YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

4.2.2021 klo 09:28
Uutinen

Tapahtuma-alan luovuutta rakennusalalle

Riihimäkeläinen Vanaja Event Solutions Oy on erikoistunut tapahtumiin toteutettaviin tilapäisrakenteisiin ja ratkaisuihin. Koronatilanne tyrehdytti yleisötapahtumat, joten yrittäjä Lauri Halonen joutui henkilökuntansa kanssa pystyttämään uusia idearatkaisuja.

Hämeen Yrityssanomat/ Riihimäki/ Katri Ahonen

Lauri Halonen oli työporukkansa kanssa toteuttamassa maaliskuussa 2020 jääpalloliigan finaaliottelun tapahtumarakennelmia. Homman viimeistelyvaiheessa tuli ilmoitus, että tapahtuma on peruttu. Koronan säikähdyttävä startti tyhjensi koko yrityksen varauskalenterin yhdessä tunnissa.

– Nopeasti oli keksittävä jotain. Jo samana iltana pidimme ideapalaverin henkilöstön kanssa. Muutaman päivän päästä alkoi löytyä uusia mahdollisuuksia, Lauri muistelee.

Vuonna 2015 perustettu Vanaja Events toteuttaa tapahtumiin erikoisratkaisuja, rakennelmia, erilaisia mainospintoja, telttoja ja lavoja. Tapahtuma-ala on Halosen mukaan tuulinen ja omien ehtojen mukaisesti toimiva bisnes. Tässä tilanteessa tuuli kylmeni totaalisesti.

Uusi idea kypsyi kehittämistuella

– Hain Business Finlandin kehittämistukea heti, kun haku avattiin, keskiyöllä. Olimme miettineet erilaisia kehitysideoita valmiiksi, joista päätimme keskittyä osaamisalueen puitteissa ratkaisuun, josta on hyötyä monialaisesti, ei vain tapahtuma-alalle. Suunnitelma ja hakemus hyväksyttiin, joten saimme syyskuuhun saakka selvän näkymän, valmista on kevään 2021 aikana. Tämä helpotti.

Kesäkuussa yritys päätti ostaa telinerakennukseen liittyvän liiketoiminnan. Yrityskaupan mukana saatiin myös lisäosaamista taloon. Vanaja Event Solutionsilla on nyt kaksi liiketoimintasuuntaa – tapahtuma- ja rakennusalat.

Tapahtuma-ala sinnittelee kokoontumisrajoitusten jatkuessa. Viime kesän sesongissa oli kourallinen tapahtuma-alan projekteja, josta olimme mukana toteuttamassa mm. Helsingin Senaatintorin suurterassia, mutta varsinaista näkymää liiketoiminnalle ei viime kesänä ollut. Vanaja Event Solutions pääsi olemassa olevien kontaktien avulla globaalin rakennustelineyrityksen, AT-PAC:in yhteistyökumppaniksi Suomessa. Tämä mahdollisti isompaa volyymiä ja asiakaspotentiaalia rakennusteollisuuden parissa.

– Yritysosto antoi todella hyvän buustin. Teimme tukipäätöksen jälkeen kuukauden puhdasta kehitystyötä ilman tuloja, mutta kesän häämöttäessä pääsimme toimittamaan rakennusteollisuuteen sopivia rakennelmia kehitystyön ohessa ja saimme kerrytettyä liikevaihtoa, kertaa Halonen.

Maaliskuusta kesäkuuhun oli takkiin tullut noin 200 000 euroa, joten uusi liiketoiminta oli välttämätöntä tilanteen paikkaamiseksi. Tilikauden liikevaihto lopulta jopa nousi muutamalla prosentilla vertailujaksoon ja tuloskin päätyi positiiviseksi. Tulevalle tilikaudelle on budjetoitu 115 prosentin kasvu.

– Toimme tapahtuma-alan asenteen ja kustannusteho-ajattelun rakennusteollisuuteen. Tilaajat ja välissä olevat urakoitsijat ovat hyötyneet myös taloudellisesti. Pystymme kilpailemaan luovilla ratkaisuilla ja tekemällä asioita eri tavoilla kuin alalla totutusti.

Monisyisesti katsotaan kauemmas

Vanaja Events työllistää tällä hetkellä 8 vakituista henkilöä. Koronatilanteessa on käytetty tilapäistä työvoimaa noin 30 000 henkilötyötuntia.

– Toivon tilanteen salliessa, että pystyisimme tarjoamaan vielä enemmän vakinaista työtä. On ilo huomata, että työtä on kysytty myös urakehitysmielessä, ei pelkän työttömyyden vuoksi. Tätä työtä ei automatisoida, joten henkilöosaamisen merkitys korostuu, kiittelee Halonen.

Halonen on sanojensa mukaan tehnyt kolmen vuoden työt vuodessa ja se on heijastunut omaan jaksamiseen.

– Olen oppinut paljon työhön suhtautumisesta ja työn- sekä vapaa ajan merkityksestä. Hommat hoituvat ilman täydellisyyden tavoitteluakin, kun voi luottaa työntekijöihin. Monisyisesti katsomalla ja yhdessä tekemällä saavutamme kaiken, kiteyttää Lauri Halonen.

Avaa pop-up -ikkuna