YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Tinderin ”flirttailupeli” ei innosta kotimaisen deittisovelluksen kehittäjää – Tavoitteena mahdollisimman monta parisuhdetta
Tinder on hallinnut viime vuosina deittisovellusmarkkinoita, mutta Suomesta nousee vakavasti otettava kilpailija.
Kotimainen Valo-deittisovellus on onnistunut kasvattamaan vauhdilla käyttäjämääräänsä. Suomessa sovellukseen on kirjautunut jo yli 200 000 käyttäjää. Se nostaa Valon Suomen toiseksi suurimmaksi deittipalveluksi.
Ruotsissa kirjautuneiden käyttäjien määrä on noussut lyhyessä ajassa yli 50 000:een ja Italiassa Valon kautta seuraa hakee yli 10 000 ihmistä. Palvelua ollaan viemässä seuraavaksi Tanskaan ja Norjaan.
– Visionamme on tulla maailman suosituimmaksi kristilliseksi deittipalveluksi, perustajiin lukeutuva Erkka Simolin kertoo. Hän on Kotisataman Valo Oy:n hallituksen puheenjohtaja.
Valon edeltäjä oli web-pohjainen Kotisataman Deitti, joka oli suosittu seuranhakupalvelu uskovaisten keskuudessa. Simolin pitää Valon vahvuutena ennen kaikkea sen taustalla olevaa arvomaailmaa.
– Tämä on se markkinarako, mihin tulemme. Käyttäjät voivat olettaa automaattisesti, että muillakin Valon käyttäjillä on sama arvopohja. Kaikilla perustajilla on niin ikään kristillinen tausta, hän kertoo.
”Koimme, että muut deittipalvelut ovat vanhanaikaisia”
Simolinilla itsellään ei ole kokemusta deittipalveluista, sillä hän on onnellisesti naimisissa. Valon taustalla on kuitenkin paljon hyödynnettyä tutkimustietoa parisuhteesta ja rakkaudesta. Myös deittipalveluita on tutkittu paljon, sillä niitä on käytetty jo kolmenkymmenen vuoden ajan.
– Varsinainen sykäys Valo-sovellukselle tuli korona-aikana, kun kristilliset tilaisuudet peruttiin ja etenkin nuorten pariutumisen mahdollisuudet siirtyivät digitaalisiin palveluihin. Tuolloin Kotisataman deitti sai viestejä, voisimmeko tehdä mobiilisovelluksen.
Simolin perusti uuden yrityksen yhdessä yhtiökumppaneidensa ja Kotisataman deitin yrittäjän Miika-Markus Järvelän kanssa. Sittemmin Järvelä on luopunut omistuksesta.
– Koimme, että muut deittipalvelut olivat vanhanaikaisia. Oikeastaan sovelluspuolella ei ollut muuta vahvaa toimijaa kuin Tinder. Tällä hetkellä kaikki data tukee sitä, että perinteiset verkkosivuna toimivat deittipalvelut eivät ole niin kiinnostavia kuin sovellusmuotoiset palvelut, Simolin kertoo.
Ei flirttiä vaan parisuhdetta
Valon toimintaperiaate ei ole muuttunut. Se on edelleen avoimesti kristillinen palvelu.
– Pääajatuksemme on, että palvelu on tarkoitettu kristilliset arvot omaaville ihmisille. Sovellukseen kirjautuessaan käyttäjä valitsee seurakunnan, johon hän kuuluu. Toki sen voi jättää myös valitsematta.
Sovelluksen algoritmit on luotu kristillisyyden kautta niin, että käyttäjistä haravoidaan heille tärkeitä kristillisiä teemoja. Tämän jälkeen algoritmi yhdistelee valittuja aihesanoja ja ehdottaa niiden mukaan sopivia kumppaniehdokkaita.
– On myös mahdollista, että palvelu yhdistää käyttäjiä seurakunnan tai esimerkiksi herätysliikkeen mukaan. Pyrimme siihen, että ihminen löytäisi potentiaalisia vaihtoehtoja mahdollisimman helposti, Simolin sanoo.
“Tinder on enemmän flirttailupeli, jossa tutkimusten mukaan vain 10 prosenttia käyttäjistä etsii parisuhdetta.”
Erkka Simolin
Tässä Valo erottuu perustajiensa mukaan Tinderistä, joka tarjoaa käyttäjille enimmäkseen suosituimpia profiileita.
– Tinder on enemmän flirttailupeli, jossa tutkimusten mukaan vain 10 prosenttia käyttäjistä etsii parisuhdetta. Meidän tavoitteemme on, että prosenttiosuus olisi lähempänä sataa. Siksi olemme nimenneet palvelun sovelluskaupassa rakkaussovellukseksi.
Tavoite näyttää toteutuneen, sillä palautteiden mukaan moni käyttäjä on löytänyt palvelusta puolison ja edennyt avioliittoon asti.
– Profiileista huokuu, että ihmiset hakevat parisuhdetta tosissaan. Uskon, että meillä on parempi onnistumisprosentti kuin monessa muussa palvelussa.
Tinderistä tuttuja lisämaksuja
Tinder kamppaili vuosien ajan saadakseen palvelun kaupallisesti kannattavaksi. Simolin tunnistaa haasteen, mutta hänen mielestään Valo on onnistunut toistaiseksi hyvin.
Valoa voi käyttää ilmaiseksi, mutta lisäominaisuuksia saa käyttöönsä tilaamalla maksullisen palvelun. Tällöin treffiseuran löytäminen saattaa helpottua ja samalla mainokset poistuvat. Valo+ maksaa noin noin 20 euroa kuukaudessa tai 100 euroa vuodessa.
Tinderistä tutut supertykkäykset ovat Valossa Star-tykkäyksiä, joita saa maksutta yhden päivässä. Niitä voi ostaa lisää 3,33 euron kappalehinnalla. Profiilia voi korostaa ostamalla ”Highlighteja” 7,99 euron kappalehinnalla. Tämäkin ominaisuus on tuttu Tinderistä.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi