YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Turussa ei jäädä tuleen makaamaan, viisi ravintolaa yhdistää voimansa: “Ei lähdetty masentumaan” – Wolt kurittaa katteita, mutta tuo asiakkaita
Take away -myyntiä on vaikea saada kannattavaksi, mutta turkulaisravintola luottaa koviin tekijöihin ja laajaan valikoimaan. Wolt lohkaisee katteista lähes kolmanneksen.
Turun Aurakadulla on päätetty taistella, vaikka maanantaina alkava ravintolasulku panee monen alalla toimivan yrittäjän mietteliääksi.
Tiistaina Cafe Fontanan tiloihin avautuu Viisi ravintolaa -pop-up, jonka ideana on helpottaa take away -ruokailua. Tiloissa palvelee Fontanan lisäksi neljä muuta ravintolaa: Hügge, di Trevi, Tårget ja Nooa. Ne kaikki kuuluvat CT-ravintolat Oy:n alle.
Maanantain aikana Fontanan tiloihin siirretään tarvittavaa kalustoa, jota vaaditaan kunkin eri ravintolan annosten valmistamiseen. Toiminta lähtee käyntiin kahdeksan henkilön voimin. Yksi heistä on Nooan ja Hüggen yrittäjä, keittiömestari Simo Hallikainen.
– Ei lähdetty masentumaan vaikeista ajoista vaan päätimme yhdistää kaikkien viiden ravintolan parhaan osaamisen, hän kertoo.
Lähtökohtana on ollut helppous. Asiakkaan valinnanvara lisääntyy, kun ruokaa ei tarvitse tilata monesta eri ravintolasta.
– Nyt eri ravintoloiden tarjontaa saa samaan kuormaan, yrittäjä perustelee.
Hallikainen ei osaa arvioida lainkaan sitä, millainen kysyntä tulee olemaan. Ennustaminen on mahdotonta.
– Sen kun tietäisi. Myimme take away -annoksia myös viime vuoden keväänä, mutta vain lounasaikaan. Nyt on tarkoitus myydä myös illalla. Uskoisin, että take away -myynti tulee isossa roolissa, varsinkin jos sulku pitenee. Vahva luotto tähän on.
Wolt vie 30 prosenttia
Hallikainen pitää ratkaisua selvästi parempana kuin olla tekemättä mitään. Take away -myynnillä ei kuitenkaan päästä läheskään samaan tulokseen kuin ravintolan normaalilla toiminnalla.
– Valitettavasti meidänkin täytyy lomauttaa. Mitä enemmän saamme myytyä, sitä enemmän voimme ottaa ihmisiä takaisin töihin. Mahdollisimman pienellä porukalla lähdetään liikkeelle. Noutoruuan volyymin kasvattaminen on ainoa tapa saada toiminta kannattavaksi.
Volyymin ohella Hallikainen painottaa tiukkaa kulukuria ja ruuan katteita. Ne tosin ovat tiukilla joka tapauksessa, sillä ruuankuljetuspalvelu Wolt vie ravintolan katteesta leijonanosan.
Woltia ei kuitenkaan voi jättää pois.
– Wolt lohkaisee noin 30 prosenttia annoksen hinnasta. Toivotaan, että asiakkaat tilaavat myös suoraan nettisivuilta ja tulevat noutamaan itse. Take away ei ole varsinaisesti mikään bisnes, Hallikainen myöntää.
Annoksen loppuhinnasta on kiinni, paljonko viivan alle jää. Tyypillisillä lounashinnoilla ravintolan kate jää 1-2 euroon annosta kohden. Iltamyynnissä katteet paranevat hieman.
– Ravintola-alalla katteet ovat normaalistikin tosi pienet. Take away -myynnissä pelkät pakkauskulut ovat 50-60 senttiä tilausta kohden.
Wolt on joka tapauksessa isossa roolissa, sillä esimerkiksi moni etätöitä tekevä ei halua lähteä hakemaan ruokaa kesken työpäivän. Hallikainen näkee Woltin myös hyvänä markkinointikanavana.
Tärkein valtti on silti hyvä ruoka.
– Tuotteen täytyy olla kunnossa. Onneksi ihmiset ovat lähteneet tukemaan ravintoloita kiitettävästi. Luotamme koviin tekijöihimme.
Pop-upin take away -listalle on valittu ravintoloiden suosituimpia annoksia kuten tuorepastaa, kasviscurryä ja itse tehtyjä kalapuikkoja. Hallikaisen mukaan ravintola Hüggen currykastiketta tehdään myös myyntiin.
Kuva: CT-ravintolat
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi