YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Tilinpäätöstä ei voi enää ilmoittaa kaupparekisteriin sähköpostilla
Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) on vuoden alussa lopettanut tilinpäätösilmoitusten vastaanottamisen sähköpostilla. Tilalla on sähköinen ilmoittaminen YTJ-palvelussa.
Osakeyhtiöiden ja osuuskuntien täytyy ilmoittaa tilinpäätös kaupparekisteriin jokaiselta tilikaudelta, vaikka toimintaa ei olisi ollut.
Tilinpäätös ilmoitetaan kahdeksan kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Kaupparekisteriin ilmoitetaan yhtiökokouksessa vahvistettu tilinpäätös.
YTJ-palveluun kirjautuminen vaatii suomalaisen henkilötunnuksen ja sen lisäksi joko henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin.
YTJ-palvelussa tilinpäätöksen ilmoittaminen onnistuu ”Muuta yrityksen tietoja tai lähetä tilinpäätös” -linkin takaa. Tämän jälkeen kirjoitetaan yrityksen y-tunnus ja valitaan ”Ilmoita tilinpäätös kaupparekisteriin”. Pyydettyjen tietojen antamisen jälkeen ilmoitukseen lisätään tarvittavat liitteet.
Myöhässä ilmoitetusta tilinpäätöksestä PRH perii 85 euron käsittelymaksun.
YTJ-palvelussa ilmoittamisen lisäksi tilinpäätösilmoitus on mahdollista lähettää kaupparekisteriin veroilmoituksen mukana tai tehdä ilmoitus paperilomakkeilla.

Toimitus
toimitus@yrittajat.fi