YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Testaa tietosi: Tunnetko nämä digitaalisen markkinoinnin termit?
Jos mainostat Googlessa tai Facebookissa, olet varmasti törmännyt lukuisiin digitaalisen markkinoinnin termeihin. Testaa, tiedätkö mitä tarkoittavat!
Digitaalinen markkinointi on tuonut mukanaan lukuisia englannin kielen sanojen lyhenteitä, joiden tunteminen on oleellista, jos haluaa ymmärtää Google-mainonnan perusteita ja pysyä kärryillä alan keskustelussa.
Kokosimme listan yleisimmistä lyhenteistä ja termeistä ja suomensimme ne.
GA = Google Analytics
Jos ja kun kuulet puhuttavan GA:sta, sillä viitataan Googlen analysointityökaluun, jolla voi mitata monipuolisesti verkkosivuston kävijöiden käyttäytymistä ja selvittää, mistä sivuston kävijät tulevat.
URL = Verkkosivuston osoite, Uniform Resource Locator
URLilla tarkoitetaan osoitetta, joka johtaa kyseisellä verkkosivustolle.
CTA = Call to Action
CTA toistuu usein mainostettaessa Googlessa. Lyhenteellä tarkoitetaan käyttäjän huomion kiinnittävää toimintoa, jolla pyritään saamaan kävijä esimerkiksi klikkaamaan linkkiä, soittamaan tai antamaan yhteystietonsa.
SEO = Hakukoneoptimointi, Search Engine Optimization
Hakukoneoptimoinnilla pyritään saamaan verkkosivuista helpommin löydettävät Googlessa, jotta sivusto saisi enemmän näkyvyyttä hakutuloksissa.
Konversio
Konversiolla voidaan viitata toteutuneeseen kauppaan tai sopimukseen mutta myös muun halutun tavoitteen täyttymiseen kuten asiakkaan yhteydenottoon tai uutiskirjeen tilaukseen verkkosivulla.
Landing Page = Laskeutusmissivu
Tästä käytetään myös nimitystä saapumissivu. Kyseessä on verkkosivu, jolle kävijä ohjataan hakukoneesta tai esimerkiksi Facebook-mainoksesta. Laskeutusmissivu on varta vasten suunniteltu houkuttelemaan kävijää tekemään ostos, tilaamaan palvelu tai esimerkiksi lataamaan opas.
CTR = Klikkausprosentti, Clickthrough Rate
Klikkausprosentilla kuvataan kävijöiden tekemien klikkausten suhdetta verkkosivuston näyttökertoihin. Klikkausprosentti lasketaan jakamalla klikkaukset mainosten näyttökerroilla.
CPC = Klikkaushinta, Cost Per Click
CPC:llä kuvataan yhden mainoksen klikkauksen keskimääräistä hintaa.
CPA = hinnoittelumalli toteutuneista ”teoista”, Cost Per Action
CPA-hinnoittelumallissa mainostaja maksaa kävijöiden toteutuneista teoista kuten tilauksista tai yhteydenotoista.
CPM = Hinta tuhannelle näytölle, Cost Per Mille / Cost Per Thousand
Google-mainonnastakin tuttu termi, jolla viitataan tuhannen näyttökerran hintaan. Tätä hinnoittelutapaa käytetään yleisesti verkkomainonnassa.
Display-mainonta
Display-mainonta on näyttömainontaa, johon kävijä voi törmätä esimerkiksi Gmailissa, Youtubessa, verkkosivuilla ja mobiilisovelluksissa.
KPI = Avainparametrit web-analytiikassa, Key Performance Indicator
Ammattilaiskielessä vilahteleva termi, jolla viitataan verkkosivuston menestymisen seurannassa käytettäviin parametreihin. Näitä ovat yleensä esimerkiksi kävijöiden määrä, konversioiden määrä ja esimerkiksi yhden konversion hinta (CPA).
Kuva: Getty Images
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi