YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

2.1.2018 klo 11:30
Uutinen

Uusi kekseliäs Kimppa-malli kasvuun tai yrityksestä luopumiseen

Kimppa-malli on kehitetty pienten yrittäjien tarpeeseen kasvaa ja löytää yhtiöönsä uutta osaamista. Malli sopii käytettäväksi myös omistajanvaihdokseen.

Aronia Group Oy:n toimialajärjestelyiden asiantuntija Kaisa Arovaara kertoo heidän kehittämästään Kimppa-mallista, joka on yrittäjien keskenään muodostama erilainen, yrittäjävetoinen vaihtoehto yrityksen myymisen sijaan.

– Yrityksen myynti ei kuitenkaan palvele niitä yrittäjiä, joilla olisi tahtoa ja kyvykkyyttä kasvaa itsekin, mikäli pelivälineet olisivat kunnossa. Kimpassa yhdistetään muutama toisiaan täydentävä yrittäjä ja heidän osaamisensa suuremmaksi konserniksi. Merkittävä enemmistö uuden yhtiön omistuksesta säilyy edelleen yrittäjillä itsellään, mutta kasvun veturiksi ja erotuomariksi mukaan osakkaaksi otetaan kyvykäs operatiivinen ryhmä, Kaisa Arovaara kirjoittaa Yritysmarkkinat-blogissa Suomen Yrittäjien verkkosivuilla.

Perustettavaan yhtiöön lainarahoitusta, näin yrittäjä pääsee realisoimaan osan yrityksestään

Arovaaran mukaan malli mahdollistaa yrittäjien riskin pienentämisen ja sen ajallisen hajauttamisen, koska kokonaisuuteen hankittavan lainarahoituksen avulla yrittäjät voivat tässä vaiheessa realisoida osan elämäntyöstään.

– Kimppa-malli mahdollistaa myös sen, että osa yrittäjistä voi luopua ja siirtyä syrjään, kun joukosta löytyy jatkajia.

Kimppa-mallia voidaan käyttää myös sukupolvenvaihdoksissa.

Yrittäjä osalliseksi arvonnoususta

Aronia on kehittänyt pk-yrittäjille soveltuvaa kasvumallia lähes kaksi vuotta. Ensimmäinen konseptin mukainen kokonaisuus toteutettiin heinäkuussa. Uuden paloturvallisuusalan konsernin Paloff Group Oy:n muodostavat suunnittelutoimistot Novecom Oy ja Hewal Oy yhdistettynä tuotannollisiin yhtiöihin JH-Sprinkleriurakointi Oy ja JH-Sprinklerihuolto Oy.

– Mallin ainutlaatuisuus piilee siinä, että kasvutavoitteissa onnistuessaan yrittäjät saavat pitää itsellään valtaosan myös tulevasta arvonnoususta, Arovaara hehkuttaa.

Kuva: Pixhill

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi