YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Toiminnanohjausjärjestelmä uusittiin: Näin jakeluyhtiön toimitukset ajautuivat kaaokseen
Jakeluyhtiö PostNordin toimituksissa on tällä hetkellä ongelmia. Samalla yhtiön asiakaspalvelu on pahoin ruuhkaantunut.
– Ongelmien taustalla ovat uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton jälkeen ilmenneet tekniset ongelmat, joiden ratkominen ennakoitua pidempään jatkuneessa korkeasesongissa on ollut erittäin haasteellista. Olemme kuitenkin paikallistaneet ongelmat, ja niitä ratkotaan parhaillaan kaikin mahdollisin voimin. Ymmärrän erittäin hyvin asiakkaidemme ärtymyksen ja pahoittelen tilannetta, PostNord Oy:n toimitusjohtaja Jari Rinnekoski sanoo yhtiön kotisivuilla julkaistussa tiedotteessa.
Ongelmat koskevat pääasiassa kotitoimituksia. PostNordin mukaan ruuhkatilanteen vuoksi myös muissa palveluissa saattaa esiintyä viiveitä
– Järjestelmä saatiin käyttöön, mutta käyttöönoton jälkeen siinä on valitettavasti esiintynyt virheitä, jotka erityisesti liittyvät yksityisjakeluun. Tavoitteena on esimerkiksi ollut, että pystymme avisoimaan (ilmoittamaan tavaran saapumisesta tai lähtemisestä) asiakkaalle entistä tehokkaammin toimituksista. Systeemissä on ollut pirusti bugeja, jotka ovat aiheuttaneet virheitä. Viestit eivät ole menneet perille tai siellä on ollut vääräntyyppistä dataa, minkä vuoksi olemme epäonnistuneet toimituksissa. Kun asiakas ei saa pakettia, otetaan yhteyttä asiakaspalveluun ja se on sitä kautta ruuhkaantunut. Tämä on tämmöinen vyyhti, jota tässä nyt puretaan, Rinnekoski avasi tilannetta Iltalehdelle.
Rinnekosken mukaan yhtiö toimittaa päivittäin keskimäärin 30 000 pakettia.
Postnord sanoo, että suurin osa kuluttajien paketeista noudetaan kotitoimituksen sijaan noutopisteistä. Niitä ongelmat eivät koske.
Yhtiö kehuu uuden toiminnanohjausjärjestelmän ”sujuvoittavan palvelua”.
– Syksyn aikana tulee mahdolliseksi muun muassa ohjata kotitoimituksella saapuva paketti lähimpään noutopisteeseen sekä noutaa paketit vuorokauden ympäri avoinna olevasta pakettiautomaatista, Rinnekoski kertoo PostNordin tiedotteessa.
toimitus (at) yrittajat.fi
Kuva: Istockphoto