YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Pelivalmistaja Tactic Gamesin toimitusjohtajan Lauri Niemisen mukaan klassikkopeli Kimblen myynti vetää yhä hyvin. Yksi tämän joulun hiteistä lautapelien joukossa on Mysteeri Alias. Kuva: Tactic Games
24.11.2023 klo 07:13
Uutinen

Tätä suomalaista lautapelihittiä tilataan sodan keskelle Ukrainaan – “Luo turvan tunnetta”

Pelivalmistaja Tactic Games valmistautuu hyvään joulumyyntiin.

Voisi kuvitella, että kiristyneessä taloustilanteessa kuluttajat nipistäisivät kaikista ei-välttämättömistä hankinnoista, mutta näin ei ole. Vaikka huippuvuodesta 2021 lautapelien myynti on laskenut, niiden suosio pysyy vahvana myös tiukkoina aikoina. Nyt joulun alla niitä hankitaan yhä runsaasti pukin konttiin.

– Lautapelien markkina jatkaa kasvuaan, kun katsomme laajempaa aikajanaa. Haastavassa taloudellisessa tilanteessa kuluttajat kiristävät kukkaronnyörejä niin, etteivät he tee suuria investointeja. Sen sijaan he satsaavat esimerkiksi lautapeleihin, jotka tarjoavat viihdykettä ja iloa pienellä rahalla, kertoo pelivalmistaja Tactic Games Oy:n toimitusjohtaja Lauri Nieminen.

Nieminen torppaa myös ennakkoluulon, että digitaaliset ja mobiilipelit nakertaisivat pikkuhiljaa lautapelien suosiota.

– Digipelien ja lautapelien markkinat kasvavat kovaa vauhtia rinta rinnan.

Tactic Games odottaa lautapelien myynnin kasvavan entisestään kohti joulua.

– Elämme parhaimmillaan kiivaimpia viikkoja, kun toimitamme pelejä vähittäiskauppoihin. Käy kova kuhina, kun pyöritämme täällä joulupukin pajaa, Nieminen naurahtaa.

Niemisen mukaan tämän joulun hiteiksi ovat nousemassa kaksi uutuutta: sanaselityspeli Aliaksen uusi versio Mysteeri Alias sekä tietopeli Äiti Maa. Yhdessä Lapin yliopiston kanssa kehitetyn Äiti Maan ideana on lisätä ymmärrystä planeettamme hyvinvoinnista.  

Jotakin lautapelien vankasta asemasta kertoo myös se, että Ruotsissa lautapelit on äänestetty tänä syksynä joulun ykköshittilahjaksi.

Pandemia aiheutti kysyntäsokin

Pelien valmistaja Tactic Games Oy on Suomen ja Pohjoismaiden markkinajohtaja lautapelimarkkinoilla. Yritys tunnetaan parhaiten legendaarisesta Kimble-pelistä, jota Porissa sijaitseva tehdas alkoi valmistaa jo 1960-luvulla.

Nykyisin Tactic Gamesin myynnistä noin 85 prosenttia menee ulkomaille. Porilainen tehdas tuottaa niin lapsille, perheille kuin aikuisillekin tarkoitettuja pelejä, leluja ja kirjoja ja myy niitä yli 70 maahan.

Kuriositeettina Nieminen mainitsee, että Mölkky-pelin suosio on kasvussa Japanissa, jonne lähtee kuukausittain konteittain eri pelejä.

Lauri Niemisen mukaan korona-aika aiheutti suuren piikin lautapelien myyntiin. Lockdownin aikana eri aktiviteetit olivat jäissä, ja ihmiset viettivät paljon aikaa kotona perheen ja muun lähipiirin kanssa. Erityisesti vuosi 2021 oli lautapelien ja palapelien kulta-aikaa maailmanlaajuisesti.

– Pandemia aiheutti myönteisen kysyntäsokin. Tänä syksynä emme ole samalla tasolla kuin vuonna 2021, mutta silti lautapelien suosio pitää pintansa.  

Nieminen arvioi, että lautapelien vetovoiman takana ovat myös psykologiset ja sosiaaliset tekijät.

– Siinä missä digipelejä pelataan useimmiten yksin, lautapelejä pelataan aina muiden kanssa samassa fyysisessä tilassa. Lautapelit tuovat ihmiset yhteen rinkiin lattialle tai pöydän ääreen. Digitaaliset pelit eivät samalla tavalla täytä ihmisten yhdessäolon tarvetta.

Alias on suosittu Ukrainassa

Niemisen mukaan taantuman lisäksi tämänhetkinen maailmanpoliittinen tilanne ja erityisesti sodat Ukrainassa ja Lähi-idässä kasvattavat tarvetta hakeutua muiden seuraan.

– Olemme inhimillisiä yksilöitä, ja epävarmuus luo turvallisuudentunteen tarpeen.

Ihmiset arvostavat kontakteja ja läsnäoloa enemmän kuin aiemmin. Arvot, joita lautapelit edustavat, ovat nousussa.

Lautapelien äärelle istahtavat paitsi sotia kauempaa seuraavat länsimaalaiset, myös sodan keskellä elävät ukrainalaiset.

Niemisen mukaan Ukraina on ollut jo pitkään yksi Tactic Gamesin vientimaista.

– Oletimme, että sota jäädyttäisi lautapelibisneksen. Yllätyimme siitä, että Ukraina on ostanut myös sodan aikana meiltä lautapelejä kohtuullisen paljon.

Tällä hetkellä ukrainalaiset hankkivat Tactic Gamesin peleistä kaikista eniten Aliasta.

– Kun hädän keskellä haetaan turvaa, yhdessäolo muiden kanssa on avainasemassa. Lautapelit luovat turvan tunnetta myös siellä, missä kriisi on kovin.

Kimblen vetovoima ei hyydy

Lauri Nieminen on työskennellyt kaksi vuotta toimitusjohtajana Tactic Gamesissa, joka on Heljakan suvun perheyritys.

Tactic Gamesin juuret ulottuvat 1960-luvun lopulle, jolloin yritys alkoi valmistaa Kimbleä.

Porilaisen Aarne Heljakan perhe sai Amerikassa asuvalta serkultaan lahjaksi Kimblen, joka inspiroi perheenisä Aarnen valmistamaan lautapeliä myyntiin myös Suomessa.

Sittemmin klassikkopeli on saanut seurakseen valtavan joukon muitakin lautapelejä, joita valmistetaan Porissa sijaitsevalla tehtaalla.

Aarnen poika Markku Heljakka johti yritystä lähes 40 vuoden ajan, ja nykyisin hän on yrityksen hallituksen puheenjohtaja. Markun tytär Jemina Heljakka toimii Tacticin markkinointipäällikkönä.

Lauri Niemisen mukaan yrityksen klassikkotuotteen Kimblen myynti vetää yhä hyvin. Hän arvelee, ettei Suomessa ole montaakaan kotitaloutta, josta peliä ei löydy, mutta tänäkin jouluna se on yksi Tactic Gamesin myydyimpiä tuotteita.

– Yrityksemme tarina lähti liikkeelle Kimblestä, ja ikonisella tuotteella on aina erityinen paikka meidän työntekijöiden sekä suomalaisten sydämissä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Milla Rautiainen
Avaa pop-up -ikkuna