005 Kossi muutti Helsingistä vaimon työn perässä Kokkolaan. Aluksi Kossia huoletti, seuraavatko työt perässä. Hollywoodin näkökulmasta osoitteella ei kuitenkaan ole väliä.
– Helsingissä oli epämukavakin tunnelma, kun tuntui, että elokuvia tehdään toisille elokuvantekijöille. Kun tehtiin elokuvaa maaseudusta, se tehdään helsinkiläisten lasien läpi. Ulkopuolella voi rauhassa katsoa elokuvaa elokuvana, Kossi sanoo.
Työ jättää jäljen
Joskus työt menevät ihon alle, kuten kävi Distant barking of dogs – elokuvan kanssa, joka seuraa 10-vuotiaan Olegin tarinaa Itä-Ukrainan sodan etulinjassa.
– Sellaisista elokuvista jää itseen jälki, ja sitä miettii, kuinka hyvin asiat itsellä on, Kossi sanoo.
Kossin ansioluettelosta löytyy elokuvien lisäksi videotaidetta ja dokumentteja. Onpa Kossi ollut solistina kamariorkesteri Avantin Foley-konsertossakin.
– Se oli varmasti ainoa laatuaan maailmassa.
Heikki Kossi
Mitä tekee: Foley-artistipalvelua, äänisuunnittelua ja editointia yrityksensä H5 Film Sound Oy:n kautta
Kuka: Heikki Kossi ja kaksi työntekijää
Perustettu: Toiminimellä 2000-2013 , Osakeyhtiö 2013
Kotipaikka: Kokkola
Seuraavaksi: Työn alla on Sound of Metal -elokuva