YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Käytettyjen sähköautojen kauppias kertoo, mikä Tesloissa myy
Tamperelaisen Autotalo Ampeerin yrittäjä Juha-Matti Raukola kertoo, että suomalaiset ovat siirtyneet pykälämpää edullisempiin sähköautoihin. Kuva: Pauli Reinikainen

Tesla Model S:n saa käytettynä jo runsaalla 30 000 eurolla – Autokauppias ottaa kantaa hintojen laskuun: ”Ymmärrän ihmisten tuskan”

Yrittäjän podcastin uusimmassa jaksossa tutustutaan käytettyjen Tesla-autojen markkinoihin.  

Tuoreiden tietojen mukaan käytettyjen sähköautojen myynti on pirteämpää kuin uusien autojen myynti.

Yrittäjän podcastin uusimmassa jaksossa vieraillaan tamperelaisessa Autotalo Ampeerissa, joka on erikoistunut käytettyjen sähköautojen ja etenkin Tesla-merkkisten autojen myyntiin.

Yrittäjä Juha-Matti Raukola kertoo podcastissa, missä markkinassa mennään.

– Olemme tietoisesti pyrkineet laskemaan käytettyjen sähköautojen keskihintaa. Ihmiset ovat siirtyneet hintaluokassa pykälämpää alemmas, hän sanoo.

Viime aikoina useampikin valmistaja on laskenut uusien sähköautomallien hintoja jopa useilla tuhansilla euroilla. Tällaisia merkkejä ovat muun muassa Tesla, Polestar ja Nissan.

– Jos uusien autojen hinnat tippuvat, jollain aikajänteellä se näkyy myös täällä toisessa päässä. Melkein kaikilla merkeillä uusien autojen hinnat ovat laskeneet ja ymmärrän ihmisten tuskan, jos on ostettu tänään auto, joka huomenna maksaa 10 000 euroa vähemmän, Raukola sanoo.

Yrittäjän mukaan sähköautomarkkinat ovat olleet niin tuulisia viime vuosina, etteivät isotkaan hintojen muutokset ole olleet alan ammattilaisille varsinaisia yllätyksiä.

“Ihmiset ovat siirtyneet hintaluokassa pykälämpää alemmas.”

Juha-Matti Raukola, yrittäjä

Tesla Model S irtoaa jo 32 000 eurolla

Autotalo Ampeeri tuo Tesloja pääsääntöisesti Suomen ulkopuolelta kuten Hollannista. Käytettyjen sähköautojen valikoima on kasvanut parin viime vuoden aikana merkittävästi.

– Kun aloitimme, sieltä tuli paljon autoja ja välillä hankinta painottui Saksaan ja nyt Hollanti on taas piristynyt. Sieltä saa hyviä autoja ja sellaisella hinnalla, että meillekin jää jotain. Toki ostaisimme mielellämme autoja myös Suomesta, Raukola perustelee podcastissa.

Tamperelaisyritys on keskittynyt enimmäkseen Tesloihin, koska ne on Raukolan mukaan todettu hyviksi autoiksi.

– Tesla on sähköautona teknisesti edistynein, kun ottaa huomioon myös sen, millainen se on tietokoneena. Ymmärrän hyvin myös sen, että joku ei yksinkertaisesti tykkää istua Teslassa.

Ampeeri myy enimmäkseen vuoden 2018 jälkeen käyttöön otettuja autoja, joiden hintaluokka alkaa vajaasta 30 000 eurosta. Suurin osa podcast-jakson äänityshetkellä hallissa olevista malleista on Model S -autoja, joiden hinnat käytettyinä ovat laskeneet jo kohtuulliselle tasolle runsaaseen 30 000 euroon viiden vuoden ikäisissä malleissa.

– Noin 32 000 eurolla saa 150 000 kilometriä ajetun, vuosimallin 2018 nelivetoisen mallin, joka tarjoaa hyvän vastineen rahalle, etenkin jos peilaa uuden vastaavan auton hintaan.

Teslan akkutakuu muuttui

Yrittäjän podcastissa paneudutaan 178 000 kilometriä ajettuun myynnnissä olevaan Model S -malliin, joka näyttää olevan edelleen maalipinnaltaan siistissä kunnossa.

– Tesla on jatkuvasti parantanut sisätilojen laatua. Ensimmäisiin, yli 10 vuotta vanhoihin Model S -malleihin verrattuna on tapahtunut paljon sisämateriaalien laadussa. Jos auto on hyvin pidetty, sisätiloissa ei huomaa vajaan 200 000 kilometrin ajettua matkaa välttämättä mitenkään. Maalipinnan kuntoon vaikuttaa paljon se, onko autoa ajettu säännöllisesti harjapesuihin.

Raukola pitää lähes 200 000 kilometriä ajettua sähköautoa akun kunnon puolesta edelleen hyvänä hankintana.

– Akun kunto ei ole merkittävästi heikentynyt tällaisessa autossa. Hyvä kantama on edelleen jäljellä. 

Yrittäjän podcastissa paneudutaan 178 000 kilometriä ajettuun myynnnissä olevaan Model S -malliin, joka näyttää olevan edelleen maalipinnaltaan siistissä kunnossa.

Esimerkkinä käytettävän, vuosimallia 2018 olevan Teslan akkutakuu on kahdeksan vuotta ensirekisteörintipäivästä ilman kilometrirajoitusta. Sen jälkeen Tesla on lisännyt takuuseen kilometrirajoituksen, joka on lyhentynyt hiljalleen nykyiseen 160 000 kilometriin.

– Autoihin, jotka on myyty jollain tietyllä takuulla, takuuehtoja ei enää jälkikäteen ole muutettu.

Raukolan mukaan vanhempi ilman kilometrirajaa oleva auto voi olla ostajalle parempi valinta.

– Jos auto on otettu käyttöön 2020, akkutakuu jatkuu vuoteen 2028 asti. Joissain tilanteessa voi olla järkevämpää valita auto, jossa kilometrirajaa ei ole. Paljon on kiinni siitä, paljonko autolla ajetaan.

Teslan akkujen korjauksiin erikoistuneita yrityksiä on ilmaantunut hiljalleen lisää. Raukola kertoo esimerkin tamperelaisesta yrityksestä, joka tarjoaa Tesloihin ennaltaehkäiseviä akkuhuoltoja.

– Tilanteissa, joissa akut ovat rikkoutuneet, syynä voi olla se, että kyse on enemmänklin kosteudesta. Akuston hengitysreiät ovat tukkeutuneet, minkä seurauksena kosteutta kertyy akustoon. Huohotusreikiä avaamalla voidaan varmistaa, että akku ei hajoa tällaisen ulkoisen syyn takia.

Kuuntele lisää mielenkiintoista sähköautoasiaa Yrittäjän podcastin tuoreesta jaksosta. Raukola kertoo jaksossa muun muassa siitä, miten autoliike pyrkii selvittämään käytetyn sähköauton akuston kuntoa ja miksi pikalataaminen lyhentää akuston käyttöikää. Hän ottaa kantaa myös kiinalaisten sähköautojen esiinmarssiin.

Kaikki Yrittäjän podcastin jaksot ovat kuunneltavissa Suplassa ja Spotifyssa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna