YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yrittäjä menetti yllättäen FB-sivunsa
Toivoselle oli tullut pitkin syksyä viestejä, joissa Meta pyysi vahvistamaan henkilöllisyyden. Yrittäjä oli noteerannut viestit, mutta ei ollut reagoinut niihin.
21.2.2024 klo 10:00
Uutinen

Tarja Toivonen sai viestin Metalta ja päätti odottaa aamuun – Puolen tunnin sisällä Facebook-tili sulkeutui ja luottokortilta vietiin tuhansia euroja

Ylöjärveläinen Tarja Toivonen menetti yrityksensä Facebook-sivun, mutta viedyt rahat hän sai onnekseen takaisin.

Tarja Toivosen Terveyskauppa Mistelin Facebook-sivun viimeisin päivitys on viime syksyltä, eikä uusia ole tulossa.

Toivonen menetti yllättäen FB-sivunsa hallinnan rikolliselle. Sen jälkeen hän on yrittänyt saada yhteyttä Facebookin omistavan Metan asiakaspalveluun, turhaan.

– Firman Facebook-sivu näyttää tällä hetkellä äärimmäisen oudolta, jos joku muistaa sinne mennä, Toivonen kertoo.

Tapauksesta kertoi ensimmäisenä Ylöjärven Uutiset.

Toivoselle oli tullut pitkin syksyä viestejä, joissa Meta pyysi vahvistamaan henkilöllisyyden. Yrittäjä oli noteerannut viestit, mutta ei ollut reagoinut niihin.

– Olin epäilevällä kannalla, koska viesteissä pyydettiin lähettämään kuva omasta henkilöllisyystodistuksestani. En tohtinut lähettää.

Eräänä perjantai-iltana samainen viesti putkahti jälleen. Lähettäjänä oli Meta.

– Varmistin, että viesti johtaa Metan sivuille, mutta koska oli perjantai-ilta, en enää lähtenyt tekemään asialle mitään. Ajattelin, että katson aamulla.

Jo puolen tunnin päästä viestin vastaanottamisesta oli kuitenkin liian myöhäistä: Yrittäjän FB-sivu oli suljettu.

– Ajattelin, että kyseessä on joku virhe ja että sivu on varmasti auki taas aamulla. Tilanne kuitenkin jatkui.

Toivonen lähetti useita viestejä suomeksi ja englanniksi Metan asiakastukeen ja turvallisuusosastolle. Niihin ei ole tähän päivään mennessä vastattu.

Toivoselle oli tullut pitkin syksyä viestejä, joissa Meta pyysi vahvistamaan henkilöllisyyden.

Rahat takaisin

Muutama päivä sivun sulkemisesta Toivonen kävi verkkopankin kautta pankkitilillään. Hän huomasi kauhukseen, että luottokortin koko käytettävissä ollut limiitti oli käytetty.

– Se oli useampia tuhansia euroja, hän kertoo Yrittajat.fille.

Viimeistään tässä vaiheessa hän yhdisti FB-sivun kohtalon ja rahojen menetyksen toisiinsa. Toivonen soitti pankkiinsa.

– Sain sieltä todella hyvää palvelua. Korttini suljettiin. Pankki tarkisti, että rahojen nostajan nimi alkoi sanalla Facebook mutta nimen jatko viittasi aivan johonkin muuhun eli rikolliseen.

Yrittäjän onneksi korttimaksuista vastaava Nets palautti rahat 24 tunnin kuluessa.

Toivoselle ei ole vieläkään selvinnyt, mitä kautta rikollinen pääsi käsiksi luottokorttitietoihin.

– Luottokorttitiedot olivat FB-tilillä, koska olen ostanut näkyvyyttä sitä kautta yritykselleni. Ilmeisesti Metan robotti oli havainnut jotain outoa toimintaa tilillä ja pyysi sen takia todistamaan henkilöllisyyden, yrittäjä arvelee. 

Hän kertoo, ettei ole koskaan klikannut arveluttavia linkkejä, mutta muistaa, että oli saanut aikaisemmin epäilyttäviä viestejä, joissa oli Metan logo.

Toivonen teki asiasta rikosilmoituksen poliisille.

– Poliisi ei aloittanut tutkintaa, koska rikos on tapahtunut ulkomailta. Asialle ei voi tehdä mitään, hän kertoo.

“Pankki tarkisti, että rahojen nostajan nimi alkoi sanalla Facebook mutta nimen jatko viittasi aivan johonkin muuhun eli rikolliseen.”

Tarja Toivonen, yrittäjä

FB-sivua ei saa poistettua

Muille yrittäjille Toivonen haluaa muistuttaa, että yrityksen FB-tilillä olisi hyvä olla myös toinen ylläpitäjä yrittäjän itsensä lisäksi.

– Sitä minulla ei ollut. Jos itseltä menee tilin hallinta poikki, jonkun toisen olisi hyvä päästä yrityksen tilille.

Terveyskauppa Mistelin vuonna 2010 perustetulla FB-sivulla oli noin 1 300 seuraajaa. Yrittäjä pelkäsi aluksi, millaisia ongelmia tilin sulkeutuminen aiheuttaa.

– Ainoa ongelma on nyt se, että en pysty päivittämään sinne aukioloaikoja. Osa asiakkaista katsoo tiedot juurikin Facebook-sivulta. Informaation jakaminen vaikeutuu, enkä pysty kertomaan tulevista tapahtumista. Imagohaitan lisäksi sivun sulkeutuminen ei ole oikeastaan haitannut mitenkään.

Facebookin sijasta Toivonen jatkaa sometekemistä Instagramissa. Hän ei ole vielä keksinyt, miten saisi yrityksen Facebook-sivun poistettua.

– Varmaan täytyy tehdä joku kantelu, että sivulla on asiatonta toimintaa.

“Harva tulee ajatelleeksi, että Metalla on luottokorttitiedot”

Tietokirjailija Petteri Järvinen pitää ylöjärveläisyrittäjän tapausta osoituksena Metan asiakkaan hankalasta asemasta.

– On ristiriitaista, että Metan huijausviesteihin ei saisi reagoida, mutta Metalta tuleviin aitoihin viesteihin pitäisi reagoida mahdollisimman nopeasti tai rahat voivat olla vaarassa. Harva yrittäjä tulee ajatelleeksi, että Metalla on myös luottokorttitiedot. Kotikäyttäjällä näin ei tavallisesti ole.

Järviselle tulee usein tietoa FB-tilien kaappauksista. Hän ei tiedä, mitä kikkaa huijarit käyttävät.

– Käyttäjän kannattaa lukea Metan osoitteesta lähetetyt viestit huolella ja pyrkiä erottamaan, milloin viesti on aiheellinen. Käyttäjä voi myös seurata FB:n asetuksista, mistä omalle tilille on oltu yhteydessä ja ovatko kaikki sijainnit ja koneet varmasti omia. Kaikki tämä vaatii tietenkin osaamista ja aktiivisuutta, hän myöntää.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna