YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Tarkan markan kuluttajat ja yritysasiakkaat
Tuotanto- ja raaka-ainekustannukset ovat nousukiidossa. Kehitys nakertaa yritysten kannattavuutta, koska hintojen nousua ei pystytä suoraan siirtämään lopputuotteiden hintaan.
Kesän ajan inflaatio hakkasi kahdeksan prosentin tasolla, euroalueella jopa prosenttiyksikön verran enemmän. Isoin kustannuksia ylös vetävä sektori on energia, joka oli Eurostatin raportin mukaan 38 prosenttia vuoden takaista kalliimpaa.
Varsinkin pienen yrityksen kohdalla hintojen nostoa rajoittaa voimassa olevat sopimukset ja katteita syövä hintakilpailu. Kuluttajat pääsevät tästä lyhytaikaisesti hyötymään, sillä katemarginaalien oheneminen hillitsee inflaation vauhtia. Heinäkuussa kuluttajahinnat hieman jopa laskivat kesäkuuhun verrattuna.
– Me emme voi viedä hintoja suoraan asiakkaiden maksettavaksi, silloin me hinnoittelisimme itsemme totaalisesti ulos paikallisilta markkinoilta, toteaa forssalainen ravintola-alan yrittäjä Sanna Järvi.
Forssan keskustassa olevassa ravintola Pikku Pistrinassa on kesäisin 120 asiakaspaikkaa, joilla viikon mittaan ruokaa, juomaa ja palveluita käy nauttimassa puolitoistatuhatta asiakasta. Yrittäjä tuntee hyvin asiakkaansa ja tietää, että laadun ja hinnan täytyy olla asiakkaalle oikeassa tasapainossa.
– Ruokalistoja ei voida vaihtaa heti raaka-aineiden hinnan noustua. Asiakkaat ovat tarkan markan vartijoita. Seuraavaa listauudistusta teemme syksyn kuluessa, Sanna Järvi lupailee.
– Työnantajamielikuvan merkitys kasvaa työvoimapulaa kärsivillä aloilla. Nykyisistä osaajista pidetään kiinni, kun yhtä pätevää ei niin vain saadakaan hetkessä tilaille, jatkaa Järvi.
Loppilainen Eerik Säkkisen vetämä, kattoremontteja Etelä-Suomessa tekevä Järki-Saneeraus on ollut useamman vuoden nousukiidossa. Henkilöstö on kasvanut 80 työntekijään ja tuotantotiloja on laajennettu toiminnan mittojen mukaan. Tänä vuonna kasvutavoitteita ja investointeja on hillitty tuleville vuosille kustannusten nousun tähden. Ukrainan sotatilanne aiheutti yrittäjän mukaan vain hetkellisen särön kysyntään.
– Materiaalikustannusten nousua on jonkin verran saatu siirrettyä myyntihintoihin. Urakan hinnasta suurin osa on kuitenkin työtä. Viime vuonna kasvatimme teräs- ja puumateriaalien varastoa ennen hinnankorotuksia, mutta se samalla syö kassavarantoa, tuumailee Järki-Saneerauksen talousjohtaja Juha-Matti Sivula.