YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Tiedettä ja innovaatioita
Nina Kekäläinen vaihtoi tutkijan työn luonnonkosmetiikan valmistamiseen. Ensimmäisen vuoden aikana hän koki niin sodan vaikutukset kuin kansainvälisen palkinnonkin voiman.
Tohmajärveläinen Nina Kekäläinen, 47, valmisti ensimmäistä kertaa luonnonkosmetiikkaa viisi vuotta sitten kansalaisopiston kurssilla. Sinne hänet innosti seborrea ja herkkyys eteerisille öljyille.
– Sopivien kosmetiikkatuotteiden löytäminen oli hankalaa, ja siksi halusin kokeilla tehdä niitä itse. Niistä tuli niin kivoja, että halusin alkaa myydä niitä muillekin.
Kekäläinen alkoi tutkia kosmetiikkaan liittyvää lainsäädäntöä, mutta totesi pian tarvitsevansa lisäkoulutusta. Jo parin päivän päästä hän aloitti luonnontuotealan opinnot Kajaanin ammattiopistossa. Pohjana oli bioanalytiikan sekä biologian tutkinnot ja niihin liittyvä työkokemus.
Kekäläinen perusti luonnonkosmetiikkatuotteita valmistavan Pura Nordican opiskeluaikanaan kesällä 2021.
– Haluan tehdä monenlaista, kyllästyn helposti, jos teen koko ajan samaa. Yrittäjänä saan luoda työhöni juuri sellaisen sisällön, jonka haluan, Kekäläinen hymyilee.
Lähipellolta ja pihasta
Ensimmäiset Pura Nordican tuotteet tulivat myyntiin tammikuussa 2022, ja yksi niistä palkittiin jo samana syksynä pohjoismaisessa Nordic Natural Beauty Awards -kilpailussa. Tuotteet pohjautuvat kasveihin, kuten ruusujuureen, vuorenkilpeen ja kuusenkerkkiin.
– Kuukausi ensimmäisten tuotteiden lanseeraamisen jälkeen oli syttynyt sota ja myynti jähmettynyt. Palkinto oli todella tärkeä, koska se toi näkyvyyttä ja myyntiä, Kekäläinen muistelee.
Kekäläinen haluaa käyttää vaikutuksiltaan tieteellisesti toimiviksi todistettuja ja innovatiivisiakin raaka-aineita. Yksi esimerkki näistä on Tampereen ja Helsingin yliopistojen yhteistyössä kehittämä metsän mikrobistoa jäljittelevä metsämikrobiuute.
– Yksi yrityksen arvoista on kotimaisuus, ja siksi hankin yrttiraaka-aineet lähituottajien pellolta tai omasta pihastani. Öljyt tilaan pääosin Saksasta, Kekäläinen kertoo.
Haaveena työntekijä
Kekäläinen pohtii, että kosmetiikka-alalla yksi iso haaste on valmiiden tuotteiden markkinointi.
– Lainsäädännön vuoksi en voi sanoa, että tuotteeni vaikuttavat vaikka ryppyihin, sillä valmiita tuotteita ei ole tieteellisesti tutkittu. Niistä voi kertoa vain, miten raaka-aineet toimivat. Valitettavasti kaikki toimijat eivät noudata tätä, vaan markkinointi on välillä aika villiä, hän muotoilee.
Vielä Pura Nordican kosmetiikkatuotteet eivät kuitenkaan täysin tuo leipää Kekäläisen pöytään. Yrityksen palveluvalikoimissa onkin kosmetiikan lisäksi erilaisia oheistuotteita, luonnonkosmetiikan ja siivousaineiden valmistamiseen liittyviä työpajoja, turvehoitoja ja villikasvien tunnistamisen opetusta.
– Brändin luominen on hidasta, siksi teen ainakin nyt alussa muutakin. Toivon, että tulevaisuudessa minulla olisi työntekijä. Silloin voisin keskittyä tuotekehitykseen ja yrityksen kehittämiseen, Kekäläinen haaveilee.
Teksti ja kuva: Susanna Lehikoinen-Eriksson