YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Asiakkaat hoidetaan itsenäisesti, mutta ”parviäly” on aina tukena. Kuvassa Sami Penttilä, Marika Lasturanta ja Tero Latvasalo.
4.4.2022 klo 08:36
Uutinen

Uudenlaista autohuoltoa yhden katon alla: Yrittäjät työllistävät yrittäjiä

Alkuvuodesta aloittaneen Aitohuolto Oy:n yhtiökumppanukset Marika Lasturanta ja Tero Latvasalo olivat aikanaan työkavereina suuressa autoliikkeessä. Yhdessä he päivittelivät autohuollon ongelmakenttää: liikaa välikäsiä.
– Yksin huoltoyrityksen pystyttäminen vaatii kuitenkin kohtuullisen suuria laiteinvestointeja. Mietimme konseptia, missä oma tekninen ja yrittäjäkokemus, kaikki apukädet ja kalusto olisi hyödynnettävissä useamman yrittäjän kesken, kuvailee Marika Lasturanta.

Omistajayrittäjien ohella Aitohuollon tiloissa työskentelevät asentajayrittäjät Sami Penttilä ja Jaakko Virtanen omilla toiminimillään. He hoitavat asiakkaan alusta loppuun asti itsenäisesti. Yrittäjä Tero Latvasalo hoitaa myös huolto- ja asennustöitä sekä tarjoaa kokemustaan ja teknistä tukea koko porukalle. Marika Lasturanta hoitaa taloushallinnon, juoksevat asiat, tarviketilaukset ja markkinoinnin.
– Tarjoamme yhteiset toimitilat, kaluston markkinoinnin työskentelyn tueksi keskinäisellä sopimuksellamme, kertovat Aitohuolto-yrittäjät.

Pehmeämmät arvot – konseptiin mallia kampaamoista

Aitohuollon asentajayrittäjämallia ei tiettävästi tällä alalla ole kukaan muu toteuttanut. Marika Lasturanta yllättää kertomalla, että konseptiin on otettu mallia parturi-kampaamoista, missä yrittäjä voi ottaa tiloihinsa ns. tuolivuokralaisia.
– Sopimuspohjamme ovat samantyyppiset ja jopa ajanvarauksissa hyödynnämme kampaamoalan Timma-järjestelmää. Huomaan usein käyväni asiakkaiden kanssa samanlaisia maailmaa parantavia keskusteluja kuten itse kampaamossa asioidessani, naurahtaa Lasturanta.

Aitohuolto kertoo haluavansa olla luotettava helposti lähestyttävä kaikille asiakkaille, autoon, ikään tai sukupuoleen katsomatta. Positiivinen nälkä näkyy siinä, että asiakkaan astuessa halliin häntä palvelee ensimmäisenä ehtivä.
– Kun asentajalla on aito vastuu asiakkaasta, se myös motivoi asiakaspalveluun ja tekemään työn niin laadukkaasti, että asiakas tulee uudestaan. Luottamus on helpompaa rakentaa, kun me yrittäjät sekä asentajayrittäjämme voivat sopia aikataulut ja muut asiat ilman välikäsiä, kertoo Tero Latvasalo.

Asentajayrittäjä Sami Penttilä

– Töitä on heti alusta lähtien ollut enemmän kuin osasi odottaakaan. Hienoa tässä on se, että voi tarjota asiakkaalleen sellaisia palveluja, mitä ei aikaisemmin ole voinut toteuttaa. Tässä konseptissa on toisaalta hyvä, että on apukäsiä ympärillä. Yksin moni asia jäisi tekemättä.

Tämä verkkojuttu on lyhennelmä 7.4. Hämeen Yrityssanomissa julkaistavasta artikkelista. Koko juttu on luettavissa myös verkkosivuillamme näköislehdessä julkaisupäivästä lähtien.

Avaa pop-up -ikkuna