YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yrittäjät-akatemia Porissa
Tilitoimistonsa myynyt Juha-Matti Ojanperä käynnistää parhaillaan uutta yritystoimintaa.

Tilitoimistonsa onnistuneesti myynyt Juha-Matti Ojanperä antaa yhden neuvon yrityskauppaa pohtivalle: ”Ei kannata pysyä remmissä 70-vuotiaaksi”

Yrittäjät-akatemian lähipäivään Porin SuomiAreenassa osallistunut Juha-Matti Ojanperä neuvoo, milloin yrittäjän kannattaa alkaa miettiä yrityksen myymistä.

Porilainen Juha-Matti Ojanperä, 57, tietää, miltä 30-vuotiaan perheyrityksen myyminen tuntuu. Hän oli noin viisikymppinen, kun tilitoimistoalalla toiminut Porin Tilifakta Oy päätettiin myydä isolle valtakunnalliselle tilitoimistoketjulle. Ojanperä osallistui torstaina Yrittäjät Akatemian lähipäivään Porissa.

– Ehkä olin poikkeus siinä mielessä, että olin hyvissä ajoin liikkeellä yrityskaupassa, hän muistelee. 

Ojanperä ehti vetää äitinsä perustamaa tilitoimistoa 20 vuoden ajan. 30-vuotisjuhlia vietettiin samana vuonna, kun yrityskauppasopimus allekirjoitettiin.

Jälkikäteen Ojanperä on päätynyt siihen tulokseen, että kauppa oli oikea päätös molempien osapuolten kannalta.

– Se oli winwin-tilanne. Tottakai myyjä aina miettii, myykö hän liian halvalla. Yrityksen ostaneella Rantalaisella oli toimintaa Satakunnassa vasta Raumalla, ja meidän kauttamme he perustivat toimipisteen Poriin.

Kauppaa edelsi ”jaakobinpaini” perheyrityksen sisällä. Asiasta keskusteltiin pitkään myös perustajasukupolven kanssa.

”Yrittäjyys on jättänyt jälkensä”

Yrityskaupan jälkeen Ojanperä jäi yritykseen töihin pariksi vuodeksi. Se ei kuitenkaan ollut pidemmän päälle oikea ratkaisu.

– Totesin, että sieluni on kuitenkin enemmän yrittäjänä kuin toisen palveluksessa.

Ojanperä päätti kaupan jälkeen pitävänsä sapattivuoden. Sen jälkeen hän kokeili puolen vuoden ajan työskentelyä tilintarkastustoimistossa, kunnes palasi yrittäjäksi. Viime vuodet Ojanperä on toiminut yksinyrittäjänä yritystoiminnan tietojärjestelmien ja taloushallinnon konsultoinnin parissa.

– Itsenäinen päätöksenteko on minun juttuni. Olen ollut päätoimisena ja sivutoimisensa yrittäjänä lähes koko työikäni, kohta 40 vuotta. Se on jättänyt jälkensä. Miksen toimisi itsenäisenä, kun siihen on kerran ollut mahdollisuus.

“Sanoisin, että yrityksen myymistä kannattaa alkaa miettiä siinä kohtaa, kun ikää on yli 50 vuotta.”

Juha-Matti Ojanperä

Ojanperä neuvoo yrityksen myymistä pohtivia toimimaan ajoissa.

– Aikanaan tilitoimistoyrittäjänä sanoin asiakkaille, ettei heidän kannata pysyä remmissä ihan 70-vuotiaaksi asti, koska jossain vaiheessa se alkaa näkyä yrityksen toiminnassa ja kuranttiudessa. Toki on myös poikkeuksia, mutta niissä tapauksissa vanhemman yrittäjän rinnalla on usein nuorempaa sukupolvea. Sanoisin, että yrityksen myymistä kannattaa alkaa miettiä siinä kohtaa, kun ikää on yli 50 vuotta. Hyvä tapa on laatia 5-vuotissuunnitelma.

Ennen koronaa tehdyt suunnitelmat yrityksen myymisestä ovat saattaneet muuttua, jos yrityksen tuloksentekokyky on väliaikaisesti heikentynyt.

– Jos yritys on kurantti ja tekee tulosta, yritys voidaan hinnoitella toiminnan eikä varallisuuden perusteella. Korona on kuitenkin kurittanut niin monta yritystä, että se on herättänyt miettimään, pitääkö yrityksen elinvoimaa palauttaa ja vasta sen jälkeen lähdetään hakemaan uutta omistajaa. Pakkomyyntitilanteessa on yleensä aina ostajan markkinat, Ojanperä muistuttaa.

Hänellä itsellään on tulilla uusi yritys kahden niin ikään yrityskaupan tehneen yrittäjän kanssa. Talousverstas Oy:n tavoitteena on koota pienempiä yrityksiä yhteen verkostoon, joiden kanssa se tuottaa muun muassa taloushallinnon palveluita.

Vastuullisuus puhutti Yrittäjät-akatemian lähipäivässä

Yrittäjät-akatemian lähipäivässä Porissa pureuduttiin torstaina vastuullisuusteemaan, jota käsiteltiin myös aikaisemmin SuomiAreena-viikolla.

Tuoreen Yrittäjägallupin mukaan yrittäjät pitävät vastuullisuustyössä tärkeimpänä lakien ja sopimusten noudattamista, verojen maksamista ja asiakkaiden hyvää palvelua. Neljäntenä tulevat ympäristöasiat.

Yrittäjät-akatemian lähipäivässä puhuttiin vastuullisuudesta. Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen esitteli osallistujille tuoreen Yrittäjägallupin tuloksia.

Suurin osa (76 %) yrityksistä arvioi huomioivansa vastuullisuusajattelun toiminnassaan. Tyypillisintä vastuullisuusajattelun huomioiminen on teollisuudessa, henkilömäärältään suurimmissa yrityksissä. 

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen esitteli gallupin tuloksia Yrittäjät-akatemian lähipäivässä.

On kiinnostavaa, että vastuullisuusajattelu on vahvempaa naisyrittäjien parissa. Erityisesti hyvä asiakaspalvelu korostuu vastuullisuustekona naisyrittäjien keskuudessa. On myös nähtävissä, että nuorempi yrittäjäkunta pitää ehkä lakien ja sopimusten noudattamista, verojen maksamista ja hyvää asiakaspalvelua itsestäänselvyytenä, eikä erityisenä vastuullisuustekona, Pentikäinen sanoo.

“Vastuullisuus on tilivelvollisuutta”

Suomen Yrittäjät selvitti yritysten vastuullisuusajattelua viimeksi vuoden 2021 syksyllä. Tuoreen gallupin tulokset osoittavat, että vastuullisuusajattelu on hieman vähentynyt viime mittauksesta. 

Tämä voi johtua siitä, että Ukrainan sodan ja sen kiihdyttämien vaikutusten, kuten inflaation, vuoksi moni joutuu miettimään omaa agendaansa ja yritystoiminnan perustekijöitä uudelleen. Jos yritystoiminta ei kannata, kaikki muu on vaikeampaa.

Akatemian lähipäivässä Pentikäinen muistutti, että pohjimmiltaan vastuullisuus tarkoittaa tilivelvollisuutta.

– Olen miettinyt asiaa ja todennut, että yrittäjä on ennen kaikkea tilivelvollinen itselleen. Se tarkoittaa, että yritystoiminta on yrittäjän omien arvojen mukaista ja edistää niitä asioita, joihin yrittäjä itse uskoo. Tämä asia puuttuu usein vastuullisuuskeskustelusta.

Yrittäjät-akatemiaan on osallistunut kuluvan vuoden aikana pari tuhatta yrittäjää. Akatemia jatkuu syksyllä verkkokoulutuksena ja lähiopetuksena.

Yrittäjät-akatemia on yrittäjille räätälöity kokonaisuus koulutuksia, webinaareja ja kursseja. Opiskelu on avointa ja maksutonta.

Yrittäjägallupin toteutti tutkimuslaitos Kantar. Tiedonkeruu tehtiin 24.5.–2.6.2022. Tutkimukseen vastasi 1 022 pk-yrityksen edustajaa. Luottamusväli on kokonaistuloksen osalta 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna