YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

22.6.2021 klo 14:52
Uutinen

Teetalo Nordqvist Oy tavoittelee kansainvälistä kasvua

Kaikki alkoi mielenkiinnosta ja intohimosta teetä kohtaan. 40 vuodessa teetalo Nordqvistista on kasvanut arvostettu suomalainen teealan toimija, joka tavoittelee aktiivisesti kansainvälistä kasvua. Seuraavien kymmenen vuoden kuluessa viennin toivotaan kattavan jo puolet yrityksen liikevaihdosta.

Teetalo Nordqvistin juuret ulottuvat 1970-luvun lopulle, jolloin perheyrityksen nykyisen toimitusjohtajan Riku Nordqvistin vanhemmat Sirpa ja Hannu Nordqvist aloittivat teen maahantuonnin ja vähittäiskaupan Helsingissä. Intohimoiset teeharrastajat halusivat tuoda helsinkiläisten kuluttajien ulottuville laadukasta teetä, jota myytiin omissa herkkumyymälöissä Hietalahden kauppahallissa ja Helsingin Kaivopihalla. Pian Nordqvistien laatuteestä kiinnostuttiin muuallakin Suomessa.

– Se teki Nordqvistista tukkukaupan. Hankittiin ensimmäinen pakkauskone ja suosituimpia teelaatuja tarjottiin myös päivittäistavarakaupan valikoimiin, Riku Nordqvist kertoo.

Kotimaassa tavoitteena markkinaykkösen asema

Tänä päivänä Nordqvist Oy tunnetaan laadukkaana kotimaisena teetalona, jolla on vankka jalansija suomalaisessa teekaupassa. Nordqvistin teellä on vakiintunut kuluttajakunta, joka arvostaa yrityksen omaleimaisia teemakuja. Esimerkiksi Teetaivas, Keisarin Morsian ja Tiikerin Päiväuni ovat monien tuntemia kestosuosikkeja.

– Meillä on ollut 40 vuotta aikaa kehittää tuotantoa ja tuotteita. Ensin lehtiteestä pussiteehen, sitten pussiteestä pyramiditeehen. Monta erilaista innovaatiota on tullut matkan varrella.

Riku Nordqvist kertoo, että suomalainen kuluttaja arvostaa laadukasta ja hyvän makuista sertifioitua teetä, jonka alkuperä tunnetaan. Marjaisat ja hedelmäiset maut ovat suomalaisille mieluisia makuja myös teessä.

– Aloitimme pienenä toimijana, mutta tänä päivänä haastamme isoja globaaleja teetaloja. Olemme Unileverin ja Twiningsin kanssa myynnillisesti kolmen kärjessä Suomessa. Tavoittelemme kotimaassa markkinaykkösen asemaa jatkuvan tuotekehityksen avulla.

Kasvua kansainvälistymisen kautta

Nordqvist Oy:n uudet ja nykyaikaiset toimitilat ovat vuodesta 2018 saakka sijainneet Nurmijärven Ilvesvuoressa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2020 noin 6,5 miljoonaa euroa. Työntekijöitä on reilu 30, joista puolet työskentelee tuotannon ja logistiikan parissa ja puolet myynnin, markkinoinnin, tuotekehityksen ja laadunhallinnan tehtävissä.

Yritys hakee aktiivisesti kasvua tavoitteenaan erityisesti kansainvälistyminen ja viennin kasvattaminen. Tällä hetkellä tärkeimpiä vientimaita ovat Japani, Venäjä, Yhdysvallat, Iso-Britannia, Saksa ja Ruotsi. Nordqvistin verkkokaupan kautta yrityksen tuotteet ovat lisäksi kuluttaja-asiakkaiden ulottuvilla kaikkialla maailmassa.

Tavoitteet kansainväliselle kasvulle ovat kovat: kymmenen vuoden kuluessa viennin olisi tarkoitus kattaa puolet Nordqvist Oy:n liikevaihdosta. Samalla liikevaihtoa pyritään kasvattamaan nykyisestä noin 6,5–7 miljoonasta eurosta lähes 20 miljoonaan euroon.

– Me uskomme kasvuun ja haluamme kasvaa. Se on jo näkynyt liikevaihdossa ja tuloksessa positiivisesti, Riku Nordqvist sanoo.

Investoinnit luovat lisää työpaikkoja

Kasvutavoitteita on vauhditettu investoinneilla, jotta tuotantokapasiteettia on mahdollista lisätä. Yksi merkittävimmistä investoinneista on ollut Nurmijärven uusi tuotanto- ja toimitila, jonne on hankittu myös uusia pakkauskoneita. Riku Nordqvistin mukaan investointien mahdollistama tuotantokapasiteetin kasvu on jo luonut yritykseen lisää työpaikkoja.

– Haemme aktiivisesti uutta henkilöstä. Lisää hartioita tarvitaan, kun yritys kasvaa.

Nordqvist Oy on saanut investointeihinsa paikallisen Ely-keskuksen myöntämää investointitukea. Riku Nordqvistin mukaan investointituki on helpottanut mittavien investointien aloituspäätöstä.

– Olemme tehneet huolelliset laskelmat jokaisesta investointipäätöksestä. Investointituki on mahdollistanut sen, että olemme pystyneet tekemään rohkeitakin päätöksiä.

Kiinnostava teekulttuuri myös seuraavat sata vuotta

Riku Nordqvist tietää monien yrittäjien miettivän, miten oman yrityksen tuotantoa, prosessia tai ydintekemistä voi kehittää investointien kautta. Hän toivoo yrittäjille rohkeutta investoida ja katsoa, mihin se johtaa.

– Jos yhtään näkee potentiaalia kasvattaa tuotantoa, investointi ei ole mikään mörkö. Se on askel, joka kannattaa ottaa. Se vie tosi nopeasti yritystä eteenpäin.

Riku Nordqvist kertoo, että Nordqvist Oy:llä on koko ajan tutkinnassa erilaisia hankkeita tuotannon kehittämistä varten. Vaikka tee onkin perinteinen tuote, siitä huolimatta on koko ajan mietittävä, miten tee olisi tulevaisuudessa kuluttajalle vieläkin helpompi tuote nautittavaksi.

– Me mietimme, miten 4000 vuotta vanha teekulttuuri pidetään mielenkiintoisena kuluttajalle seuraavat sata vuotta. Miten pystymme vastaamaan kulutustottumusten muutoksiin tämän päivän päätöksillä, jotta olemme relevantteja vielä kymmenenkin vuoden kuluttua, Nordqvist sanoo.

Teksti: Krista Korpela-Kosonen
Kuvat: Nordqvist Oy

HYMY Uusimaa II -hanke edistää sekä uuden yritystoiminnan syntymistä maaseudulle että jo toimivien maaseudun yritysten kehittymistä.

Avaa pop-up -ikkuna