YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

4.2.2019 klo 12:22
Uutinen

Testaa tietosi: Tunnetko nämä digitaalisen markkinoinnin termit?

Jos mainostat Googlessa tai Facebookissa, olet varmasti törmännyt lukuisiin digitaalisen markkinoinnin termeihin. Testaa, tiedätkö mitä tarkoittavat!

Digitaalinen markkinointi on tuonut mukanaan lukuisia englannin kielen sanojen lyhenteitä, joiden tunteminen on oleellista, jos haluaa ymmärtää Google-mainonnan perusteita ja pysyä kärryillä alan keskustelussa.

Kokosimme listan yleisimmistä lyhenteistä ja termeistä ja suomensimme ne.

GA = Google Analytics

Jos ja kun kuulet puhuttavan GA:sta, sillä viitataan Googlen analysointityökaluun, jolla voi mitata monipuolisesti verkkosivuston kävijöiden käyttäytymistä ja selvittää, mistä sivuston kävijät tulevat.

URL = Verkkosivuston osoite, Uniform Resource Locator

URLilla tarkoitetaan osoitetta, joka johtaa kyseisellä verkkosivustolle.

CTA = Call to Action

CTA toistuu usein mainostettaessa Googlessa. Lyhenteellä tarkoitetaan käyttäjän huomion kiinnittävää toimintoa, jolla pyritään saamaan kävijä esimerkiksi klikkaamaan linkkiä, soittamaan tai antamaan yhteystietonsa.

SEO = Hakukoneoptimointi, Search Engine Optimization

Hakukoneoptimoinnilla pyritään saamaan verkkosivuista helpommin löydettävät Googlessa, jotta sivusto saisi enemmän näkyvyyttä hakutuloksissa.

Konversio

Konversiolla voidaan viitata toteutuneeseen kauppaan tai sopimukseen mutta myös muun halutun tavoitteen täyttymiseen kuten asiakkaan yhteydenottoon tai uutiskirjeen tilaukseen verkkosivulla.

Landing Page = Laskeutusmissivu

Tästä käytetään myös nimitystä saapumissivu. Kyseessä on verkkosivu, jolle kävijä ohjataan hakukoneesta tai esimerkiksi Facebook-mainoksesta. Laskeutusmissivu on varta vasten suunniteltu houkuttelemaan kävijää tekemään ostos, tilaamaan palvelu tai esimerkiksi lataamaan opas.

CTR = Klikkausprosentti, Clickthrough Rate

Klikkausprosentilla kuvataan kävijöiden tekemien klikkausten suhdetta verkkosivuston näyttökertoihin. Klikkausprosentti lasketaan jakamalla klikkaukset mainosten näyttökerroilla.

CPC = Klikkaushinta, Cost Per Click

CPC:llä kuvataan yhden mainoksen klikkauksen keskimääräistä hintaa.

CPA = hinnoittelumalli toteutuneista ”teoista”, Cost Per Action

CPA-hinnoittelumallissa mainostaja maksaa kävijöiden toteutuneista teoista kuten tilauksista tai yhteydenotoista.

CPM = Hinta tuhannelle näytölle, Cost Per Mille / Cost Per Thousand

Google-mainonnastakin tuttu termi, jolla viitataan tuhannen näyttökerran hintaan. Tätä hinnoittelutapaa käytetään yleisesti verkkomainonnassa.

Display-mainonta

Display-mainonta on näyttömainontaa, johon kävijä voi törmätä esimerkiksi Gmailissa, Youtubessa, verkkosivuilla ja mobiilisovelluksissa.

KPI = Avainparametrit web-analytiikassa, Key Performance Indicator

Ammattilaiskielessä vilahteleva termi, jolla viitataan verkkosivuston menestymisen seurannassa käytettäviin parametreihin. Näitä ovat yleensä esimerkiksi kävijöiden määrä, konversioiden määrä ja esimerkiksi yhden konversion hinta (CPA).

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna