YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Misteli kauppias
29.4.2022 klo 13:27
Uutinen

Terveyskauppa Mistelissä jaetaan tietoa ja juhlitaan

-Ruohonjuuritason työ on kiinnostavinta, asiakkaan kohtaaminen on tämän ammatin suola, sanoo Tarja Toivonen, Terveyskauppa Mistelin kauppias ja omistaja. Toivonen on terveyskauppias toisessa polvessa. Hänen äitinsä, sairaanhoitaja Raija Toivonen oli kotisairaanhoitajana saanut perehtyä myös erilaisiin itsehoitoihin, ja tarttui tilaisuuteen, kun lähes vastaperustettu terveyskauppa Misteli tuli myyntiin. Siitä alkoi taival, jonka neljäs vuosikymmen on täyttymässä.

Vauhtia valtakunnan tasolta

Tarja Toivonen kasvoi terveyskaupan mukana kiinni luonnon kykyyn hoitaa allergioita ja muita vaivoja. Koulutustakin alalle alkoi olla saatavilla, niinpä Tarja valmistui kaikkien aikojen toiselta kurssilta fytonomiksi. Tutkinto on ammattinimike ravintolisä- ja rohdosasiantuntijoille. Nykyisin koulutus järjestetään yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa. Tavoitteena on kouluttaa alalle asiantuntijoita, joilla on selkeä käsitys eri ravintoaineiden ja rohdosten käytöstä ja niiden vaikutuksesta terveydenhoidossa.

Seuraava vaihe koulutuksen jälkeen oli Terveystuotekauppiaiden liiton toiminnanjohtajuus, jota kesti viitisen vuotta. Sitten tie vei franchising-ketju Ikivireän toimitusjohtajaksi. Organisaatiolla oli Tarjan aloittaessa parikymmentä myymälää ympäri maata, kun hän lopetti, ketjussa oli kuutisenkymmentä myymälää.

Terveyskauppa Misteli hyllyt ja kauppias
TARJA TOIVONEN Terveyskauppa Mistelin univormussa hyvän olon tuotteiden keskellä.

Takaisin Ylöjärvelle

Lapsesta saakka opittu yrittäjyys veti kuitenkin pois kirjoituspöydän takaa omaan myymälään ja lopulta myymälöihin. Vuonna 2011 saivatkin äiti Raija ja Tarja aplodit, kunniakirjat ja kukat Ylöjärven Vuoden Yrittäjä -tittelin kunniaksi. Periaate asiakkaitten kohtaamisen tärkeydestä ja merkityksestä oli huomattu laajemmaltikin.

Jokaisen yrittäjän menestyksen takana on tyytyväinen asiakaskunta. Nykyajan asiakkaat alkavat olla erittäin valistuneita, heillä on perustietoa toiveilleen, ja yhdessä koulutetun asiantuntijan kanssa löytyykin usein juuri oikea rohto, vitamiini tai ravintolisä.

– Kansan käyttämät parannuskeinot ovat aikanaan löytyneet luonnosta, ja toivottavasti kasvilääkintä ja muut luontaishoidot voivat tulevaisuudessa toimia yhdessä koululääketiedettä täydentävinä hoitoina, sanoo Mistelin hyvä yhteistyökumppani, Frantsilan Yrttitilan Virpi Raipala-Cormier oman kirjansa alkutekstissä.

Kauppiaan asiantuntemus onkin asiakkaalle takuu siitä, että hän saa parasta ja optimaalisinta palvelua juuri niihin tarpeisiin, jotka hänellä on. Vanha suomalainen sananlasku ”Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan” toimii tässäkin. Vuorovaikutuksen hedelmät auttavat molempia.

– Asiakkaat ovat voimavaramme, sanoo Tarja Toivonen.

– He auttavat jaksamaan ja inspiroivat silloinkin, kun usko tekemiseen on vähällä horjua.

Terveyskauppa Misteli Tarja
OMAN TYÖN lisäksi Tarja Toivoselle on kertynyt luottamustehtäviä niin valtakunnan tasolla kuin Ylöjärven Yrityspalvelu Oy: n hallituksessakin.

Kaksi myymälää

Terveyskauppa Misteli palvelee asiakkaitaan kahdessa myymälässä, Soppeenmäessä ja Pirkanmaan neljänneksi suurimmassa kauppakeskuksessa, Elossa. Tänä juhlavuonna, jolloin yritys täyttää pyöreitä vuosia, Soppeenmäen kivijalkakauppaan on rakennettu hoitohuone, jossa paikalliset, koulutetut ja ammattitaitoiset luontaisterapeutit palvelevat Mistelin asiakkaita. Näin pyritään saamaan tärkeimmille, henkilöille, asiakkaille, yhä enemmän palvelua saman katon alla.

Elon myymälässä tasainen ihmisvirta kulkee keskusaukion kautta kuka minnekin. Aukion kulmassa on Mistelin myymälä ottamassa asiakkaan syliinsä ovet auki ja hyllyt täynnä hyvää oloa. Koulutetut myyjät tuntevat joka ainoan purkin ja pakkauksen sekä niiden vaikutukset. Asiakas ei joudu ostamaan sikaa säkissä, kuten marketien yksinäisiltä hyllyiltä, joiden äärellä ei neuvojia, ainakaan asiantuntevia, riitä.

Erikoisliikkeet ovat oleellinen osa paikkakunnan – minkä tahansa – identiteettiä ja infrastruktuuria. Vuosien kuluessa kirjakaupat ovat likimain hävinneet, kukkakaupat joutuvat lopettamaan yksi toisensa jälkeen; kotimaiset kukat eivät riitä, ruusut lennätetään Suomeen Keniasta, Equadorista jne. Mikä mahtaa olla hiilijalanjälki? Paljonko vettä, joka alkaa olla kultaa kalliimpaa, menee kymmenille miljoonille ruusuille kuivissa olosuhteissa?

–Valinta on asiakkaiden, sanoo Tarja Toivonen. Jos halutaan pitää erikoisliikkeet hengissä, niitä on käytettävä. On selvää, että hyöty on molemminpuolinen, Toivonen korostaa.

–Yrittäjällä on riski, asiakas taas saa nauttia kauppiaan osaamisesta, joka koituu hänelle usein merkittäväksikin hyödyksi. Sitä paitsi, jos erikoisliikkeet hiipuvat, kylästä kuin kylästä tulee autio ja kuollut.

Terveyskauppa Misteli Elo
MISTELIN TOINEN myymälä sijaitsee Pirkanmaan neljänneksi suurimmassa kauppakeskuksessa, Elossa.

Mistelin joukkue

Terveyskauppa työllistää tällä hetkellä neljä henkilöä. Punainen toppaliivi, jonka rintamuksessa on Mistelin logo, kertoo missä joukkueessa ollaan.

–Rekrytointi on pienelle yritykselle aivan oleellinen asia, Toivonen sanoo.

–Onneksi meillä se puoli on mennyt hyvin. Korostan henkilökunnalle, että me edustamme Misteliä paitsi tiskin takana, myös muualla, olemme sitoutuneet omaan joukkueeseemme.

– Pyrimme kouluttamaan henkilökuntamme mahdollisimman hyvin, niin, että asiakkaat tuntevat saavansa kysymyksiinsä oikeat vastaukset ja ongelmiinsa ratkaisut. Osallistumme alan koulutuksiin säännöllisesti. Yhteistyöverkostojemme kautta saamme alan parhaiden asiantuntijoiden viimeisintä tietoa tutkimuksesta ja uutuuksista maailmalla.

Koulutustilaisuuksien kautta ”joukkueeseemme” ovat olleet tervetulleita myös asiakkaat, ja tilaisuudet ovatkin saavuttaneet melkoisen suosion. Mistelin ystävät saavat myös ajankohtaista tietoa Facebookista, jossa Tarja Toivonen kertoo videokuvassa yrityksen uutisia; milloin puhutaan uupumuksesta ja sen selättämisestä, milloin lätkän maailmanmestari Esa Keskinen on kertomassa luonnontuotteista oman kokemuksensa pohjalta. Joskus paikalla on terveydenhoitaja, joka mittaa kenelle tahansa tärkeitä kehon arvoja. Vitamiinimittauspäivä täytti ajanvarauskirjan nopeasti.

Terveyskauppa Misteli yrittäjä
YRITTÄJYYS ON palkitsevaa, mutta mietittäviä asioita on enemmän kuin tarpeeksi. Vastuu työntekijöistä ei ole niistä pienimpiä.
Vuoden Yrittäjä 2020 Terveyskauppa Misteli
ÄITI JA tytär pokkasivat Ylöjärven Vuoden yrittäjä-palkinnon jo 2010-luvun alussa.

Golfia ja joogaa

Yrittäjän murheet, työntekijöiden hyvinvointi, asiakkaitten paras mahdollinen palvelu, tilaukset, markkinointi, mainonta, työlistat, lomat, vuokrat, kassatilanne ja ties mitä muuta; asiat pyörivät päässä. Oman yritystoiminnan lisäksi yrittäjälle on kertynyt myös luottamustoimia. Toivonen on Terveystieto-terveyskauppaketjun hallituksen puheenjohtaja, sekä jäsen Suomen Terveyskauppiaiden hallituksessa ja Ylöjärven Yrityspalvelu Oy: ssä.

Kaiken vastapainoksi on oltava jotakin ihan muuta, josta taikoa vireyttä ja voimaa. Tarja Toivonen pyrkii jättämään työasiat samalla hetkellä, kun hän kerää golfvarusteet ja lähtee pelaamaan kahdeksantoista reiän kentän. On hyvä kaikkien huolien sijasta keskittyä vain pieneen valkoiseen palloon, nauttia luonnosta ja kävellä varus teiden kanssa väylältä väylälle, reiältä reiälle – hiukan toistakymmentä kilometriä. Kunnon kierroksen jälkeen on kuin uusi ihminen. Jos ei ehdi golf-kentälle asti, on rentouttavaa ottaa kotona tai oikeastaan missä vain joogatuokio. Akkuja saa tehokkaasti ladattua lyhyelläkin lomamatkalla Lapissa tai joskus harvoin vaikkapa Italiassa. Sitten taas jaksaa aivan toisella tavalla kertoa vitamiinien imeytymisestä tai luomutuotettujen pellavaöljykapseleiden sisältämistä omega-rasvahapoista.

Kivijalkakaupassa jaetaan tuotteiden lisäksi tietoa, toivottavasti tämä asiakkaille niin tärkeä kohde ei ole katoavaa kansanperinnettä. Neljä vuosikymmentä on tehty hyvää oloa. Näitä kymmeniä juhlitaan monien huippuasiantuntijoiden tiedon äärellä pitkin kevättä.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 5.4.2022

Juhani Vahtokari
Avaa pop-up -ikkuna