YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Arvonlisäveron korotus iskee etuajassa tapahtumateollisuuteen
Tapahtuma-alalla ollaan huolissaan tulevan veronkorotuksen ennenaikaisista vaikutuksista. Kuva: Getty Images
31.10.2024 klo 11:30
Uutinen

Tuleva arvonlisäveron korotus iskee tapahtuma-alaan etuajassa – ”Kohtuuton ajatus, että järjestäjää rankaistaan ylimääräisellä verolla”

Tapahtuma-alalla toivotaan, että veron voisi tilittää sillä hetkellä, kun asiakas on maksanut lippunsa.

Petteri Orpon (kok) johtama hallitus on ajamassa läpi 10 prosentin arvonlisäverokannan nostamista 14 prosenttiin. Voit lukea aiheesta lisää täältä.

Veromuutos astuisi näillä näkymin voimaan vuodenvaihteessa. Arvonlisäveron korotus iskisi muun muassa kulttuuri-, musiikki- ja urheilutapahtumien lippujen hintoihin.

– On käymässä niin, että loppuvuonna 2024 myydyistä lipuista järjestäjät joutuvat myös maksamaan 14 prosentin arvonlisäveron, vaikka veronkorotus ei ole vielä edes voimassa, Tapahtumateollisuus ry:n toimitusjohtaja Sami Kerman sanoo yhdistyksen tiedotteessa.

Tapahtuma-alalle on Kermanin mukaan tyypillistä, että lippuja myydään jopa yli vuotta ennen tapahtumaa. Isojen tapahtumien lipunmyynti on useimmiten ulkoistettu lipunmyyntiyrityksille, jotka myyvät lippuja tuleviin tapahtumiin järjestäjän puolesta ja tilittävät lipunmyynnistä kertyneitä tuloja järjestäjälle viiveellä.

– Verohallinto nimittäin katsoo, että tapahtumalippu, joka on myyty asiakkaalle vuonna 2024, mutta jonka tulot tilitetään lipunmyyntiyritykseltä tapahtumajärjestäjälle vuoden 2025 puolella, verokanta on 14 prosenttia, Kerman sanoo.

Lainmukainen käytäntö sen sijaan on, että lippu myydään voimassa olevalla alv-kannalla.

– Esimerkiksi kesän festivaaleilla on tapana myydä lippuja seuraavalle vuodelle heti, kun edellinen tapahtuma on pidetty. Näin voidaan hyödyntää asiakkaiden hyvää fiilistä, jonka tapahtuma on jättänyt ja toisaalta vähentää lipunmyyntiriskiä, kun lippuja saadaan myydyksi hyvissä ajoin. On täysin kohtuuton ajatus, että tapahtumajärjestäjää rangaistaisiin ylimääräisellä verolla, kun tämä on onnistunut etupainotteisessa lipunmyynnissä, Kerman jatkaa.

Tilitysajankohta ratkaisee

Tapahtumateollisuuden mukaan ensi vuoden tapahtumiin myytävissä lipuissa sovellettava verokanta määräytyisi lipunmyyntiyrityksen ja tapahtumajärjestäjän sopiman tilitysajankohdan mukaan.

– Tapahtumajärjestäjien odotetaan ottavan kannettavakseen veronkorotuksen aiheuttama kustannusnousu, jos tilitys menee vuodenvaihteen yli. Asiakkaalta korotettua alvia ei saa pyytää, koska verokannan on perustuttava voimassa olevaan lakiin, Kerman selvittää.

Loppuvuosi on tapahtumateollisuuden kannalta tärkeää sesonkiaikaa, sillä moni kuluttaja käyttää lippujen ostoon vuodenvaihteessa vanhentuvia virike-etusaldoja ja toisaalta tapahtumalippuja ostetaan myös joululahjoiksi. Kerman uskoo, että tuleva veronkorotus lisää osaltaan myyntiä, koska liput halutaan ostaan halvempaan hintaan ennen vuodenvaihdetta.

– Ei voi olla niin, että tapahtuma-alan yritykset joutuvat ottamaan kannettavakseen neljän prosenttiyksikön kustannuksen, jota ne eivät voi periä ostohetkellä asiakkailta. Alan kustannusnousu on ollut erityisesti viimeiset kolme vuotta todella kovaa, huomattavasti yleistä inflaatiota voimakkaampaa. Tämä on vaikuttanut jo nyt huomattavasti alan kannattavuuteen.

Kerman toivoo, että tapahtumajärjestäjä voisi tilittää Verohallinnolle arvonlisäveron sen perusteella, milloin asiakas on lipun maksanut.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus
Toimitus