YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Työnantaja, tässä viisi vinkkiä kesätyöntekijän palkkaamiseen
Työpaikkailmoituksen julkaiseminen sosiaalisen median kanavissa on aina hyvä ajatus, sanoo Accountorin kehitysjohtaja.
Kesätyöntekijöiden rekrytointi on yrityksille kiireistä aikaa.
Parhaiden työntekijöiden seulominen jopa satojen hakijoiden joukosta voi tuoda tuskanhien pintaan, toteaa taloushallintoyritys Accountor tiedotteessaan.
Yrityksen kehitysjohtaja Outi Vuorio kertoo, kuinka polku raivataan hakemusviidakon läpi ja löydetään oikea työntekijä.
1. Panosta toimivaan ilmoitukseen
Viimeistellyllä ilmoituksella voit välttää tehtävään täysin soveltumattomien hakemusten vyöryn.
Selkeä otsikointi auttaa ymmärtämään, mistä työtehtävässä on kyse. Tehtävän tiivis esittely taas herättää hakijan kiinnostuksen ja tarjoaa lisätietoa. Sopivan hakijan löytämistä sujuvoittavat konkreettiset pätevyysvaatimukset sekä ohjeet siitä, miten paikkaa haetaan.
2. Julkaise ilmoitus oikeassa kanavassa
Kesätyöntekijöitä palkatessa hakijoilla ei useinkaan ole alalta aikaisempaa työkokemusta tai verkostoja. Siksi kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota siihen, missä työpaikkailmoituksen jakaa.
Ilmoituksen julkaiseminen yrityksen omilla verkkosivuilla sekä sosiaalisen median kanavissa on toki aina hyvä ajatus. Kannattaa kuitenkin harkita ilmoituksen jakamista myös erilaisilla työnvälityssivustoilla, jotta sen löytävät nekin hakijat, joille ala ei entuudestaan ole tuttu.
3. Kerää perustiedot sähköisellä lomakkeella
Perustietojen kerääminen sähköisellä lomakkeella helpottaa hakemusten käsittelyä: homma sujuu vaivattomammin, kun hakijoiden tiedot ovat yhtenäisessä muodossa ja tallennettuina yhteen selainpohjaiseen ympäristöön.
Rekryprosessia helpottaa myös hakemusten käsitteleminen heti niiden saavuttua. Näin nippu ei ehdi levitä käsiin.
4. Arvioi ja seulo hakemukset sitä mukaa, kun niitä saapuu
Hakemuksiin tutustuttaessa hakijoita kannattaa seuloa sen mukaan, kuka voisi sopia työtehtävään ja kuka taas olisi parempi tiputtaa tällä kertaa rekrytointiprosessista pois.
Kun hakemuksia arvottaa ja järjestelee jatkuvasti, pätevät hakemukset pysyvät varmasti matkassa mukana. Hakijoista kannattaa myös aktiivisesti vaihtaa ajatuksia kollegoiden kanssa.
5. Pidä hakijat ajan tasalla
Työnhakijat arvostavat sitä, että heidät pidetään ajan tasalla rekrytoinnin etenemisestä. Tässä voivat auttaa esimerkiksi automaattiset viestit, joita rekrytointijärjestelmät lähettävät.
Niitä käyttävälle jää enemmän aikaa perehtyä itse hakemuksiin. Kun palvelet hakijoita fiksusti etkä pidä heitä pimennossa, yrityksesi maine työnantajana kohenee ja hakemuksia ropisee sähköpostiin myös jatkossa.
Näin vinkkaa Accountorin kehitysjohtaja Outi Vuorio. Accountor Oy on suomalainen talous- ja palkkahallintopalveluja tarjoava suuryritys, jolla on toimintaa seitsemässä eri maassa.
Yrittäjäsanomat