YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

23.3.2018 klo 14:30
Uutinen

Uusi yrittäjä joutui heti huijaussoittoaallon kohteeksi – ”puhelin soi taukoamatta”

Rakennusalan yrityksen perustanut Antti Urjo sai kuukauden aikana huijauspuheluita 24 eri numerosta.

Antti Urjo perusti vuoden alussa rakennusalan yrityksen, Rakennus Urjon. Puhelin alkoi piristä heti Y-tunnuksen saamisen jälkeen.

– Puhelin soi kuukauden aikana lähes taukoamatta. En ole puheluiden tarkkaa määrää laskenut, mutta yhtenäkin päivänä tuli tunnissa varmasti kymmenen puhelua, Urjo kertoo Yrittäjät.fi:lle.

– Jos en vastannut, niin kohta tuli eri numerosta uusi puhelu, ja sen jälkeen taas puhelu edellisestä numerosta.

Soittajat utelivat yrityksen tietoja.

Etelä-Saimaa -lehden mukaan kahden viikon kuluttua Urjon yritykselle saapui 365 euron lasku. Lähettäjänä oli Suomen yritysrekisteri.

– Tajusin heti, että kyseessä on huijaus. Tekemääni reklamaatioon ei ole vastattu mitenkään.

”Touhu meni jo häirinnän puolelle”

Puhelimella tehdystä reklamaatiosta koitui Urjolle 30 euron lasku.

– Puhelimeen vastasi mies, joka hoki vain, että niin, niin, Urjo kertoi Etelä-Saimaan haastattelussa.

Toista huijauspuhelujen aaltoa seurasi Etelä-Saimaan mukaan jälleen lasku, 170 euroa, nyt Suomen Yrityshaku -nimiseltä yritykseltä.

– Touhu meni jo häirinnän puolelle. Söi minun aikaani ja minun aikani on rahaa, Urjo luonnehtii.

Urjon mukaan hän joutui kuukauden aikana estämään yhteensä 24 eri numeroa.

Myös Urjon kahvilassa työskentelevä puoliso sai vastaavia puhelinsoittoja.

”Kohdistuvat juuri rekisteröityihin uusiin yrityksiin”

Suomen Yrittäjien lainopillinen asiamies Atte Rytkönen muistuttaa, että aiheetonta tai sopimukseen perustumatonta laskua ei tarvitse maksaa, mutta reklamaatio kannattaa aina tehdä.

– Jos saa laskun palvelusta, jota ei ole tilannut tai laskutettava palvelu ei vastaa puhelimessa sovittua, on kannattavaa ja tärkeää reklamoida laskun lähettäjälle kirjallisesti. Helpointa on tehdä reklamaatio esimerkiksi sähköpostilla, Rytkönen neuvoo.

– Useasti huijausyritykset kohdistuvat kaupparekisteriin juuri rekisteröityihin uusiin yrityksiin. Yksi keino välttyä harhaanjohtavalta mainonnalta on olla ilmoittamatta puhelinnumeroaan kaupparekisterissä julkaistaviin tietoihin, Rytkönen sanoo.

Mitä on harhaanjohtava markkinointi ja valelaskut? Tutustu Yrittäjien kattavaan tietopakettiin täällä.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi

Kuva: iStockphoto

Liity Yrittäjiin!