21.5.2021 klo 13:57
Uutinen

Toukokuun viimeinen viikonloppu on kivijalkakauppojen juhlaa – Lähilauantai ja Muotipippalot muistuttavat palveluiden tärkeydestä

Fashion Finlandin myyntitempauksessa on mukana lähes 60 muotikauppaa. Lähilauantaita vietetään 29.5.

Kivijalkaliikkeiden yrittäjät odottavat, että kuluttajat lähtisivät liikkeelle koronavuoden hiljaiselon jälkeen. Etätöihin vetäytyneet ihmiset näkyvät kauppojen kävijämäärissä ja perutut tapahtumat sekä juhlat esimerkiksi muotikauppojen liikevaihdossa.

Piristääkseen kaupankäyntiä, suomalaisen muotikaupan yhteisö ja oma media Fashion Finland järjestää toistamiseen koko Suomen kattavan Muotipippalot -myyntitempauksen ja tyyliviikonlopun 27.–29. toukokuuta.

Samana viikonloppuna Suomen Yrittäjät järjestää valtakunnallisen Lähilauantai-tapahtuman, jonka tarkoitus on kannustaa ostamaan paikallisilta yrittäjiltä ja muistuttaa, että ei ole kuntia ilman yrityksiä.

Fashion Finland haluaa olla vauhdittamassa muotikauppaa, tukemassa jäsenyritystensä liiketoimintaa sekä kannustamassa suomalaisia vierailemaan paikallisissa ja lähellä olevissa kivijalkamyymälöissä ja verkkokaupoissa.

Tuo viikonloppu on siis paikallisten kivijalkayrittäjien juhlaa!

– Muotipippalot on kesän iloinen ja värikäs aloitus muotikaupoissa. Koronavuosi on kohdellut muotikauppoja kovalla kädellä, mutta nyt pandemia on toivottavasti väistymässä ja rauhoittumassa. Kuntavaalien alla haluamme muistuttaa Muotipippaloiden avulla myös siitä, että ilman muodin kivijalkakauppoja kaupunkien ja kylien keskustat ovat harmaita ja autioita, Fashion Finlandin liiketoimintajohtaja Sami Sykkö sanoo.

Idean äiti haluaa tarjota elämyksiä

Muotipippalot järjestettiin ensimmäisen kerran viime syksynä, ja silloin se saavutti suuren suosion. Tänä keväänä tempauksessa on mukana lähes 60 muotikauppaa ei puolilta Suomea. Ilmoittautuneita muotikauppiaita on koko Suomen mitalta, pohjoisin Sodänkylässä. Tavoitteena Fafilla on järjestää tempaus jatkossakin kahdesti vuodessa.

Yhdessä Fashion Finlandin kanssa tempausta ovat olleet organisoimassa miestenvaatemerkki FRENNin toinen omistaja Jarkko Kallio, Korkkari 37 -liikkeen kauppias Hanna Sirkiä sekä Lara’s Secret -alusvaatekaupan yrittäjä Merja Valtonen.

Sirkiä ryhtyi äitinsä perustaman näyte- ja mallikappaleita myyvän Korkkari 37 -yrityksen yrittäjäksi sukupolvenvaihdoksella tammikuussa 2020.

– Juhlien peruuntumisen lisäksi Helsingissä ei ollut juurikaan turisteja, eivätkä suomalaisetkaan uskaltaneet vierailla Helsingissä. Onneksi oli hyvä liikeidea ja aktiiviset sosiaalisen median ryhmät sekä sähköpostilista ja ja kanta-asiakkaat. Liikevaihto tippui viime vuonna 29,8 prosenttia, eli kustannustukeakaan ei saatu, Sirkiä kertoo.

Muotipippalot on Sirkiän ideasta lähtöisin. Hän on jo aikaisemmin äitinsä työntekijänä ollessaan ideoinut tempauksia ja tuonut elämyksellisyyttä sekä osallistunut muun muassa Helsingin Yrittäjien Poikkea Putiikissa -kampanjoihin, joita järjestettiin muutama vuosi sitten.

Sirkiä on järjestänyt muun muassa kahden muun naapuriyrittäjän kanssa Alppila Fashion Days -tapahtuman Helsingin Alppilan kaupunginosassa.

– Nyt Muotipippalot järjestetään Fafin kautta ympäri Suomea. Meillä on muotiyrittäjien kesken hyvä meininki. Viimeksi Muotipippaloihin osallistui yrittäjiä ympäri Suomea ja myös Marimekko lähti mukaan. Nyt toivon, että kuluttajat miettivät, mikä kauppa on tuottanut iloa elämään ja tukevat sitä. Yrittäjät kaipaavat nyt apua, Sirkiä sanoo.

Turistit löysivät Vaasan

Vaasalainen muotialan yrittäjä Carola Svahn-Salomäki liittyi Fashion Finlandiin koronavuoden aikana, ja lähti heti mukaan myös Muotipippaloihin.

– Fashion Finlandin tiedotus on laadukasta ja yrittäjät tarvitsevat verkostoa ja tukea saman alan ihmisiltä, Svahn-Salomäki kertoo.

Karisman koronavuosi ei ollut pelätysti katastrofaalinen, vaan kevään 2020 alkurysähdyksen jälkeen jopa oikein hyvä.

– Asiakaskäynnit ovat olleet normaaleja, kiitos kanta-asiakkaiden, jotka pitivät hengissä.

Kesäkuukaudet olivat jopa huippulukemissa. Suomalaiset vierailivat kotimaan kohteissa ja löysivät kotimaisia liikkeitä.

– Vaasassa ei ole koskaan ollut näin paljon turisteja. Kuulin monen sanovan, ettei ollut käynyt kaupungissa ennen. Tämä näkyy nyt verkkokaupassa, sillä turistit ovat löytäneet kivijalkakaupan digitaalisiin kanaviin.

Svahn-Salomäki uskoo, että kun kesällä ei ollut tapahtumia, vierailijat tutustuivat eri tavalla kaupunkeihin ja niiden yrityksiin.

– Niin tein itsekin, sillä lyhyellä lomalla, mitä maltoin pitää. Odotamme innolla tulevaa kesää, hän sanoo.

Vaasassa on samana viikonloppuna myös Vaasan kesäavajaistempaus, eli Karisma osallistuu samalla kahteen kampanjaan.

Fashion Finlandin tempauksen aikana kaupoissa on vaihtuvaa ohjelmaa ja etuja, kuten arvontoja, alennuksia, yllätyksiä ja pientä tarjoilua.

Lähilauantai-kampanjaan voi tutustua täältä.

Elina Hakola

elina.hakola(at) yrittajat.fi