YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

28.4.2018 klo 10:16
Uutinen

Tutkimus kuluttamisen muutostrendeistä: hybridikuluttamista ja helppoutta arvostetaan

Kuluttajien tärkeimpiä valintoja ohjaavia tekijöitä ovat yksilöllisyyden kokemus, omaan ja perheen hyvinvointiin panostaminen sekä helppo ja mukava asiointi.

Tämä selviää Suomalaisen Työn Liitto teettämästä Suomalaiset ostopäätösten äärellä -tutkimuksesta. Suomalaisen Työn Liitto selvitti tutkimuksella, mihin arvoihin ja asenteisiin kuluttajien valinnat perustuvat ja miksi ne koetaan tärkeiksi.

Suomalaiset seuraavat kuluttamisen megatrendejä

Tutkimuksesta ilmenee, että suomalaiset seuraavat aikaansa ja ovat hyvin perillä ostoskäyttäytymisen ja kuluttamisen megatrendeistä. Heillä on myös vahva käsitys siitä, mitä he arvostavat ostamissaan tuotteissa. Tutkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat erityisesti inhimillisiä, aidolta tuntuvia brändejä sekä läpinäkyviä ja avoimia yrityksiä. Kaikissa ikäryhmissä nousivat esiin samat teemat, kuten yksilöllisyyden kaipuu, itselle ja perheelle hyvinvointia tuovat asiat ja elämykset sekä asioinnin helppous.

‒ Tutkimuksella haluamme lisätä ymmärrystä kuluttajien ostopäätösten taustoista, jotta voimme yhteistyössä yritysten kanssa auttaa heitä tekemään tiedostavia valintoja. Samalla voimme luoda suomalaisen työn tukemiselle edellytykset nyt ja tulevaisuudessa, toteaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Vastuullisuus esiin – Kampanjalla puhutellaan myös julkisia hankkijoita

Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Avainlippu-merkki kertoo suomalaisesta työstä. Merkki kertoo, että tuote on valmistettu tai palvelu on tuotettu Suomessa ja työllistää Suomessa. Suomalaisen Työn Liitto on käynnistänyt kolmivuotisen Onhan siinä Avainlippu -kampanjan, jolla se haluaa auttaa asiakkaita tekemään omien arvojensa mukaisia valintoja.

‒ Tässä ostamisen, kuluttamisen ja kaupan murroksessa on ilahduttavaa havaita, että Avainlippu vastaa myös tämän päivän kuluttajien arvo- ja asennemaailmaan pohjaaviin valintoihin. Avainlippu on tutkitusti eniten ostamiseen motivoiva merkki, jatkaa Lausala.

Vuoden 2011 lopusta lähtien Pohjois-Karjalan Osuuskaupan (PKO) jokaisen yksikön pihalla on liehunut Avainlippu merkkinä suomalaisen työn arvostuksesta ja työllisyyden tukemisesta.

PKO:n toimitusjohtaja Juha Kivelän mukan viidessä vuodessa Avainlippu-tuotteiden euromääräinen myynti on Pohjois-Karjalassa kasvanut 24 prosenttia.

Suomalaisen Työn Liitto ja Pohjois-Karjalan Osuuskauppa avasivat eilen perjantaina kampanjan yhdessä Kolilla.

‒ Panostamme nyt käynnistyvällä kolmivuotisella Avainlippu-kampanjalla siihen, että kuluttajat, yrityspäättäjät ja julkiset hankkijat toteuttavat ostopäätöshetkellä arvojaan ja kysyvät kampanjasloganin mukaan: Onhan siinä Avainlippu? Lausala kertoo.

Suomalaiset ostopäätösten äärellä -tutkimuksen TOP 3 muutosvoimaa

1. Uusi kuluttaminen – halvan ja parhaan yhdistely, 39 prosenttia vastaajista

Hybridikuluttajalla kulutuskäyttäytyminen vaihtelee hinnan ja laadun osalta eri ostosten ja tilanteiden mukaan. Laadun merkitys korostuu itselle tärkeiden asioiden kohdalla, kun taas edullinen hinta ohjaa kulutusta niissä asioissa, joita hän ei miellä niin tärkeiksi.

2. Parasta minulle – parasta perheelleni, 34 prosenttia vastaajista

Kuluttajalle on tärkeää tehdä valintoja, joiden kautta hän voi panostaa omaan ja perheensä hyvinvointiin. Valinnoissa korostuu myös yksilöllisyys: tuotteita ja palveluita halutaan räätälöitävän tarpeita vastaaviksi. Perheen merkitys on korkealla sijalla ja lapsiin panostetaan aiempaa enemmän.

3. Helppous ja mukavuus, 30 prosenttia vastaajista

Kuluttajat arvostavat mukavuutta ja asioinnin helppoutta, jolla he voivat säästää aikaa ja vaivaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kuluttajille on tärkeää, että tuotteet ja palvelut vastaavat omaan tarpeeseen ja ne yhdistyvät sujuvaan asiointiin.

Tutkimuksen mukaan nousussa olevat muut muutosvoimat ovat lisäksi inhimilliset brändit, merkityksellisyyden etsiminen, digielämäntapa, uudet juuret ja elämysjano.

Tutkimuksen toteutti Frankly Partners. Kvantitatiivinen online-kysely tehtiin 5.‒15.2.2018 kuluttajapaneelissa. Tutkimukseen vastasi noin 2000 henkilöä.

toimitus (at) yrittajat.fi