YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

15.6.2021 klo 09:31
Uutinen

Tartu kauppaan – tarjoa rohkeasti! 5 hyvää vinkkiä julkisten hankintojen aloittelijalle

Valtion, kuntien, kuntayhtymien ja muiden julkisten tahojen tekemissä ostoissa eli julkisissa hankinnoissa on Suomessa vuosittain tarjolla n. 35 miljardin euron edestä kauppaa. Ne tarjoavat siis paljon mahdollisuuksia pk-yrityksille. Ovatko julkiset hankinnat ja niiden bisnesmahdollisuudet vielä vieraita? Oletko epävarma mistä aloittaa ja miten päästä hankintoihin kiinni? Ei huolta, tarjoamme sinulle viisi perusvinkkiä, tärkeät tiedonlähteet ja hyvät neuvontapalvelut, joilla hankintojen maailma avautuu sinullekin.

Katso lista sähköisistä hankintajärjestelmistä, tietolähteistä ja neuvontapalveluista jutun lopusta.

  1. Mistä saan tietoa hankinnoista ja tarjouspyynnöistä? Ota kaveriksesi Hilma eli julkisten hankintojen maksuton, sähköinen ilmoituskanava osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi; siellä ilmoitetaan yli 60 000 €:n kansalliset ja EU-hankinnat. Näistä ja myös kansallisen kynnysarvon alle jäävistä eli ns. pienhankinnoista voit löytää tietoa myös kuntasi sähköisestä hankintajärjestelmästä (jos sellainen on käytössä), kunnan nettisivuilta, kunnan tilaisuuksista ja paikallislehdistä. Varsinaiset tarjouspyynnöt löydät joko hankintailmoituksesta, kunnan sähköisestä hankintajärjestelmästä tai kunnan nettisivuilta; hankintailmoituksessa on tieto siitä, mistä tarjouspyyntö on saatavissa. Kansallisen kynnysarvon ylittävissä sekä usein myös pienhankinnoissa on erillinen kysymys-vastaus-aika, jolloin voit esittää hankintayksikölle kirjallisesti kysymyksiä tarjouspyynnöstä tai huomauttaa hankkijaa, jos huomaat tarjouspyynnössä epäselvyyksiä, virheitä tai puutteita. Alan yrittäjänä sinä olet asiantuntija! Vastaukset voivat muuttaa ja tarkentaa tarjouspyynnön sisältöä, lue siis vastaukset ja huomioi mahdolliset tarjouspyynnön korjausilmoitukset – toimi niiden mukaisesti, kun jätät tarjouspyyntöä.
  2. Miten sähköisiä ilmoituskanavia ja hankintajärjestelmiä käytetään? Hilmassa voit hakea hankintoja hakusanan, alueen, ajankohdan tai tuotteiden ja toimialojen CPV-koodien perusteella. Voit myös asettaa itsellesi hakuvahdin haluamillasi kriteereillä, jolloin saat sinua kiinnostavat hankintailmoitukset suoraan sähköpostiisi. Muissa sähköisissä hankintajärjestelmissä löydät tiedot kunnan tai muun julkisen hankkijan mukaan. Sekä Hilmassa että muissa sähköisissä palveluissa on ohje- ja opastussivut käyttäjille, tutustu niihin!
  3. Mistä saan neuvoa ja apua? Jos hankintojen kulku, hankintasanasto, sähköiset järjestelmät, tarjouspyynnöt jne. askarruttavat, tukea ja neuvoa saat Päijät-Hämeen Yrittäjien hankintaneuvontapalvelusta. Palvelu antaa yleisen tason neuvontaa; neuvonnan saamiseksi ei tarvitse olla Suomen Yrittäjien jäsen. Hankintaneuvontapalvelun nettisivuilta löydät hyödyllisen infopaketin keskeisistä hankinta-asioista. Suomen Yrittäjien Yrityksille bisnestä hankinnoista-opas on selkeä käsikirja yrittäjälle, joka ei ole ennen osallistunut julkisiin hankintoihin. Julkisten hankintojen neuvontayksikkö JHNY:n nettisivut ovat myös erinomainen, kattava tietolähde.
  4. Miten onnistun? Ole aktiivinen ja nappaa kiinni tarjolla olevaan tietoon!
  • seuraa Hilmaa ja muita sähköisiä palveluja, aseta itsellesi hakuvahtiseuraa kuntasi nettisivuja hankintojen osalta
  • osallistu kunnan järjestämiin yrittäjätilaisuuksiin, verkostoidu, kysy ja keskustele
  • osallistu markkinavuoropuheluihin, joissa kerrotaan etukäteen mitä kunta tai muu hankkija on ostamassa; pääset vaihtamaan puolin ja toisin tietoa ja voit oman alasi asiantuntijana vaikuttaa hyvän hankintaprosessin syntymiseen.
  1. Miten hankkijat löytävät yritykseni? Jotta hankintoja tekevät ihmiset löytävät yrityksesi potentiaalisena palveluntarjoajana, varmista, että yrityksesi on helposti löydettävissä. Yrityksesi yhteystiedot ja nettisivut on tärkeää pitää ajan tasalla ja selkeästi esillä. Kunnan eri toimialoihin voi muulloinkin olla yhteydessä esimerkiksi sähköpostitse ja kertoa yrityksen tuotteista ja palveluista mahdollisia tulevia hankintatarpeita varten – tee myyntiä ja pidä melua itsestäsi! Tarjousaikana hankintayksikkö ei kuitenkaan enää saa käydä keskustelua tarjoajien kanssa tarjouksen tekoon liittyvistä asioista muuten kuin kysymys-vastaus-menettelyn kautta.

Tietolähteitä ja neuvontaa:

Julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilma: www.hankintailmoitukset.fi

Muita sähköisiä hankintajärjestelmiä:
https://tarjouspalvelu.fi
https://pienhankintapalvelu.fi
https://www.mercell.com
https://www.hankintasampo.fi

Suomen Yrittäjien Yrityksille bisnestä hankinnoista -opas

Päijät-Hämeen Yrittäjien hankintaneuvontapalvelu
Jenni Vesanen, jenni.vesanen@yrittajat.fi, 050 576 5503

Julkisten hankintojen neuvontayksikkö JHNY https://www.hankinnat.fi/

Avaa pop-up -ikkuna