YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kuva: Helsingin Olkain Oy
4.12.2024 klo 07:18
Uutinen

Tämän yrityksen tuotteet ovat mukana Linnan juhlissa, mutta pysyvät piilossa – ”Yleinen käsitys on, että näitä käyttävät vain iäkkäämmät ihmiset”

– Käyttäjiä löytyy ihan koko ikähaarukassa lapsista ja nuorista iäkkäämpiin ihmisiin asti, kertoo Keravalla Helsingin Olkainta pyörittävä yrittäjä Marjaana Laajakoski.

Marjaana Laajakoski hankki Helsingin Olkaimen vuonna 2013. Tarkoitus oli jatkaa aiempaa omaa ompelimotoimintaa ja tuoda Helsingin Olkaimella säännöllistä tulovirtaa sen kylkeen, mutta olkainyritys veikin koko käden.

Ensi töikseen Laajakoski avasi verkkokaupan, joka on tällä hetkellä keskeisin myyntikanava. Aiemmin olkaimia myytiin suurille toimijoille kuten Stockmannille, Sokokselle ja Haloselle, mutta isot ketjut ovat siirtyneet ostamaan ulkomaisilta tuottajilta.

– Totta kai meille olisi tärkeätä, että olisi isoja jälleenmyyjiä, mutta kun emme halua emmekä pysty hinnalla kilpailemaan. Onneksi sitten tilalle on tosiaan tullut verkkokauppa, jonka kautta pääsemme myymään suoraan kuluttajille. Se on kyllä paikannut tosi paljon, Laajakoski sanoo.

Kilpailu tulee etupäässä Virosta, Latviasta ja Kiinasta.

Laajakosken mukaan Helsingin Olkaimen valttina on vastuullinen kotimainen valmistus ja mahdollisuus räätälöidä tuotteet asiakaslähtöisesti. Verkkokauppa toimii hankintakanavana tänä päivänä kuluttajien lisäksi myös jälleenmyyjille.

– Asiakkaat arvostavat sitä, että pystymme näyttämään, että todella valmistamme nämä Suomessa. Teemme tilauksesta ihan täysin räätälöityjä olkaimia ja paljon myös on sellaisia tilauksia, joita verkkokaupastamme ei heti löydy valmiina. Hyvin suosittuja ovat myös nämä omalla painatuksella olevat henkselit ja yritysasiakkaille yrityksen logolla tehdyt henkselit.

Helsingin Olkain on perustettu 1929, ja 1990-luvulla tapahtuneessa omistajanvaihdoksessa nimi muuttui Olkain Oy:sta Helsingin Olkain Oy:ksi. Laajakosken yritys kasvatti liikevaihtoa viime vuonna 227 000 euroon, ja liikevoitto kasvoi 17 000 euroon.

Frakkiolkain on hyvin kapea

Tänäkin vuonna monella juhlijalla on Linnan juhlissa Helsingin Olkaimen kiiltävästä nauhasta valmistamat frakkiolkaimet.

– Joka vuosi menee Linnan juhliin henkseleitä. Frakkiin kuuluu hyvin kapea olkain, Laajakoski kertoo.

Kiiltävälle henkselinauhalle ei ole Laajakosken mukaan muita suomalaisia valmistajia.

– Se näkyy myös myynnissä. Se näkyy ympäri vuoden, mutta totta kai loppuvuonna, kun alkaa juhlakausi. Tilataan erikoisohuita olkaimia juuri tällä kiiltävällä nauhalla tai halutaan panostaa henkseleiden ulkonäköön. Näitä menee myös jälleenmyyjille miesten pukuvaateliikkeisiin syksyllä, Laajakoski sanoo.

Miesten juhlapukeutumiseen liittyvät myös Helsingin Olkaimen valmistamat paidanpidikkeet, miesten sukkanauhat sekä hihastimet eli hihan pidikkeet, joita miehet käyttävät paidan kanssa säätämässä hihojen pituutta.

Perheyrityksessä työskentelee myös puoliso

Vakiokäsitys on, että henkseleitä käyttävät iäkkäämmät miehet, mutta se ei pidä paikkaansa.

 Henkseliä käytetään niin monessa eri tarkoituksessa. Työvaatetuksessa henkseleitä käyttävät yritykset ovat yksi merkittävä asiakasryhmä, retkeily ja ulkoilu on yksi ja sitten on tietenkin juhlapukeutuminen ja perusarkikäyttö. Lapset käyttävät olkaimia erityisesti ulkoiluhousuissa.

Lapsille Helsingin Olkain valmistaa myös lapasenpidikkeitä monissa väreissä. Helsingin Olkaimen tuotteisiin kuuluvat myös vyöt.

Laajakosken yrityksessä työskentelee tällä hetkellä hänen lisäkseen yksi palkattu työntekijä sekä hänen eläkkeellä oleva miehensä. Myös pariskunnan poika työskenteli Helsingin Olkaimessa aiemmin vuosia.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Eeva Pesonen
Avaa pop-up -ikkuna