Yrittäjä moittii kovin sanoin Soteri-rekisterin hakemusrumbaa
Suvi Hytönen laittoi ensimmäisen Soteri-lupahakemuksen vireille viime joulukuussa.

Tuore sote-alan yrittäjä lataa täyslaidallisen umpisurkeasta Soterista: “Valviran asiantuntijat ovat itsekin pihalla”

Vuokratyöntekijöitä välittävä Suvi Hytönen on turhautunut Soteri-palveluntuottajarekisteriin. Hän moittii paitsi hidasta lupien myöntämistä, myös selkeän ohjeistuksen puuttumista.

Suvi Hytönen on yksi niistä sotealan tuoreista yrittäjistä, jotka ovat joutuneet viime aikoina tuskailemaan Soteri-viranomaisrekisterin ongelmien kanssa. Hytösen yritys Välitysklinikka Oy tarjoaa vuokratyöntekijöitä terveydenhuollon alalle.

Hytönen on hakenut yksityisen palveluntuottajan toimintalupaa muun muassa ikäihmisten kotihoitoon. Ensimmäiset hakemukset hän laittoi vireille joulukuussa. Vasta äskettäin yritys sai luvan toimia Keski-Uudenmaan alueella, mutta osa hakemuksista on edelleen käsittelyssä. Olemme aikaisemmin kertoneet Soterin ongelmista täällä.

– Aivan hirveän työlästä tämä on ollut. Viimeksi eilen yksi hakemus palautui muokattavaksi, kun siihen piti lisätä puuttuvia tietoja.

Hytönen kokee hankalana etenkin sen, että lupaa hakevan yrittäjän on tiedettävä, mikä Valviran koodi vastaa mitäkin tuotettavaa palvelua. Hytösen mukaan koodien selityksiä on vaikea löytää mistään.

– Ei ole mitään selkeää ohjeistusta, mikä palvelukoodi hakemukseen pitäisi merkitä, jos haluan tuottaa jotain tiettyä palvelua, hän kertoo.

“Aivan hirveän työlästä tämä on ollut.”

Suvi Hytönen, yrittäjä

Sekavaa ohjeistusta

Kuukausia kestänyt lupapäätöksen odottelu on viivästyttänyt Hytösen yrityksen toiminnan aloittamista, koska ilman lupia asiakkaita ei voida ottaa vastaan eikä työntekijöitä palkata.

Tuoreen yrittäjän mukaan Soteri-järjestelmä on kaikkea muuta kuin käyttäjäystävällinen.

– Järjestelmä ei esimerkiksi ilmoita, mitä tietoja hakemuksesta puuttuu. Annettuja tietoja ei voi myöskään täydentää jälkikäteen ennen kuin hakemus on otettu viranomaisten käsittelyyn ja sen jälkeen palautettu taas täydennettäväksi tai korjattavaksi. Koko prosessi on äärimmäisen hidas ja kankea.

Hytösen mukaan on uskomatonta, että lupien hakemiseen ei ole saatavissa selkeää ohjeistusta, jonka avulla hakemukset saisi täytettyä kerralla oikein. Tällä hetkellä palvelu on ruuhkautunut pahasti.

– Hakemuksia pallotellaan edestakaisin, eivätkä hoitajat pääse töihin.

Kuluneella viikolla Hytönen onnistui saamaan yhteyden Valviran asiantuntijaan. Neuvonta ei kuitenkaan sujunut aivan mutkattomasti.

– Kävin Valviran ylitarkastajan kanssa läpi, mitä muutoksia hakemukseen pitää tehdä. Sain ohjeistuksen, että hakemus pitää tehdä kokonaan uudestaan. Seuraavana päivänä selvisi, että hakemusta ei olisi saanut käydä muuttamassa, vaan pelkkä ilmoitus tietojen muutoksista olisi riittänyt. Tuntuu siltä, että Valviran asiantuntijat ovat itsekin aika pihalla, mikä on oikea tapa toimia.

Hytösen mukaan on uskomatonta, että lupien hakemiseen ei ole saatavissa selkeää ohjeistusta, jonka avulla hakemukset saisi täytettyä kerralla oikein.

Ruuhkaa kilpailutuksissa

Hytösen yrityksen päätoimialana on vuokratyöntekijöiden tarjoaminen hyvinvointialueille ja yksityisille toimijoille sosiaali- ja terveyspalveluihin. Työntekijöille on tarvetta, sillä hoitajapulan takia hyvinvointialueilla on jatkuvasti pulaa henkilöstöstä.

Vuokratyöntekijät hankitaan kilpailutusten kautta. Hytönen on kuitenkin huomannut, että kilpailutuksessa on ongelmia, jotka eivät tue osaajapulan ratkaisemista.

– Kilpailutuksissa halvin voittaa. Laadulla ei ole mitään painoarvoa.

Sopimuksen saaminen on usein haastavaa, sillä yhteen kilpailutukseen voi osallistua kymmeniä palveluntuottajia.

Vuokratyöyritykset saavat henkilöstöä hyvinvointialueita paremmin, koska vuokratyöstä maksetaan parempaa korvausta. Hytösen yritys maksaa noin 20 prosenttia työehtosopimusta parempaa palkkaa. Kilpailutuksen jälkeen vuokratyöyritys voi kuitenkin olla saman haasteen edessä.

– Kilpailutuksen voittanut saattaa myydä palvelun liian halvalla, jolloin työntekijöiden palkkoja joudutaan pienentämään. Silloin ollaan taas saman ongelman edessä, kun työntekijöitä ei löydykään.

Osa hoitajista saattaa tulla töihin pitkän matkan takaa, jolloin vuokratyöyrityksen tulee usein auttaa asunnon löytämisessä. Asuntoja on kuitenkin varsin vähän tarjolla etenkin Lapissa.

Hyvinvointialueet tekevät vuokrafirmojen kanssa pääsääntöisesti lyhyitä, 1–4 kuukauden pituisia sopimuksia. Nopeimmillaan vuokratyöntekijä pyydetään töihin seuraavaksi päiväksi.

– Pahimmillaan päätös kilpailutuksesta saadaan vasta edeltävällä viikolla, kun seuraavana maanantaina pitäisi olla jo töissä. Se on hullua. Hoitajatkin haluavat tietää hyvissä ajoin tulevista töistään.

Vuokratyöyritykset saavat henkilöstöä hyvinvointialueita paremmin, koska vuokratyöstä maksetaan parempaa korvausta.

Haasteena palkkakateus

Suhtautuminen vuokratyöntekijöihin vaihtelee Hytösen mukaan eri hyvinvointialueilla myös yksikkökohtaisesti.

– Joissain yksiköissä kateutta aiheuttaa vuokrafirman kautta tulevien hoitajien parempi palkkaus. Jos olet valmis luopumaan vakituisen työn tuomista eduista ja muuttamaan toiselle paikkakunnalle työn perässä, sen tulee minun mielestäni näkyä palkkauksessa, yrittäjä sanoo.

Vuokrahenkilöt saattavat olla yksiköissä eriarvoisessa asemassa vakituisiin työntekijöihin verrattuna. Hytösen mukaan heillä voi olla huonommat mahdollisuudet vaikuttaa omiin työvuoroihinsa, eikä hälytyskorvauksia välttämättä makseta.

– Tällainen kohtelu ja asenne vaikuttaa ymmärrettävästi työssä viihtymiseen.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen