YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Teslat eivät ehdi edes Suomeen, kun ne on jo myyty – Käytetyn sähköauton hinnasta suli yhdessä yössä 7000 euroa
Käytettyjen sähköautojen myyntiin erikoistuneen yrittäjän mukaan Suomessa on käynnissä Tesla-buumi.
Käytettyjen sähköautojen myyntiin erikoistuneessa Autotalo Ampeerissa on viime kuukausina käynyt kuhina. Suurin osa asiakkaista metsästää itselleen Teslaa.
Samaan aikaan uusien täyssähköautojen kysyntä on laskenut. Alalla pidetään ilmiön syynä sähköautojen hankintatuen loppumista. Uusien autojen kysyntään on vaikuttanut myös monia autovalmistajia vaivaava komponenttipula.
“Tässä on varmasti käynyt niin, että kun Tesla laski hintoja, asiakkaat tilaavat vähemmän muita merkkejä.”
Pekka Pohjonen, yrittäjä
Tamperelaisen Autotalo Ampeerin perustajayrittäjä Pekka Pohjonen on huomannut, että samaan aikaan Tesla-kauppa käy kuumana. Taustalla on Teslan viime vuoden lopulla tekemä päätös hintojen laskusta.
– Tässä on varmasti käynyt niin, että kun Tesla laski hintoja, asiakkaat tilaavat vähemmän muita merkkejä. Muut valmistajat eivät ole ainakaan vielä reagoineet hinnanlaskuun. Pikemminkin muiden valmistajien pyyntihinnat ovat nousseet vertailujaksoon verrattuna. En usko, että hankintatuella on ollut suurta vaikutusta uusien tilausmääriin.
Kun Tesla laski uuden Model Y -mallin hintaa 13 000 eurolla, verrattain vähän käytetyn saman mallisen auton hinnasta lähti Pohjosen mukaan 7000 euroa. Se oli kolaus paitsi juuri Teslan hankkineille asiakkaille, myös Tesla-kauppiaalle.
– Pitkällä aikavälillä hintojen laskeminen on hyvä asia, koska kysyntä kasvaa. Hetkellisesti otimme takkiin kohtalaisesti, kun varastossa olleiden autojen hinnat putosivat reippaasti yhdessä yössä. Varaston arvosta suli joitakin kymmeniä tuhansia euroja, Pohjonen kertoo.
Loppuvuonna voi olla edessä uusi hintojen lasku, jos Tesla tuo markkinoille uuden version Model 3:sta. Pohjosen mukaan markkinoilla on jo ennakoitu uutta mallia, sillä kyseisen automallin hinnat ovat kääntyneet laskuun.
Huuma ei näytä laantuvan
Uuden Teslan saa tällä hetkellä 2-3 kuukaudessa. Esimerkiksi monen saksalaismerkin kohdalla autoa voi joutua odottamaan lähes vuoden.
– Tesla pystyy valmistamaan sähköautojen akkuja selvästi enemmän kuin muut, Pohjonen perustelee.
Yrittäjä on jo tottunut siihen, että autoliikkeen Saksasta hankkimaa käytettyä Teslaa ei ehditä tuomaan maahan, kun se on jo myyty. Suurin kiinnostus kohdistuu Model Y -malliin.
– Kyllä nyt jonkinlainen Tesla-buumi on päällä. Kun aloitimme autokaupan kuutisen vuotta sitten, tyypillinen sähköauton ostaja oli tekniikasta kiinnostunut insinööri. Nyt Tesloja ostavat ihan tavalliset perheet.
Korkojen nousu ei vaikuta enää
Suurin osa Tesla-ostajista valitsee 6-12 kuukautta ajetun auton. Hinnaltaan ne ovat melko lähellä uusia Tesla-malleja. Syynä on parkkitutka, jollainen puutuu uusimmista Tesloista.
– Jossain kohtaa Tesla päätti, että parkkitutkan tehtävä voidaan hoitaa pelkillä kameroilla, mutta ilmeisesti he ovat pyörtämässä päätöstään, yrittäjä kertoo.
Kauppaa ei ole viime aikoina hillinnyt edes nouseva korkotaso. Tällä hetkellä autokaupan korkotaso on 5-6 prosenttia, kun se vielä vuosi sitten oli 2-3 prosentin tuntumassa.
– Siinä kohtaa kun korot lähtivät nousemaan, oli aika hiljaista jonkin aikaa. Nyt kun rahoituskorkokehitys on pysynyt tasaisena, kauppa käy hyvin. Ihmiset ovat ilmeisesti tottuneet vallitsevaan korkotasoon.
Pohjonen uskoo, että pidempään sähköauton ja etenkin Teslan hankintaa miettineet ovat vihdoin rohkaistuneet kaupantekoon valmistajan laskettua hintoja.
– Varmasti ihmiset laskevat, että hankinta on kokonaistaloudellisesti silti järkevä, vaikka hankintahinta on korkea ja korot ovat nousseet. Uuden Teslan hinta on laskenut enemmän kuin mitä korkotaso vaikuttaa rahoituskuluihin.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi