YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

26.11.2024 klo 10:40
Uutinen

Uusi työkalu auttaa pieniä työpaikkoja työkyvyn johtamisessa – ”Poissaolot tai avainhenkilön lähteminen voivat vaikuttaa toimintaan merkittävästi”

Työterveyslaitoksen Mielenterveyden työkalupakkiin on lisätty kyselymuotoinen työkalu.

Työterveyslaitos on julkaissut pienille työpaikoille suunnatun työkalun työkykyjohtamisen tilannekuvan selvittämiseksi ja kehittämisen tueksi.

Työkykyjohtamisen tilannekuva pienille työpaikoille on uutuustyökalu Mielenterveyden työkalupakissa. Kyselyn avulla alle sadan työntekijän työpaikat voivat selvittää työkykyjohtamisen tilanteen omassa organisaatiossa ja tunnistaa kehitystarpeet

Työkalua voi käyttää yksin tai pienellä porukalla. Kyselyn tekemiseen menee noin kymmenen minuuttia.

– Pienellä työpaikalla ei välttämättä ole erikseen henkilöstöhallintoa, ja työkykyjohtamista tehdään muiden tehtävien ohella. Henkilöstöstä huolehtiminen on kuitenkin aivan yhtä tärkeää, sillä etenkin pidemmät sairauspoissaolot tai avainhenkilön lähteminen voivat vaikuttaa pienen työpaikan toimintaan merkittävästi, vanhempi asiantuntija Irmeli Pehkonen Työterveyslaitoksesta sanoo tiedotteessa.

Keinokortit apuna

Kysely sisältää väittämiä työkyvyn tuen käytännöistä, työkyvyn vahvistamisesta ja tukemisesta sekä yhteistyöstä ja toimintakulttuurista. Kehittämisen tueksi työkalu tarjoaa keinokortteja, joissa käydään läpi työkykyjohtamista pienillä työpaikoilla ja tarjotaan keinoja kehittämiseen.

– Monella pienellä työpaikalla nämä asiat ovat hyvin hallussa, kun taas toisilla lähdetään enemmän alkeista. Tähän työkaluun on tuotu perusasiat. Se havainnollistaa, mitä asioita työkykyjohtamiseen kuuluu ja mistä ainakin pitäisi työkyvyn tukemisessa huolehtia, Pehkonen sanoo.

Tutustu uuteen työkaluun tästä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus
Toimitus