YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

20.6.2018 klo 09:38
Uutinen

Tutkimus: Pk-yrityksissä hyödynnetään digitalisaatiota varsin vähän – Yllättäen pienissä yrityksissä digillä isompi rooli

Tutkija Pekka Stenholmin tutkimuksesta käy ilmi, että digitalisaation hyödyntäminen ei juuri etene pk-yrityksissä, vaikka digitalisaatiota pidetään tärkeänä. Hän on hyödyntänyt Yrittäjien pk-yritysbarometriä.

Turun yliopiston SWiPE-tutkija Pekka Stenholm on tutkinut Suomen Yrittäjien syksyllä 2017 julkaistun Pk-yritysbarometrista saadun aineiston pohjalta, minkälaisia digitalisaatiota hyödyntävät pk-yritykset ovat taustoiltaan ja tavoitteiltaan. Turun yliopisto tutki erityisesti neljää digitaalisuuden aluetta, jotka liittyvät työn ja yritystoiminnan murrokseen: alustataloutta, Big datan käyttöä, digitaalista asiakaspalvelua ja teollisen internetin hyödyntämistä. Turun yliopisto kertoi Stenholmin Suomalaisilla pk-yrityksillä on matkaa digitalisaation mahdollisuuksiin -tutkimuksen tuloksista 6. kesäkuuta 2018.

Alustataloudella tarkoitetaan esimerkiksi Uber-tyyppisen myynti-, markkinointi- ja palvelukanavan hyödyntämistä. Big dataa sen sijaan voi hyödyntää esimerkiksi markkina-analyyseissa.

Teollinen Internetin ratkaisuille tarkoitetaan uudenlaisia liiketoimintaratkaisuja, joiden avulla teolliset laitteet kommunikoivat automaattisesti keskenään.

Digitalisaatiota hyödynnetään erityisesti palveluyrityksissä

Turun yliopiston tutkimuksesta, jossa käytettiin SY:n pk-yritysbarometrin dataa, ilmeni, että digitalisaatiota hyödynnetään pienemmissä yrityksissä ja erityisesti palvelualojen yrityksissä.

Teollista Internetiä puolestaan hyödynnetään eniten teollisuuden alojen yrityksissä ja hieman suuremmissa pk-yrityksissä. Digitalisaatiota hyödyntävät yritykset toimivat pääosin paikallisilla ja alueellisilla markkinoilla. Erityisesti digitaalisia asiakaspalveluja hyödyntävät yritykset eivät juuri toimi kansainvälisillä markkinoilla.

Pk-yritysbarometrin tulokset osoittavat, että suomalaisten pk-yritysten aktiivisuus digitaalisuudessa painottuu vahvasti kahteen osa-alueeseen – Internetin kotisivuihin ja sosiaaliseen mediaan, Turun yliopisto kertoo tutkimusuutisessaan. Elisan ja Suomen Yrittäjien Prior Konsultoinnilla teettämän ja syksyllä julkaistun tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaiset.

Pk-yrityksillä ei aikomusta hyödyntää digitaalisuutta laajemmin

Tulevaisuuden teknologisten mahdollisuuksien osalta tilanne näyttää haastavalta. Big dataa, teollista Internetiä, alustataloutta tai digitaalisia asiakaspalveluja hyödynnetään selvästi vähemmän ja aikomukset niiden käyttöönottoon ovat vähäiset.

Pekka Stenholmin tutkimuksen mukaan digitalisaation käyttöönotto näyttää olevan pienempien pk-yritysten varassa. Puolet alustataloutta ja digitaalisia asiakaspalveluja hyödyntävistä yrityksistä on alle viisi henkilöä työllistäviä yrityksiä.

Teollisuuden pk-yrityksissä hyödynnetään teollista Internetiä enemmän kuin muita digitalisaation muotoja.

Tutkimuksesta selviää myös, että alustataloutta hyödyntävät yritykset kokevat suhdanteet muita vastaajia parempina ja digitalisaatiota hyödyntävät pk-yritykset ovat kaikkiin vastaajiin verrattuna varsin kasvuhakuisia.

Teollista internetiä hyödyntävät korostavat tuotanto- ja kehittämistoimintoja

Stenholm on peilannut pk-yritysbarometrin dataa myös henkilöstön kehittämisen kannalta. Henkilöstön kehittäminen korostuu hieman muita useammin big dataa hyödyntävissä yrityksissä, kun taas digitalisaatiota hyödyntävissä yrityksissä koettiin viennin ja kansainvälistymisen kehittämistarpeita useammin verrattuna kaikkien Pk-yritysbarometrin vastaajiin.

Teollista Internetiä hyödyntävissä yrityksissä korostetaan myös tuotanto- ja materiaalitoimintojen, tietotekniikan, tutkimus- ja kehittämistoiminnan ja laadun kehittämistarpeita.

Stenholmin tutkimus on osa SWiPE – Smart Work in Platform Economy – Fiksu työ alustatalouden aikakaudella -hanketta, joka jatkuu vuoteen 2019.

toimitus (at) yrittajat.fi