YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

10.8.2020 klo 13:05
Uutinen

Turistit löysivät kotimaan kohteet – Kotimaan matkailun kampanjasivusto saa lisätukea tavoitteena jatkaa kautta pidemmälle syksyyn

Matkailualan yrittäjät selvisivät kesästä. Nyt suomalaiset pitäisi saada matkailemaan Suomessa vielä syksyllä ja talvellakin.

Kesälomakausi näytti keväällä vielä epävarmalta matkailualan yrittäjille. Ulkomaalaiset vieraat puuttuivat, mutta löytäisivätkö suomalaiset turistit kotimaan kohteet?

Ainakin osalle yrittäjistä matkailukesä on ollut onnistunut. Puumalassa Saimaan rannalla toimivan Sahanlahti Resortin yrittäjä Jaana Kuivalaisen mukaan kesä- ja heinäkuu ovat sujuneet yli ennakko-odotusten kesä- ja heinäkuun tulosten perusteella.

– Vaikka kesäkuussa arvioimme matkailijoiden lähtevän liikkeelle varovasti, liikevaihtomme kasvoi 15 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Tulos ilahduttaa siinäkin mielessä, että kesäkuulta peruuntui paljon hää- ja yritystapahtumia. Hyvä kehitys jatkui heinäkuussa, jolloin liikevaihto kasvoi 30 prosenttia, Kuivalainen kertoo.

Ruka-Kuusamossa on myös ollut erinomaisen hyvä kotimaisten matkailijoiden kesä.

– Kasvua on ollut jopa viime kesän ennätyslukemista. Kesäkuussa kotimaiset yöpymiset kasvoivat meillä kaksi prosenttia viime vuoteen verrattuna ja heinäkuu vaikuttaa tätäkin paremmalta, Ruka-Kuusamo Matkailu ry:n markkinointipäällikkö Marja Mäenpää kertoo.

Keski-Suomessa Mäntän klubin ja Hotelli Keurusselän yrittäjä Iris Mäkisen mukaan kesäkuun alku oli varovaista, mutta kun matkailu pääsi täyteen vauhtiin juhannuksen jälkeen, asiakkaita on riittänyt elokuulle asti.

– Syyskesää tietysti odottelemme jännityksellä ja toivomme, että korona pysyy hallinnassa. Matkailuyritykset tarvitsevat koronakeväästä toipumiseen kaiken mahdollisen kassavirran ilman häiriöitä, hän sanoo.

Vinkkipankki syyskesän matkailuun

Kotimaisia matkailukohteita markkinoimaan on neljä vuotta sitten perustettu 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjasivusto. Tänä vuonna sille on ollut erityistä tarvetta. Nyt kampanjan takana oleva Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry. on saanut 500 000 euron lisärahoituksen kotimaista syyskesän matkailukautta vauhdittamaan.

Työ- ja elinkeinoministeriön myöntämän lisärahoituksen turvin 100 syytä matikalla Suomessa -sivustolle toteutetaan Vinkkipankki. Se on uusi hakuelementti, jossa kuluttaja voi etsiä, suodattaa ja tutustua matkailuyritysten monipuoliseen tarjontaan ympäri Suomen. Tavoitteena on edistää matkailuyritysten palvelujen ja tuotteiden myyntiä. Vinkkipankkiin on lähtenyt mukaan 120 yritystä ympäri Suomen ja osallistuminen on yrityksille mahdollista syyskuun loppuun saakka. Hinta on 300 euroa sekä arvonlisävero.

– Vinkkipankin erityisenä tavoitteena on lisätä syyskesän myyntiä ja saada myös kuluttajat huomaamaan, että kotimaanmatkailuun on mahdollisuuksia myös perinteisen kesälomakauden ulkopuolella. Tämä edellyttää, että yritykset pitävät ovensa auki ja lumettoman kauden tarjonnan esillä mahdollisimman pitkälle syksyyn. 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja jatkuu tänä vuonna aktiivisena lokakuun loppuun saakka ja Vinkkipankki on toiminnassa pitkälle vuoden vaihteen yli, Anne-Marget Hellén sanoo.

Palveluiden uudelleen tuotteistaminen on tärkeää

Suomen matkustajalaivayhdistyksen varapuheenjohtaja ja Savonlinna Cruises varustamon yrittäjä Piia Kinnusen mukaan kesän kokemusten perusteella palveluiden uudenlainen tuotteistaminen eri kohderyhmille on tärkeää.

– Kotimaan kohteet on pidettävä nyt voimakkaasti esillä, ja yritysten palveluiden on pelattava mahdollisimman pitkälle syksyyn sekä talvella. Me Savonlinnassa aiomme jatkaa risteilykautta lähelle joulua, mikäli Saimaa vain on jäätön. Syyskaudella järjestämme myös erilaisia teemaristeilyjä, jotka osoittautuivat suosituiksi jo viime kesänä, Kinnunen jatkaa.

Kampanjasivustolle on ollut tänä vuonna kysyntää. Kävijämäärissä rikottiin koko viime kesän ennätysluvut yli 20 prosentilla jo heinäkuun aikana, sivustolla vietetään yli 105 prosenttia pidempään aikaa kuin vuonna 2019 ja kampanjan Instagramissa seuraajien määrä on kasvanut tänä kesänä 79 prosenttia yli 13 000 seuraajaan.

Toimitus

toimitus (at) yrittajat.fi