YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

16.5.2019 klo 13:12
Uutinen

Tekir-pomon nootti kunnille: Tämä viestinnässänne on pielessä

Harri Saukkomaan mielestä kunnissa keskitytään liian vähän ihmisläheiseen ja tarinalliseen viestintään.

Kunnallisjohdon seminaarissa pureuduttiin tänään muun muassa kuntien viestintään, josta viestintätoimisto Tekirin perustaja Harri Saukkomaa löytää paljon parannettavaa.

– Viestinnässä on oltava Jokin korkeampi tarkoitus, joka nousee ylitse muiden asioiden ja erottaa muista. Tällä hetkellä suurin osa kuntien logoista näyttää kuin samalta graafikolta tilatulta. Yleensä logolla pyritään erottautumaan, mutta ilmeisesti tässä tapauksessa kuntien tavoitteena on olla samassa jengissä, Saukkomaa huomautti pilke silmäkulmassa.

Saukkomaan mukaan kuntien suuri haaste on sama kuin yritysten viestinnässä.

– Nykyinen viestintämaailma on sumuinen ja vaikeasti ennustettava. Erottautuminen on vaikeaa. Tarvitaan luottamusta herättävää viestintää ja arvokas pyrkimys, jotta voidaan onnistua.

”Riitasoinnut kuuluvat viestintään”

Somessa joudutaan usein sietämään kärjekästäkin kommentointia. joka pahimmillaan menee vihapuheen puolelle.

– Riitasoinnut kuuluvat viestintään. Maailma on muuttunut osittain vihamieliseksi. Toisaalta sosiaalinen media synnyttää jatkuvasti tilanteita, jotka näyttävät suurilta riidoilta, mutta jotka ovat ihmistä pienempiä asioita. Asioiden nopeutunut raportointi ja nopeat reaktiot synnyttävät näitä riitasointuja. Ne pitää ottaa realiteetteina, koska emme voi yhdessä päättää Facebookin sulkemisesta.

Saukkomaa muistuttaa, että esimerkiksi kunnissa on aina riidelty asioista, mutta sosiaalisen median aikakaudella riidat saattavat ovat usein julkisempia.

– On muistettava, että Jokainen ihminen on liikkuva media. Jos kunnalla on hyvä tarina kerrottavaksi, tarinalle voidaan saada miljardiyleisö. Sama koskee negatiivisia tilanteita ja kriisejä.

Saukkomaa korosti yleisölle tunteisiin vetoavan viestinnän merkitystä.

– Viestinnän tavoitteena on oltava, että kaikilla on mahdollisuus osallistua keskusteluun. Ei ole enää olemassa tiedotusta jostain ylhäältä. Tunneviestintä on tärkeää, sillä yhä harvemmin mikään asia lähtee lentoon ilman tunnetta. Numerot ja käyrät sellaisenaan eivät toimi.

Liikkuvan kuvan merkitys kasvaa

Saukkomaa huomautti, että monen kunnan verkkosivut eivät välttämättä ota huomioon minkäänlaista tunneviestintää.

– Erään kunnan sivulla piti etsimällä etsiä, että löysin ihmisen kuvan. Kannustan kuntien viestinnästä vastaavia miettimään, mikä on oman kunnan tarinan ydin, keskeinen tarina. Pitää kysyä, miksi olemme somessa ja onko läsnäolo ja tekemisen laatu siellä mietitty.

– Meillä kaikilla on kertomattomia tarinoita valtava määrä. Emme vaan pysty saamaan niitä ulos, koska ei ole resursseja tai hommaa ei ole ajateltu loppuun asti. Tai sitten luovuutta ei ole valjastettu käyttöön. Kuntien tehtävänä on miettiä, miten kerrotte itse oman tarinanne. Jos te ette kerro, joku muu kertoo sen teidän puolestanne.

Tiukan talouden kanssa kamppailevia kuntia Saukkomaa muistutti siitä, ettei tarinan kertominen vaadi läheskään aina isoja rahasummia.

– Nykymaailmassa on paljon sosiaalisen median kanavia, joissa raha ei ole merkittävintä vaan idea ja hyvin kerrottu tarina.

Sisällntuottamisessa Saukkomaa kannustaa painottamaan liikkuvaa kuvaa.

– Kannattaa pitää mielessä, että 80 prosenttia kaikesta liikenteestä netissä on tällä hetkellä liikkuvaa kuvaa.

Teksti ja kuva: Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna