YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Tämän takia Emmi lähetti sähköpostia Seppona – Kokeilu paljasti 35-vuotiaan naisen välinpitämättömän kohtelun
Yrittäjä Emmi Lemmetty-Garcian aloittama kokeilu osoitti, että miehen nimen käyttäminen voi nopeuttaa asioiden etenemistä.
Jyväskyläläinen yrittäjä Emmi Lemmetty-Garcia aloitti vuodenvaihteessa kokeilun kyllästyttyään kohteluun yhteistyökumppaneiltaan.
– Nimenmuutos on ollut muutaman kuukauden kokeilu, joka päättyy nyt, kun asiasta on tullut julkinen, hän kertoo Yrittajat.fille. Kokeilusta kertoi ensimmäisenä Yle.
Yrittäjä loi kuvitteellisen tuotepäällikön Seppo Forsbergin sähköpostitilin, josta hän lähetti tarjouspyyntöjä potentiaalisille kumppaneille.
Lemmetty-Garcia tuottaa EcoDesign-astiasarjaa Muumi-lisenssillä. Tätä varten hän käyttää alihankkijoita moneen eri tarkoitukseen, muun muassa pakkaamiseen, muotoiluun ja 3D-tulostamiseen.
“Töitä venytettiin ja venytettiin. Luvattiin aina, että huomenna tartutaan työhön, tai sitten ensi kuussa.”
Emmi Lemmetty-Garcia
Yrittäjän omalla nimellä lähetettyihin viesteihin ei vastattu joskus laisinkaan. Välinpitämätöntä käytöstä ehti kestää kuuden vuoden ajan.
– Jo yrityksen alusta asti törmäsin ilmiöön, että tilaamiani töitä ei hoideta. Kun olin tilannut jotain ja hinta oli sovittu, työni oli aina työlistan viimeisenä. Töitä venytettiin ja venytettiin. Luvattiin aina, että huomenna tartutaan työhön, tai sitten ensi kuussa. Kun soitin perään, oli taas tullut jotain, joka oli mennyt omien tilausteni edelle. Tuli tunne, että työni eivät ole yhtä tärkeitä kuin muiden.
Joskus puheluihin ei vastattu lainkaan.
Joitakin kertoja Lemmetty-Garcia on joutunut ottamaan yhteyttä suoraan kumppaniyrityksen toimitusjohtajaan. Sen jälkeen asiat ovat alkaneet edetä.
”Ehkä tämä laittaa ihmisiä ajattelemaan”
Seppo Forsberg on pyytänyt tarjouksia vain sähköpostilla. Kun tarjous on saatu, oikea yrittäjä astuu mukaan ja tekee tilauksen. Seppo on jäänyt aina viestiketjuun kopioksi.
– Suurin ero vastauksissa on ollut se, että minulle ensinnäkin kirjoitetaan tarjouksia ja annetaan aikataulu yhteistyökumppaneilta eli toteutetaan tilaus ilman, että minun tarvitsee kertaakaan soittaa perään ja kysyä aikataulua.
– Ei saisi näin olla.
Lemmetty-Garcia pitää kokeilun tulosta ikävänä.
– Tällä on merkitystä, koska haluan kasvattaa tästä ison bisneksen ja jo nyt minulla on myyntiä Japaniin ja Portugaliin. On erikoista, että joudun kamppailemaan kumppaneiden aikaansaamattomuuden takia, koska olen 35-vuotias nainen. Ehkä tämä laittaa ihmisiä ajattelemaan, että Emmilläkin on painoarvoa
Hän on huomannut, että ulkomailla yhteydenpito hoidetaan huomattavasti paremmin.
– Siellä minut otetaan älyttömän hyvin vastaan asiakkaana. Kommunikointi on ollut todella toimivaa, vaikka vastapuoli on ostajan roolissa.
Lemmetty-Garcian yrityksen Skandino-astiasarjan materiaali on 98-prosenttisesti biopohjainen. Astiat on valmistettu sokeriruo’osta ja havupuusta, joka kerätään selluntuotannon sivuvirroista. Jo ennen astiaston lanseerausta yritys sai asiakkaita Japanista ja Portugalista. Parhaillaan yritys etsii sijoittajaa kasvun ja kansainvälistymisen tueksi.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi