YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Tuotekehityksen tarkkuutta parantava Cambri keräsi miljoonarahoituksen – Jopa 80 prosenttia tuotelanseerauksista epäonnistuu
Alusta muuttaa kuluttajakäyttäytymisen syvän ymmärryksen digitaaliseksi työkaluksi.
Cambrin kuluttajabrändeille kehittämä konseptitestaustyökalu keräsi 3,6 miljoonan euron A-vaiheen rahoituskierroksen. Pääomasijoitusyhtiöt OpenOcean ja Spintop Ventures sijoittavat markkinatutkimuksen startupiin, joka auttaa yrityksiä parantamaan tuotekehityksen osumatarkkuutta.
Digitaalisen työkalun avulla yritykset voivat testata ja arvioida uusia tuotteita ja palvelukonsepteja. Testaus tapahtuu 100 miljoonan kuluttajapanelistin keskuudessa.
OpenOceanin ja Spintop Venturesin rahoitus vauhdittaa Cambrin työkalun kehitystä ja saatavuutta. Työkalulle on suuri tarve, sillä yrityksen tietojen mukaan tällä hetkellä jopa 80 prosenttia kuluttajabrändien tuotelanseerauksista epäonnistuu.
Rahoituksen lisäksi Cambri nimittää hallitukseensa Nielsen US Median entisen pääjohtajan Lynda Clarizion. Clariziolla on laaja-alaista kokemusta datan ja analytiikan hyödyntämisestä yritysmaailmassa. Lisäksi hänellä on vahva tausta media-, mainos- ja teknologia-alalla, ja hän on toiminut usean yrityksen hallituksissa.
– Tämä on iso harppaus Cambrille. Sijoittajiemme ja Lynda Clarizion osaaminen ja kokemus alasta auttavat meitä kasvamaan nopeammin ja tehokkaammin, Cambrin perustaja ja toimitusjohtaja Heli Holttinen kertoo.
Vertailukelpoisia tulkintoja
Cambrin työkalu auttaa globaaleja kuluttajabrändejä tekemään luotettavaa markkinatutkimusta ja konseptitestausta. Koska työkalu sekä nopeuttaa että parantaa tuotekehitystä, pystyvät markkinointi- ja innovaatiotiimit kohdentamaan resursseja vain kaikkein halutuimpiin ja parhaisiin tuotteisiin.
Yksi asiakkaista on Electrolux.
– Cambrin alustan avulla olemme pystyneet tekemään tietoon perustuvia päätöksiä nopeammin. Käytämme Cambrin työkalua useilla eri markkinoilla, jolloin se tarjoaa meille tavan poistaa kulttuurisidonnaisia tulkintoja. Näin tuloksemme ovat vertailukelpoisia kaikilla markkinoilla, Electroluxin kuluttajakäyttäytymisen osaston johtaja Jessica Adel kommentoi.
Cambrin ovat perustaneet kokeneet markkinatutkimuksen ammattilaiset Heli Holttinen ja Outi Somervuori, joilla on tohtorintutkinnot kuluttajalähtöisestä konseptisuunnittelusta ja psykologisesta hinnoittelusta. Lisäksi yrityksen perustajiin kuuluu Dani Kamras, jolla on mittava kokemus innovaatioista ja markkinatutkimuksesta. Yrityksellä on toimistot Suomessa Helsingissä, Ruotsissa Tukholmassa ja Hollannissa Almelossa.
Elina Hakola
elina.hakola (at) yrittajat.fi