Hämeenlinnan Uimahalli on Katariina Linhalle tuttu paikka, sillä hän on uinut siellä käytännössä koko ikänsä. Nykyisin se toimii myös yrittäjän työpaikkana, sillä hän opettaa siellä kaikenikäisiä ja -tasoisia ihmisiä uimaan.

Uimaope ja yrittäjä Katariina haluaa olla paras työssään

Katariina Linha on käytännössä uinut koko ikänsä ja valmentanut uimareita jo kymmenen vuoden ajan. Hän aloitti valmentamisen Hämeenlinnan Uimaseurassa, mutta siirtyi runsaat vuosi sitten yrittäjäksi tavoitteenaan olla Suomen paras uimaopettaja.

– Haluan luoda sellaisen brändin, että kun joku ajattelee uimaopetusta, niin ensimmäisenä tulee mieleen Uimaope Katariina. Vähän niin kuin uimaopetuksen uusi PT Vatanen, hän naurahtaa, mutta sanoo sen kuitenkin määrätietoisesti.

Edellisen perusteella ei uskoisi, että Linha ei ensimmäiseen vuoteen ottanut ensimmäistäkään asiakasta, sillä hän ei luottanut itseensä.

– Ei vain löytynyt sellaista itseluottamusta. Mulla oli aika absurdejakin pelkoja silloin. Lopulta sain kaipaamani potkun, kun eräs henkilö todella halusi yksityistunnin ja jouduin miettimään sisällön ja hinnan häntä varten. Siitä se sitten lähti.

Linha kertoo perinteisen puskaradion toimineen ja asiakkaita on tullut tämän jälkeen suositteluiden kautta. Hänen mukaansa käytännössä jokainen asiakas on suositellut häntä aina omille tutuilleen.

Kohtalo toi yrittäjäksi

Tie uimaopetuksen ammattilaiseksi ei ole ollut itsestään selvyys. Dramaattinen tapahtuma Linhan lapsuudessa oli käänteen tekevä hetki.

– Yksi uimari meinasi hukkua. Hän painui altaan pohjaan ja hain sen kaverin sieltä pintaan. Silloin ymmärsin, etten tiedä yhtään, miten toimia sellaisissa tilanteissa.

–  Se herätti tosi paljon, ja mietin paljon jälkikäteenkin sitä. Päätin etten halua enää toiste olla tilanteessa, missä en tiedä mitä tehdä. Siitä lähti sellainen intohimo pelastus- ja turvallisuuspuolelle.

Lapsuuden kokemus vei Linhan opiskelemaan ensihoitajakouluun. Kaikki ei mennyt lopulta aivan suunnitellusti.

– Valmistuttuani menin töihin sairaankuljetusfirmaan. Siinä välissä syntyi myös lapsi ja perhearki kärsi niistä työajoista. Pikkuhiljaa se unelma siitä sitten jäi.

Yhdestä unelmasta luopuminen vei kuitenkin kohti toista. Nuori nainen palasi tuttuun paikkaan, Hämeenlinnan Uimaseuran kurssikoordinaattoriksi. Kohtalo puuttui kuitenkin jälleen peliin, sillä korona sulki uimahallit ja työt sulivat alta. Elanto oli kuitenkin saatava, joten Linha teki jonkin aikaa keikkahommia vaihtelevasti eri aloilla.

– Sinä aikana alkoi sitten muhia ajatus, että uskaltaisinko lähteä yrittäjäksi. Mietin pitkään, että mitä voisin tuoda lisää, sillä uimaopetusta oli jo tarjolla Hämeenlinnassa.

Asiaa hetken pohdittuaan, Linhan ajatus kirkastui ja oma juttu löytyi yksilövalmennuksista.

– Se on ihanaa, että mulla on aikaa varattuna juuri sille yhdelle. Ja etenkin lapset nauttivat niin valtavasti siitä, että joku on jakamattomasti heidän kanssaan sen 45 minuuttia. Minusta on aivan ihanaa olla heidän kanssaan.

Valmennuksessa käy kaikenikäisiä ja kaiken tasoisia uimareita, joten Linhan on vaikea kuvailla tyypillistä asiakasta. Osa on aloittaessa täysin uimataidottomia ja toiset haluavat hioa tekniikkaansa paremmaksi.

– Se on ihan parasta, kun joku tulee tunnille, koska joku muu on tykännyt ja suositellut nimenomaan minun valmennusta, lähtötasosta riippumatta.

Suomalaisten uimataito on sydämen asia

Uimaopettajana Linha kantaa huolta suomalaisten uimataidosta. Erityisesti koululaisten uimataito on sydäntä lähellä oleva asia.

– Suomessa joka viides aikuinen on tällä hetkellä uimataidoton ja puolet kuudesluokkalaisista on joko uimataidottomia tai heikko-uimataitoisia. Jos asialle ei tehdä mitään, niin meillä on kohta puolet aikuisista uimataidottomia. Mielestäni koulun uimaopetuksen tarkoitus ei niinkään ole opettaa uimaan vaan innostaa lajin pariin.

Linha osallistuu aktiivisesti muiden järjestämille leireille sekä seuraa muita uimaopettajia kehittyäkseen omassa työssään. Hän myös jakaa omaa osaamistaan Facebookissa ja Instagramissa Uimaopettaja Katariina nimellä.

– Aika on rajallista. Vaikka tekisin tätä kaiken aikani, niin en pysty opettamaan kaikkia suomalaisia uimaan. Sen takia on just tärkeä jakaa omaa osaamistaan muille opettajille.

Linhasta huokuu valtava palo kehittyä, mutta myös uskallus tuoda oma osaaminen esille. Se on tärkeä ominaisuus jokaiselle yrittäjälle.

– Ei se ole muiden vähättelyä, että on itse hyvä siinä mitä tekee. Pitää vain mennä sitä kohti ja itsevarmasti uskoa siihen, että on paras työssään.

– Minun some ei visuaalisesti ole ehkä niin näyttävä, mutta haluankin tuoda siellä enemmänkin omaa persoonaani esiin. Haluan olla helposti lähestyttävä.

Sosiaalinen media on tärkeässä roolissa brändin rakentamisessa, mutta se vaatii paljon muutakin. Hämeenlinnan katukuvassa liikkuva, näyttävästi teipattu auto kuuluu siihen kokonaisuuteen. Työtä täydentävät ammattilaisen suunnittelema logo ja ammattikuvaajan ottamat promokuvat.

Lyhyellä tähtäimellä Linha haluaa kehittää brändiään ja tehdä valmennuksia yhä isommassa mittakaavassa. Pidemmällä tähtäimellä haaveena olisi laajentaa myös allasterapeutin palveluihin sekä päästä kouluttamaan uusia uimaopettajia.

– Se on ollut unelma monta vuotta, että pääsisin Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitolle kouluttajakoulutukseen. Keväällä on seuraava haku, minne on tarkoitus päästä, Linha kertoo.