YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

15.4.2020 klo 16:56
Uutinen

Uudenmaan rajat aukesivat, mutta Euroopan tasoisten yhteisten toimintaperiaatteiden puute vaikuttaa suomalaisyrityksiin enemmän

Linja-autoalan ja matkailualan yritys toivoisi pelisääntöjä ja yhtenäistä rajoitusten purkamista Euroopan tasolla.

Hallitus kertoi tiedotustilaisuudessa, että Uudenmaan rajat aukeavat keskiviikkona 15.4. kello 13. Oikeudellisia perusteita rajojen kiinni pitämiselle ei enää ole.

Hallitus suosittaa kuitenkin rajoitustoimien jatkamista, eikä esimerkiksi vapaa-ajan matkustamista suositella jatkossakaan. Rajoitukset epidemian hillitsemiseksi toimivat vain, jos niitä noudatetaan.

– Suomeksi sanottuna: nyt ei ole oikea aika lähteä mökille, pääministeri Sanna Marin sanoo.

Epidemian aiheuttamista rajoituksista ovat kärsineet lähes kaikki toimialat. Ensimmäisten iskun ottaneiden joukossa olivat linja-autoliikenneyhtiöt. Parissa päivässä koko kevään ja kesän tilausajoliiketoiminta samoin kuin iso osa markkinaehtoisista vuoroista katosi tilauskirjoista, eikä kenelläkään ole tietoa, milloin rajoitukset alkavat höllentyä tai epidemian taitekohta tulee.

Hallitus voi myös kiristää tai ottaa jo purettuja rajoituksia käyttöön riippuen epidemian kehityksestä.

– Olemme taudin armoilla. Hallitus tekee päätöksiä epävarmuuden keskellä, pääministeri Marin sanoo.

Kesästä vaikea löytää valoa

Mitä Uudenmaan rajojen avaaminen sitten tarkoittaa esimerkiksi kuljetusalan yrittäjille?

– Liiketoiminnallisesti vaikutus ei ole suuri. Lopetimme express-vuorot Helsingin suuntaan jo ennen kuin rajat menivät kiinni. Kun lentokenttä-, satama- ja työmatkaliikenne hiipui, meillä ei ollut edellytyksiä jatkaa liikennöintiä, Pirkanmaalta toimiva Länsilinjojen toimitusjohtaja Terhi Penttilä kertoo.

Linja-autoyhtiöiden tilausliikenne, koululaisten bussiliikenne ja vapaa-ajan matkustus on jäissä. Ainoastaan päivittäinen liikkuminen, eli paikallisliikenne pyörii edelleen, mutta osissa paikkakuntia sekin karsitusti.

Linja-autoyrittäjän katse on tällä hetkellä syksyssä, sillä kesän suhteen on vaikea löytää valoisaa näkökulmaa.

Yhteiset pelisäännöt Euroopan kanssa kilpailusyistä

Uudenmaan rajaa suurempi kysymys on Euroopan tason rajakysymykset ja yhteiset toimintaperiaatteet matkailussa.

Penttilä toivoo, että rajoitusten poistaminen tapahtuisi kansallisen tason lisäksi yhtenäisesti muun Euroopan kanssa. Hän tuo esiin näkökulman, johon hänen mukaansa Suomessa ei olla kunnolla herätty.

Kumipyöräliikenteen lisäksi yhtiöllä on matkatoimisto Lomalinja, joka myy matkoja ulkomaille. Tällä hetkellä se tekee lähinnä palautuksia asiakkaille.

– Tämän elinkeinon ja toimialan jatkumisen kannalta olisi tärkeää, että EU-tasoisesti koordinoitaisiin rajojen avaaminen matkailulle yhtä aikaa koko EU:n alueella, Penttilä sanoo.

Maiden välillä on kuitenkin eroja poikkeustilalainsäädännössä ja siinä, miten matkailualan tilannetta kussakin maassa käsitellään. Penttilä antaa esimerkiksi Ranskan, missä matkatoimistot saavat antaa asiakkailleen, kuten Lomalinjalle, vouchereita eli kuponkeja tulevaisuutta ajatellen palautettavan rahan sijaan.

– Se on täysin laillista Ranskassa, mutta me emme maksa meidän asiakkaillemme niillä vouchereilla rahoja takaisin. Näistä toimintatavoista ei ole EU-tason koordinointia lainkaan. Kyse ei ole siitä, että tarvitsisimme suoraa rahallista tukea, vaan yhtenäisiä säädöksiä ja toimintatapoja.

Lomalinjan suurin kilpailija on tanskalainen yhtiö. Kun säädökset eivät ole yhtenäisiä, tanskalainen voi selvitä, koska tanskalainen toimintatapa voi poiketa suomalaisesta. Kotimainen yhtiö on vaikeuksissa, koska Suomessa yhtenäisiin säädöksiin ei ole Penttilän mukaan halua tai rohkeutta.

Oma kysymyksensä on vielä se, milloin ihmiset uskaltautuvat seuraavan kerran matkailemaan. Siihenkin Penttilä toivoisi yhtenäistä ohjeistusta.

– En sano, että ihmisiä pitäisi usuttaa lähtemään minnekään, mutta sitten, kun epidemiassa ollaan selkeämmillä vesillä, yhtenäinen rohkaisu ja viestintä helpottaisi kaikkia, Penttilä miettii.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna